אלפי ישראלים יעזבו היום (ה') את ישראל לפני שהסגר עליו החליטה הממשלה הלילה ייכנס לתוקף. יותר מ-5,800 נוסעים ימריאו מנתב"ג ב-42 טיסות יוצאות למדינות "ירוקות" כגון יוון, בריטניה, גרמניה וקנדה, ולמדינות "אדומות" דוגמת ארצות הברית, טורקיה ומולדובה. רבים מבין הישראלים סגרו את הטיסה ברגע האחרון לאחר שהבינו שישראל נכנס לסגר ארצי בפעם השנייה.
ברשות שדות התעופה עוקבים בדריכות אחרי החלטות הקבינט בנוגע לנתב"ג שצפויות להתקבל במהלך היום. עירקי ג'מאל מטירה המריא הבוקר לאיסטנבול שם ישהה בדירה שבבעלותו. "קניתי כרטיס לכיוון אחד", סיפר בשיחה עם ynet. "רצינו לברוח לפני הסגר והחגים, אין מה לעשות. יש לי דירה שם ואני טס עם אשתי. נראה כשייגמר הסגר ואז נקנה כרטיס טיסה חזרה. בסגר הקודם לא היו חדר כושר, אין בתי קפה וממש אין מה לעשות, אז אמרנו שהפעם נברח".
גם אוסמה מירושלים ימריא היום לטורקיה. "קניתי הבוקר את הכרטיס", סיפר. "אין מה לעשות בסגר, אז לפחות נמצא מה לעשות בטורקיה. אני יודע שאלך לבידוד כשאחזור, אבל במילא יש סגר אז זה לא משנה".
במקביל נמשכת נהירת הישראלים ליוון ורק היום ימריאו מישראל 12 טיסות למדינה "הירוקה" שהשבים ממנה לא נדרשים להיכנס עם שובם לבידוד. "אני טסה לחופש עם שלושת הילדים שלי", סיפרה הדס. "רכשתי את הכרטיס לפני שלושה ימים. ההורים והאחיות שלי כבר שם. התוכניות זה לא לעשות שם כלום, ליהנות ולהיות בים ובאוויר הפתוח. יש חשש טיפה מהטיסה ומשהייה לצד עוד נוסעים, אבל נשמור על היגנייה, מסכות ואלכוג'ל, ובנוסף אנחנו ושאר הנוסעים אחרי בדיקות קורונה".
בוריס טס עם בת זוגו ושלושת ילדיהם לרודוס. "הרגשנו שהסגר הזה יהיה רציני, אז החלטנו לברוח לפני הבלגן וליהנות ברודוס", סיפר. "הרבה זמן לא היינו בחופשה גדולה עם כל המשפחה. מה שרצינו זה לעבור את הסגר בשלום, בטח שזה במדינה ירוקה. בסגר הקודם זה היה הפתעה לכולם ועכשיו כשאנחנו עם ילדים בבית והמסגרות שלהם סגורות זה קשה עוד יותר לעבור את זה".
תום טס לרודוס עם בני משפחתו. "אני עובד בדיגיטל, אז אמשיך לעבוד משם", סיפר. "המצב בארץ רע ואולי יהיה כאן בסוף אסון לאומי בגלל כמות הנדבקים. המדינה לא עשתה מספיק והמצב רק הולך ומחמיר. אני והמשפחה טסים לפגוש את אח שלי שגר בצרפת ולא ראינו אותו שנה. נחזור בעוד 10 ימים. הקורונה זה דבר אמיתי ורציני וחייבים לזכור את זה כל הזמן, אני במטוס יושב עם מסכת פנים ומסכת מגן שקופה - ונעשה הכל כדי לשמור על עצמנו".
דונה, שטסה עם משפחתה לרודוס, סיפרה בשיחה עם ynet כי היא לא חוששת להידבק בקורונה במהלך הטיסה. "אני לא בנאדם חרדתי, וכולם נבדקו ויצאו שליליים אחרת אי אפשר לעלות לטיסה. תמיד יש את החשש שב-48 השעות האחרונות מישהו נחשף, אבל אנחנו לוקחים את הסיכון הזה". מוחמד טס מנתב"ג לסיני, דרך קונקשיין באיסטנבול. "בגלל שאין טיסה לסיני אני טס לטורקיה ומשם לסיני כי סגרו את המעבר היבשתי", הסביר. "אני חוזר עוד שבוע לארץ. אחרי החופשה אכנס לבידוד ובמילא ישראל כולה תהיה בסגר, שזה סוג של בידוד, אז לפחות לפני שכולנו נהיה סגורים נהנה קצת".
1 צפייה בגלריה
בוריס ומשפחתו בנתב"ג רגע לפני הסגר
בוריס ומשפחתו בנתב"ג רגע לפני הסגר
בוריס ומשפחתו בנתב"ג רגע לפני הסגר
(צילום: שמוליק דודפור)

מתווה רגב: הטיסות היוצאות יופסקו בשבוע השני של הסגר

בתוך כך, גורם בלשכת שרת התחבורה מירי רגב אמר ל-ynet כי "יש לחצים גדולים מאוד בנוגע לפעילות בנתב"ג, אבל זה ברור לכולם שהפעילות לא תוכל להמשיך תחת סגר כפי שהיא היום. יש הרבה מאוד נוסעים שכבר הזמינו כרטיסי טיסות והם נמצאים במצוקה, כך שניסנו למצוא מתווה שיאפשר זמן התארגנות. אם ראש הממשלה ושר הבריאות אומרים שזה פיקוח נפש אז אין לנו עניין לשחק בחיי אדם".
על פי המתווה שגיבשה השרה רגב, בשבוע הראשון של הסגר יאפשרו לנוסעים שבוע נוסף להמריא מהארץ ובשבוע השני תיעצר תנועת הטיסות היוצאות, כך שנוסעים יוכלו לשוב לישראל בטיסות נכנסות ותימשך פעילות מטוסי המטען בלבד. "בכל שלב ישראלים יוכלו לחזור לישראל", אמר הגורם שציין כי "נושא התעופה מבחינת חברות התעופה הזרות מאוד מטריד אותנו בגלל שייתכן שהן יבטלו טיסות לישראל. אנחנו מתייחסים לעניין הזה במלוא הרצינות".
קובי זוסמן, מנהל ארגון התעופה הבינלאומי יאט"א בישראל, פנה מוקדם יותר הבוקר לשרה רגב והזהיר כי אם יוחלט לאפשר טיסות נכנסות בלבד במהלך הסגר, הדבר עשוי בפועל לגרום לכך שלא יופעלו טיסות כלל למדינת ישראל. "בחודשים האחרונים היה הארגון מעורב יחד עם גורמים בינלאומיים רבים נוספים ביצירת מתווה להבטחת המשך פעילות תעופתית לצד הקורונה, כולל גם בישראל בשיתוף פעולה מלא עם רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה", כתב זוסמן לרגב. "ביממה האחרונה אנו ניזונים מהתקשורת כי ישנה כוונה לסגור הפעילות בנמל התעופה בן גוריון ולאפשר רק טיסות נכנסות.
"אני מבקש להבהיר כי מתווה כזה שבו יותרו רק טיסות נכנסות עשוי לגרום לחברות רבות לא להפעיל טיסות לישראל, וייתכן אף כי בהמשך ולאור אי הוודאות בהפעלות הטיסות לא יופעלו טיסות כלל למדינת ישראל. אני מבקש גם להבהיר כי חברות תעופה אינן יכולות לפעול בקבועי זמן קצרים כל כך והסיטואציה הזו עשויה בסופו של דבר לפגוע בקהל הנוסעים אשר עשויים למצוא עצמם ללא אפשרות לשוב למחוז חפצם, ובמגזר העסקי ככול שמדובר בשינוע מטענים לישראל וממנה.
"אני מבקש על כן את התערבותך המיידית על מנת לאפשר רציפות תפעולית באופן אשר לא יפגע בנוסעים ובחברות התעופה אשר ממילא נמצאות במשבר החמור ביותר בתולדות התעופה האזרחית".