אחרי שגייסה 150 מיליון דולר, אל על מתחילה למלא את חובתה להחזיר כסף ללקוחות שטיסתם בוטלה בשל משבר הקורונה. כזכור, חברת התעופה חייבת ללקוחותיה הישראלים כ-400 מיליון שקל עבור כרטיסים שבוטלו בין התאריכים ה-1.2.2020 ל-24.10.2020. על פי חוק ההחזר הכספי ("חוק טיבי"), עליה להחזיר את הכספים עד התאריך 1.10.2020.
מחוזר שהפיצה אל על בין חלק מלקוחותיה, עולה כי הנוסעים שטיסתם בוטלה יוכלו לקבל החזר כספי בגין כרטיס הטיסה, בתוספת מתנה של 30 נקודות למעדון הנוסע המתמיד (מסוג Extra, התקפות ל-36 חודשים ומאפשרות שימוש לטובת כרטיסי בונוס, שוברי מתנה, הושבה, כבודה ועוד). לחילופין, החברה מציעה ללקוחות שובר זיכוי לרכישת כרטיס טיסה עתידי ששוויו עולה ב-25% על מחיר הכרטיס המקורי. כלומר, אם כרטיס הטיסה המקורי עלה לכם 100 דולר, תקבלו שובר בסך 125 דולר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אל על כמובן מעדיפה לתמרץ את הנוסעים באמצעות שוברי טיסה על פני החזר כספי, על מנת שתוכל להשתמש בכספי ההנפקה לצרכיה השוטפים.
1 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 737 קריית גת
מטוס בואינג 737 קריית גת
מטוס בואינג 737 של אל על
(צילום: The TLV Spotters/ יוחאי מוסי)
מה מגיע לי אם ביטלתי את הכרטיס ביוזמתי? "לקוחות אשר ביטלו את כרטיס הטיסה מיוזמתם במהלך התקופה, יהיו זכאים לבחור רק בחלופת שובר הזיכוי במקום החזר כספי על פי דין. הזכאות לבחירת חלופת שובר הזיכוי תינתן רק ללקוחות אשר כרטסו את כרטיס הטיסה עד ליום 20.09.20", מבהירים בחברה.
ואם הכרטיס נרכש במסגרת קבוצה או דרך סוכן נסיעות? "לקוחות אשר רכשו כרטיסי טיסה במסגרת קבוצה הכוללת 10 נוסעים ומעלה, לא יהיו זכאים לבחירה בחלופת שובר הזיכוי. לקוחות אלה יטופלו דרך סוכן הנסיעות ממנו בוצעה ההזמנה.
"לקוחות אשר רכשו כרטיס טיסה אצל סוכן נסיעות (שלא במסגרת קבוצה), יכולים לבחור בחלופת שובר הזיכוי באמצעות הממשק שבאתר אל על. במידה וברצונם לקבל החזר כספי, עליהם לפנות לסוכן הנסיעות שבאמצעותו ביצעו את הרכישה".
אם ניצלתי רק כיוון אחד בכרטיס אולם טיסת החזור בוטלה, אני זכאי להחזר? "חלופת שובר הזיכוי אינה תקפה לגבי לקוחות אשר השתמשו במקטע אחד או יותר מהכרטיס".
ומה אם מדובר בכרטיס בונוס שרכשתי בנקודות? "מי שרכש כרטיס בונוס 'קלאסי', לא יהיו זכאי לבחור את חלופת שובר הזיכוי ויהיה זכאי רק לקבלת החזר כספי באותו האופן בו ביצעו את הרכישה (או נקודות בלבד או נקודות ותוספת כספית).
"שובר הזיכוי יישלח לכתובת המייל שהוזנה בעת בקשת הזיכוי באתר אל על. השובר יכיל, בין היתר, את הפרטים הבאים: מספר השובר, סכום השובר, תוקף השובר וסכום כרטיס הטיסה המקורי".
איך ממשים את השובר? ועד מתי הוא תקף? "ניתן לממש את השובר להזמנת טיסות סדירות של אל על וסאן דור, וכן לרכישת המוצרים הנלווים הבאים לכרטיס הטיסה: שדרוג, תשלום על מזוודה ובחירת מושב מראש.
"השובר תקף לביצוע הזמנות עד ליום 31.12.2021, לטיסות שמועד המראתן עד ליום 30.11.2022. שובר הזיכוי אינו שמי ומאפשר שימוש בעבור כל אדם לפי בחירת הלקוח והוא כולל מיסי נמל ושירותים נלווים ככל שנרכשו (לרבות תשלום בגין הושבה, כבודה וכד').
"סוגי המטבעות האפשריים בהנפקת שובר זיכוי הם: דולר אמריקני, אירו, דולר קנדי, דולר אוסטרלי, ראנד דרום אפריקאי ולירה שטרלינג. במידה וכרטיס הטיסה הונפק במטבע שונה מהנ"ל יונפק שובר הזיכוי בדולר אמריקני. ההמרה תבוצע על פי שער ההמרה היציג נכון ליום הנפקת כרטיס הטיסה".
אם לא מימשתי את השובר עד אותו מועד, איבדתי את כספי? "במידה והלקוח לא מימש את שובר הזיכוי שקיבל עד ליום פקיעתו, ניתן יהיה להמיר את סכום השובר שנותר בהחזר כספי, וזאת באמצעות פנייה יזומה של הלקוח למוקד הטלפוני של חברת אל על.
"מובהר כי ההחזר יהיה על פי שווי העסקה המקורית, והלקוח יפסיד את תופסת המתנה של 25% הנוספים לשווי הכרטיס. כמו כן, לא יהיה זכאי הלקוח לקבלת 30 נקודות מתנה.
"יש לציין כי בכל רכישת כרטיס טיסה ניתן להשתמש בשני אמצעי תשלום בלבד, כאשר שובר זיכוי נחשב כאמצעי תשלום אחד".