התאחדות התעשיינים הודיעה היום (רביעי), כי תתנגד ליוזמה של סוף שבוע ארוך אחת לחודשיים, שמבקשת להפוך את יום ראשון ליום חופשי. היוזמה שחזרה לשולחן פורסמה הבוקר לראשונה ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet.
לפי שעה התאחדות התעשיינים היא הגורם היחיד שהביע התנגדות לתוכנית. בניגוד לעבר, גם ההסתדרות תומכת בתוכנית של השר אלי כהן וכמו כן תומכים בה ארגוני הסוחרים, התאחדות בתי המלון וארגונים חברתיים.
1 צפייה בגלריה
עוד יום חופש למשפחה? ישראלים מבלים בבריכה במלון
עוד יום חופש למשפחה? ישראלים מבלים בבריכה במלון
עוד יום חופש למשפחה? ישראלים מבלים בבריכה במלון
(צילום: אסף קמר)
בהתאחדות התעשיינים אמרו היום, כי בבחינת תוספת העלות הצפויה מיישום הצעה זו, ביצעה המחלקה למחקר כלכלי של ההתאחדות הערכה כלכלית, לפיה תוספת העלות המשקית נטו - בניכוי התועלת - נאמדת בכ-10.5–9 מיליארד שקל בשנה.
הערכה זו מתבססת על עלות יום עבודה למעסיק כולל עלויות סוציאליות בחלוקה למגזר עסקי וציבורי, תוך התייחסות למספר השכירים במגזר העסקי הצפויים להיות מועסקים ביום השבתון ובתמורה יהיו זכאים לתוספת שכר.
עוד נלקחה בחשבון התפלגות המועסקים במשק בהתאם לאופן חישוב שכרם החודשי, תוך הבחנה בין עובדים שעתיים אל מול חודשיים. בנוסף, הונח כי כל המועסקים במגזר הציבורי הרחב יהיו זכאים לשבתון מלא בימים אלו.

התעשיינים: המעסיקים לא יוכלו לספוג את העלויות הכבדות

בהתאחדות התעשיינים אמרו היום, כי יחד עם זאת, הצעה זו טומנת בחובה גם תרומה משקית בענפי התיירות והקמעונאות. להערכת התעשיינים, עיקר התועלת השנתית למשק כתוצאה מהוספת ימי שבתון נובעת מגידול בצריכה הפרטית, אשר תבוא לידי ביטוי בהגדלת ההוצאה על פעילויות תיירות מקומית, פנאי ותרבות. התועלת השנתית נאמדת בכ-0.5 מיליארד שקל. תחשיב זה מתבסס על ההנחה כי הוספת ימי שבתון יביאו לתוספת צריכה של כ-30% בהוצאות הישראלים על תיירות פנים, כולל ההשפעה על הענפים הסובבים אותו, שירותי תחבורה, הסעדה ועוד, לצד השפעה חיובית גם על הפדיון בענפי המסחר.
בנוסף, טענו התעשיינים, כי בימים אלו, לנוכח משבר הקורונה, מרבית המעסיקים מצמצים את היקף פעילותם וסופגים ירידה בפדיונם ואף נאלצים לצמצם את מצבת עובדיהם - כך שבתקופה זו לא יוכלו לספוג את העלויות הכבדות האלו, ובייחוד לאור העובדה כי רק לפני כשנתיים וחצי סוכם על קיצור שבוע העבודה המהווה עלות נוספת שמוטלת על המעסיקים.
יצוין שהיוזמה הראשונה לקביעת סוף שבוע ארוך בישראל, אחת לחודש, הייתה של שר האוצר לשעבר, סילבן שלום, אולם ההצעה מלפני כעשור לא הגיעה לחקיקה בכנסת. זאת לאחר שגורמים אחדים, ששינו בינתיים את דעתם, התנגדו לה, ובראשם ההסתדרות וחלק מהמעסיקים. סילבן שלום אמר היום ל-ynet כי "מדובר ביוזמה נכונה שניסיתי להביא בשעתו לאישורה. היא הייתה נכונה אז ונכונה גם היום".