שתף קטע נבחר

סוחר קנאביס לא ייאסר: "עלה על דרך המלך"

הנאשם היה בן 19 כשהחל לסחור בסם באמצעות טלגראס. המדינה דרשה מאסר בפועל, אבל בית המשפט התרשם מהתקדמות הליך השיקום שעבר

בית משפט השלום בראשון לציון התחשב בתהליך השיקומי שעבר סוחר סמים בן 21 והחליט להימנע מעונש מאסר: בגזר הדין שניתן לאחרונה על ידי השופט עמית מיכלס הוטלו עליו תשעה חודשי עבודות שירות בלבד, 18 חודשי צו מבחן, מאסרים ופסילה על תנאי וקנס סמלי של 500 שקל. "הטלת עונש של מאסר בפועל לריצוי מאחורי סורג ובריח תקטע את הליך השיקום ותפגע באינטרס הציבורי", נכתב.

 

הנאשם הודה והורשע בכתב אישום מתוקן שכלל ארבעה אישומים על סחר בקנאביס בשנים 2018-2017 באמצעות אפליקציית טלגראס, ואישום נוסף על החזקת כ-30 גרם קנאביס בביתו. בהמשך הצטרפה הרשעה נוספת בשתי עבירות של הפרה חוקית לאחר שהפר את תנאי מעצר הבית שלו.

 

תוך כדי ההליך הפלילי שלח שירות המבחן את הנאשם לטיפולים פרטניים וקבוצתיים. בתחילה ההשתלבות שלו צלעה ובחלק מבדיקות השתן שמסר התגלו שרידי סם, אבל לאט לאט חל שיפור משמעותי בהתנהלות שלו, הוא התמיד בטיפולים ובסופו של דבר שירות המבחן הגיש חיוביים ביותר שהעידו על גמילה מקנאביס ומוטיבציה גדולה לעלות על מסלול חיים נורמטיבי. בהתאם לכך המליץ השירות שלא לקטוע את הליך השיקום ולגזור על הנאשם של"צ (שעות שירות לציבור) לצד צו מבחן.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

אלא שהמדינה התעקשה על מאסר בפועל וטענה כי על אף גילו הצעיר וההליך טיפולי שעבר הנאשם, אין הצדקה להקל עמו כיוון שבמהלכו הפר את מעצר הבית והמשיך להשתמש בסמים. המדינה ביקשה לגזור עליו 18 חודשי מאסר לפחות לצד מאסר על תנאי, קנס, התחייבות ופסילת רישיון.

 

הסניגורית של הנאשם ביקשה מנגד לאמץ את המלצת שירות המבחן. היא ציינה כי למרות ההתחלה הקשה הנאשם הצעיר עבר בסופו של דבר תהליך טיפולי ארוך ומוצלח. הנאשם עצמו הביע צער וחרטה, ציין כי עבר שינוי עמוק בזכות הטיפול והיום הוא מעוניין להתקדם ל"מקומות גבוהים וטובים".

 

השופט עמית מיכלס קבע כי באופן עקרוני העונש על העבירות החמורות שבהן הורשע הנאשם צריך להיות מאסר מאחורי סורג ובריח. עם זאת, הוא התרשם שבמקרה הזה יש הצדקה לסטות ממתחם הענישה הנהוג.

 

"עינינו הרואות שהנאשם עבר הליך שיקומי רב-פנים, לאורך תקופה משמעותית של כשנתיים וחצי. כחלק מהטיפול נגמל הנאשם משימוש ארוך שנים בסמים, והגיע להישגים מבחינה תעסוקתית ובינאישית", כתב.

 

"מהתסקיר האחרון מצטיירת תמונה ברורה של נאשם אשר עלה על דרך המלך לשיקום... דומני שאין חולק על כך שבשלב הטיפולי המתקדם בו מצוי הנאשם, הטלת עונש של מאסר... תקטע את הליך השיקום לא כל שכן תסכל את האפשרות החוקית להטיל עליו צו מבחן. מכך ייפגע לא רק האינטרס הצר של הנאשם לשמר את הישגי הליכי השיקום, אלא גם האינטרס הציבורי".

 

בצד זאת השופט הבהיר כי הסטייה מהמתחם צריכה להיות מידתית לנוכח חומרת העבירות ושיקולי ההרתעה. בהתאם לכך, החליט השופט כי הנאשם ירצה תשעה חודשי עבודות שירות לצד צו מבחן למשך שנה וחצי.

 

בנוסף נגזרו על הנאשם מאסרים ופסילת רישיון על תנאי, קנס סמלי של 500 שקל והתחייבות בסך 5,000 שקל להימנע בשלוש השנים הקרובות מעבירות סחר.

 

  • לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ המדינה: עוה"ד רונן גינגולד, מור מלכה ומודיש ארדני
  • ב"כ הנאשם: עו"ד קטי צווטקוב
  • עו"ד אביעד רייפר עוסק בפלילי
  • הכותב לא ייצג בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
צילום: ספיר משולם זבולון
עו"ד אביעד רייפר
צילום: ספיר משולם זבולון
מומלצים