היום הרביעי לסגר השני ונראה כי המסעדנים הולכים ומאבדים סבלנות אל נוכח התקנות המחמירות של הסגר, המאפשרות משלוחים בלבד ללא איסוף עצמי. הבוקר הוגשה עתירה לבג"ץ על ידי מסעדת רוברטה וינצ'י של השף עידו פיינר והמסעדן רז אלמוג, בנוגע למגבלות אשר הוטלו על ענף המסעדות.
● לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים באוכל - הצטרפו לעמוד האינסטגרם שלנו
העותרים טוענים כי על המדינה ליצור מתווה מסודר ומפורט, שיאפשר את פעילותן של המסעדות, גם אם במתכונת חלקית, ומתן אפשרות לשירות איסוף עצמי (טייק אווי) והושבה באוויר הפתוח. העותרים טוענים כי מתווה כזה ישרת, מצד אחד, את מטרת התקנות (הבטחת בריאות הציבור), ומצד שני גם ימנע את קריסת המסעדות, ויאפשר להציל את פרנסתם של מאות אלפי עובדים בענף.
4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה - כיסאות
אילוסטרציה - כיסאות
(צילום: shutterstock)
בעתירה, שהוגשה על-ידי עוה"ד יוסף בנקל, נתי אגמון ולידר קופרשמידט טל ממשרד שבלת ושות', נטען כי המגבלות על ענף המסעדנות "בלתי סבירות באופן קיצוני, ולמצער בלתי מידתיות, נוכח פגיעתן הקשה בזכות היסוד לחופש העיסוק", כך לשון העתירה.
עוד טענו העותרים, כי הממשלה לא קיימה את הוראות הדין המחייבות אותה טרם הטלת המגבלות, ולא שקללה את המאפיינים הייחודיים לענף, ובפרט העובדה שהישיבה במסעדות מייצרת "קפסולות" טבעיות. העותרים מבקשים מבג"ץ להורות לממשלה לבחון מתווה מאוזן ומידתי, שיאפשר שמירה על בריאות הציבור, לצד מניעת גזילת פרנסתם של עובדים רבים בענף.

נלחמים על הקיום

4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה - כיסאות
אילוסטרציה - כיסאות
(צילום: shutterstock)
"התקופה הזאת קשה מאוד", אומר פיינר, "הסגר הראשון היה מכה. בהתחלה ניסינו לעשות משלוחים אבל מהר מאוד הבנו שאנחנו מפסידים על זה הרבה כסף והפסקנו. הייתה לנו גם דילמה אם לפתוח או לא אחרי הסגר הראשון, כי היינו צריכים להביא מהבית סכום כסף נאה בשביל לפתוח, אבל בסוף לאחר התלבטויות רבות החלטנו לפתוח את המסעדה מחדש, והשקענו בפתיחה לא מעט כסף כי שיפצנו את המטבח, שינינו את התפריט ועשינו הדרכות חדשות לצוות. הבנו אז שאנחנו נלחמים על הקיום שלנו. עכשיו עם העתירה שהגשנו הבוקר אנחנו רוצים שיבחנו שוב את סגירת המסעדות כי אנחנו מאמינים שההחלטה הזאת אינה מידתית".
איך עוברת עליכם הסגירה השנייה?
"הסגירה השנייה הרבה יותר כואבת, היא לא קשורה למציאות והיא חסרת מידתיות. קל לסגור את המסעדות בעיקר כי אין אף חבר כנסת שדואג לענף הזה ואין לנו לוביסטים בכנסת. צריך להבין שיש לנו עובדים, יש לנו משפחות, ואנחנו מניעים את המשק כי אנחנו קונים סחורה מספקים. אני אוהב את הארץ שלי ולא מוכן לוותר עליה, לכן הרגשתי שחייבים לעשות מעשה. מהסגירה הראשונה יצאתי, אבל אני לא יודע אם אני אצא מהסגירה השנייה".
באיזה מצב הייתה המסעדה בסגירה הראשונה?
"המסעדה פועלת כבר ארבע שנים וחצי. לסגר הראשון הגענו כשאנחנו חזקים ויציבים, וזה היה המזל שלנו. האבסורד הוא שלמרות זה עדיין היינו צריכים לגייס כסף בשביל לפתוח מחדש, אז תארו לכם מה עם אלה שלא הגיעו חזקים".
4 צפייה בגלריה
שף עידו פיינר
שף עידו פיינר
שף עידו פיינר, מהעותרים
(צילום: יח"צ)
מה עם המענק?
"המענקים שקיבלנו אחרי שהקזנו דם, לא קשורים למה שהפסדנו, ואני חושב שהדיבור על העזרה של הממשלה הוא זריית חול בעיני הציבור. כל שקל שאני מקבל משמח אותי ועוזר לי, אבל זה לא יותר מפלסטר. אני מרגיש שאף אחד לא זוכר שיש עובדים כאן ואני לא רק מעסיק מאה משפחות אלא גם ספקים וזה גלגל שלם. אז עכשיו אמרנו די, ואם אף אחד לא דואג לנו אז בג"ץ ידאג לנו, אני לא חושב שאני מבקש שום בקשה שאינה מידתית".

הקרב על השמ"ק

בתוך כך מסעדנים ממשיכים לקבל דו"חות על מודל ה"שמ"ק" - שליחות לטווח קצר. הבוקר התראיין באולפן ynet יוני סולומון, בעל מסעדת ניסו בשוק הפשפשים בתל אביב, שרק בחג קיבל דו"ח על פתיחת המסעדה שלו כ"בית כנסת", וכבר אתמול קיבל את הדו"ח השני השבוע - 5,000 שקל קנס על משלוח אוכל לטווח קצר (שמ"ק). סך כל הדו"חות שקיבל סולומון הוא 10,000 שקלים תוך ימים ספורים.
4 צפייה בגלריה
מסעדת ניסו ביפו פתוחה במהלך הסגר
מסעדת ניסו ביפו פתוחה במהלך הסגר
מסעדת ניסו ביפו שנפתחה במהלך הסגר
"קיבלתי אתמול דו"ח על משלוחים לטווח קצר", סיפר הבוקר סולומון. "אתמול אחר הצוהריים הגיעו לפה שלוש ניידות משטרה עם שבעה שוטרים וטענו שאנחנו ממשיכים לעבוד בניגוד להנחיות. ניסיתי להסביר לשוטרים שאנחנו עובדים בהתאם להנחיות שניתנו לנו - אנשים מזמינים בטלפון ואנחנו יוצאים החוצה לתת להם את המשלוח, אבל זה לא עזר".
זה בעצם המודל של שמ"ק?
"כן, "שמ"ק" זה ראשי תיבות של "שליח מרחק קצר". אני מבין שזה קצת אבסורד, אבל אנחנו לא אלה שיצרנו את האבסורד, ממשלת ישראל היא זו שיצרה את האבסורד הזה. אם המקום פתוח למשלוחים, אין שום סיבה בעולם שאנשים שגרים במרחק של 50 מטר או 100 מטר לא יאספו קפה או סנדוויץ' בדרך לעבודה ממקום שגם ככה עובד, מבלי להיכנס לשטח המסעדה. אנחנו נעמוד על זה שנוכל להמשיך לקיים את העסקים שלנו בצורה הזאת. אני מניח שלמשטרת ישראל יש דברים הרבה יותר חשובים להתעסק מאשר שליח מרחק קצר של בית קפה כזה או אחר. אני אמשיך לעשות משלוחים לטווח קצר כל עוד נשמה באפי, וכל עוד אני לא אקבל את ההיגיון שעומד מאחורי זה. כרגע במתווה הסגר השני לא תהיה לי ברירה אלא להמשיך ולעבוד".