חברות יחויבו ליידע צרכנים שמוצר הוקטן גם אם מדובר במוצר חדש דומה, מאותה סדרה. הרשות להגנת הצרכן תחייב לסמן מוצרים "דומים" שיצרנים ויבואנים משווקים בגודל קטן לעומת המוצר המקורי ומוכרים לרוב באותו מחיר. המחיר כמובן, לרוב נשאר זהה לצרכן גם אחרי ההקטנה - כלומר, מדובר בעליית מחיר ליחידת מידה. תוקף ההנחיה: תוך שלושה חודשים מיום פרסום ההנחיה ולגבי כל מוצר שטרם שווק לקמעונאי. חלק מהחברות כבר נוהגות לסמן מוצרים כאלה.
בעבר פרסמנו ב-ynet דוגמאות רבות לתופעה. בין היתר חטיפי קליק שהוקטנו עם השנים מ-100 ל-75 גרם וגרסאות חדשות שלהם יצאו ב-70 גרם ו-65 גרם. גם בחפיסות שוקולד עלית נצפתה תופעה דומה וכן בדגני בוקר של יוניליוור: מוצרים חדשים בסדרות יצאו במשקלים מוקטנים.
1 צפייה בגלריה
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
חברות יחויבו ליידע צרכנים שמוצר הוקטן גם אם מדובר במוצר חדש דומה, מאותה סדרה
(צילום: דנה קופל)
נסטלה שיווקה את טייסטרס צ'ויס בריסטה ב-180 גרם כשטייסטרס צ'ויס המקורי משווק ב-200 גרם. אסם יצאה בגרסה מוקטנת של ביסלי ובמבה לפיצוציות ובעקבות תביעה ייצוגית נתבקשה ליידע צרכנים שמדובר במוצר שונה שגודלו הוקטן.
פן נוסף לתופעה: מוצרים כמו שמפו הד אנד שולדרס נמכרים במספר גדלים ברשתות שיווק שונות וכך גם קפה טורקי עלית ונוזלי ניקוי כלים שונים. תופעה נוספת: יוניליוור הקטינה את אריזת כריות והודיעה על כך כחוק אך האריזה החדשה נראתה דומה עד זהה בגודל לקודמתה.

"סותמים את הפרצה"

מהרשות נמסר כי "ההנחיה החדשה שמפורסמת היום סותמת את הפרצה הנ"ל, ונקבע כי מוצר שהינו גרסה נוספת (וריאנט) של מותג מסוים בקטגוריה מסוימת, אינו נחשב מוצר חדש או אחר אלא נחשב כחלק מסדרת מוצרים קיימים תחת אותו מותג ואותה קטגוריה".
"למשל, כאשר למותג מסוים מקטגוריה מסוימת (למשל מיץ) יש מספר מוצרים בעלי טעמים שונים, הם נחשבים כחלק מסדרת המוצרים של אותו מותג ועל כן אם ישנה הפחתה בכמות הווריאנט, תיבחן ההפחתה על פי הנחיה זו וביחס למוצרי המותג מאותה קטגוריה".
לגבי מבחן חזות המוצר נמסר כי "ככל שמדובר באותו מותג ואותה קטגוריה, היות המוצר וריאנט נקבע לאור הנראות של המוצר ולאור כך שמדובר במוצרים אשר חזותית הם דומים. יודגש כי שינוי צבע האריזה ו/או הוספה של פריטים/איורים מסוימים כשלעצמם אינם הופכים את המוצר למוצר חדש/אחר.
"מוצר יחשב מוצר חדש/אחר רק אם אריזתו תשונה מבחינה חזותית ובאופן מהותי באמצעות שינוי שם המוצר/המותג/שינוי הלוגו".
לגבי שינוי גודל מוצר נמסר כי "ככל שכמות המוצר הוקטנה משמעותית וגודל האריזה קטן באופן משמעותי ונראה לעין הרי שעל אף שלא מדובר במוצר חדש/אחר, הרי שבנסיבות אלה, אף אם לא שונה שם המוצר או הלוגו, לא תקום החובה לכתוב על גבי האריזה את דבר ההפחתה, לפי הנחיה זו, שכן העובדה כי תכולת המוצר הוקטנה בולטת לעין מבחינה חזותית".
כאשר השימוש במוצר הוא לפי יחידות מוצר (למשל טבליות, תחבושות) והופחתו רכיבי המוצר באופן שגורם אמנם להפחתת המשקל באריזה, אולם לא גורם להפחתה במספר יחידות המוצר, וגם אין שינוי באפקטיביות המוצר, הרי שלא תהיה חובה לעמוד בהנחיה זו, כך נמסר.
בעבר כשיצרנים הקטינו מוצרים בלי להודיע לצרכנים הם נתבעו והרשות להגנת הצרכן הוציאה הנחיה לפיה עליהם לסמן את המוצר שהוקטן. מאז יצרנים ויבואנים עומדים בכך, אם כי משתמשים בניסוחים שיווקיים ומשתמשים בהקטנה כמנוף להעלאת מחירים – בין אם במחיר לקמעונאי ובין אם במחיר שהקמעונאי מתמחר לצרכן.
תופעת הקטנת המוצרים רחבה ולא נוגעת רק למוצרי מזון. בין המוצרים שהוקטנו בשנים האחרונות: נוזל הכביסה פרסיל, נוזל לניקוי כלים פיירי, שמפו פנטן, חיתולי האגיס פנטס, חיתולי בייביסיטר, חלק ממוצרי טבעול, תחבושות היגייניות קוטקס, שמפו כיף, שקיות אשפה ניקול, פסטה אסם ועוד ועוד.
הרשות הבחינה כי יצרנים/יבואנים החלו לסמן את המוצרים הקיימים בשלל כיתובים בדמות: "מתכון חדש", "טעם חדש" ו"ריח חדש". ברשות טוענים כי מדובר במוצר חדש ולא במוצר קיים, ועל כן כללי סימון ויידוע הצרכן לגבי ההקטנה לכאורה לא חלים על מוצרים אלו.