פרויקטים של תמ"א 38 שיקודמו בנתניה ימשיכו לכלול את עקרונות התמ"א גם לאחר שתוקפה יפוג באמצעות חלופות תואמות תמ"א. כך קובעת, בין היתר, תוכנית מתאר מקומית להתחדשות עירונית בשכונת קריית נורדאו בעיר, שהופקדה אתמול (ד') להתנגדויות הציבור על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז. במסגרת התוכנית, יקודמו מסלולי התחדשות כמו הריסה ובנייה מחדש, עיבוי ותוספת זכויות בנייה וכן חיזוק מבנים, שיוסיפו 4,900 דירות חדשות ל-6,200 הדירות הקיימות כיום בשכונה.
הבנייה צפויה להיות מרקמית: בניינים בני 4-9 קומות ומגדלים בני 18-36 קומות. עיקר הבנייה הגבוהה מתוכננת לאורך הרחובות המרכזיים יצחק לבון, זלמן שניאור, בן גוריון, בר יהודה ורוטנברג. במסגרת התוכנית, שהוגשה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית וקודמה בשיתוף לשכת התכנון המחוזית ועיריית נתניה, ניתן יהיה לקדם תוכניות מפורטות למתחמים שמיועדים לעבור התחדשות, ומכוחה ניתן יהיה לממש מבני ציבור מבלי צורך בהגשת תוכנית.
2 צפייה בגלריה
שכונת קריית נורדאו בנתניה
שכונת קריית נורדאו בנתניה
שכונת קריית נורדאו בנתניה
(צילום: אסף קמר)
לדברי גורי נדלר, ראש אגף תכנון ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, "כידוע אנחנו היינו בעד שינוי בתמ"א 38 ולא ביטולה, בגלל שחיזוק מבנים והריסה ובנייה בתמ"א 38 מהווים כלי חשוב להתחדשות. עם זאת, מרגע שהוחלט על ביטול תמ"א 38 בעוד שנתיים, אנחנו פועלים באינטנסיביות לייצר חלופות שיאפשרו חיזוק או מימוש הריסה ובנייה במגרש בודד במקומות המתאימים לכך".
"במסגרת זו, בכל התוכניות השכונתיות שלנו, כולל התוכנית בגבעתיים שאושרה השבוע ואחרות, אנחנו מזהים אזורים שמתאימים להתחדשות בסגנון תמ"א 38 - כלומר ברמת המגרש ובעוצמות נמוכות יחסית", הוא ממשיך. "התוכנית השכונתית נותנת את הזכויות ומגדירה את הכללים לביצוע הפרויקט, כך שהיא מחליפה את תמ"א 38 באזורים אלו וניתן יהיה לממש התחדשות תואמת תמ"א גם אחרי שזו תתבטל".
נדלר מוסיף כי "קיבלנו תקציב מיוחד ממשרד האוצר לקדם תוכניות ייעודיות שיחליפו את תמ"א 38 בערים שירצו בכך. תוכניות אלו יהיו מותאמות לצרכים של הערים השונות ויוכלו לכלול גם פתרונות לשטחי ציבור שלא היו קיימים בת"מא 38 המקורית. לאחר החגים נפרסם קול קורא בנושא".
2 צפייה בגלריה
תוכנית התחדשות עירונית קריית נורדאו נתניה
תוכנית התחדשות עירונית קריית נורדאו נתניה
הדמיית תוכנית ההתחדשות העירונית בשכונה
(הדמיה: פרופסור אירית צרף)

השקעה של 2.3 מיליון שקל

שכונת קריית נורדאו הוקמה בשנות ה-50 של המאה הקודמת והיא מהוותיקות והגדולות בנתניה. היא ממוקמת בדרום העיר ומוקפת בשכונות חדשות: מצפון שכונת אגמים ופארק שלולית החורף, מדרום שכונות עיר ימים ופולג, ממזרח כביש 2 ואזור תעשיה ספיר וממערב שכונת האירוסים. שטח התוכנית עומד על כ-1,000 דונם ומתגוררים בה כיום כ-19 אלף תושבים.
על פי התוכנית, מתוך כלל הדירות שיוקמו, 980 יוקצו ליחדות דיור קטנות. בחלק ממבני המגורים תוקם חזית מסחרית וישולבו שטחי ציבור. כ-30 אלף מ''ר יוקצו לשטחי מסחר, כ-10,000 מ''ר עבור שטחי תעסוקה וכ-124 דונם עבור מבני ציבור. כ-107 דונם יוקצו לשטחים פתוחים, כולל שבילים להולכי רגל ולאופניים.
יו''ר הוועדה המחוזית מרכז, שירה ברנד, מסרה כי "מדובר בתוכנית בעלת חשיבות לשכונת קריית נורדאו ולעיר נתניה כולה. התוכנית מציעה ראייה תכנונית ארוכת טווח, וכוללת מגוון פתרונות להתחדשות על מנת לשדרג את תנאי הדיור בשכונה, תוך ומענה הולם למרחב הציבורי כולו. התכנון שם דגש על יצירת שכונה פעילה עם חזיתות מסחר ותעסוקה ומאפשרת פעילות קהילתית ועירוניות".
מתכנן מחוז מרכז במינהל התכנון, גיא קפלן, ציין כי "מדובר בתוכנית כוללת אשר בחנה את התשתיות, מערכת התחבורה, שטחי הציבור והיקפי הפיתוח הנדרשים. היא מייצרת התחדשות עירונית איכותית ותמהיל דירות מגוון, תוך דגש על מערך שבילי הולכי רגל ושבילי אופניים לטובת מרחב ציבורי לרווחת תושבי השכונה החדשה".
יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, הוסיף כי "תוכנית המתאר מהווה מסגרת להתחדשות של 16 מתחמים בתוכניות מפורטות, תוך שילוב צורות שונות של התחדשות עירונית. התוכנית, שבה הושקעו 2.3 מיליון שקל בשיתוף עם עיריית נתניה, תאפשר את בנייתן של אלפי יחידות דיור חדשות, תוך דגש על המרחבים הציבוריים, צירי התנועה, שטחים פתוחים ועוד".
ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג, אמרה כי "בשנים האחרונות קידמה העיריה את התוכנית בשיתוף עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ואנו שמחים על שהוועדה המחוזית אימצה את החלטת הוועדה המקומית להפקיד את התוכנית, שתאפשר לתושבי השכונה לחדש את הבניינים שנבנו בשנות ה-50, לשדרג את איכות החיים ואת התשתיות הישנות. במקביל לאישור תוכנית המתאר, החלה העירייה לקדם תוכניות מפורטות בשכונה, והתוכנית הראשונה צפויה לקבל היתרי בנייה בחודשים הקרובים".