רגע לפני הסגר, יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, קורא הערב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לדחות באופן מיידי את סגירת מקומות העבודה ב-48 שעות. לטענתו, מכיוון שעד כה הממשלה לא פרסמה את מגבלות הסגר למחר, למקומות העבודה לא יהיה מספיק זמן להיערך כראוי לסגירה.

"מאות פניות התקבלו אצלנו בשעות האחרונות בחדר המצב שאנחנו מפעילים, עם טענות לאי ודאות וחוסר יכולת לתכנן קדימה את ימי העבודה, שכן עד עכשיו לא התקבלה החלטה ברורה של הממשלה לגבי פתיחה או סגירה של מקומות עבודה ביום שישי", אמר תומר.
2 צפייה בגלריה
מיצג מחאה: תקיעות שופר של ארגוני העצמאיים והעסקים בישראל - על העסקים שנסגרו בתקופת הקורונה
מיצג מחאה: תקיעות שופר של ארגוני העצמאיים והעסקים בישראל - על העסקים שנסגרו בתקופת הקורונה
מחאת ארגוני העצמאים והעסקים
(צילום: מוטי קמחי)
לדבריו, "יישום ההחלטה לסגור מקומות עבודה לא יכולה להתקבל מהרגע להרגע, שכן מדובר בהחלטה משמעותית מאוד שדורשת מצד העסק היערכות לוגיסטית מקדימה ומציאת פתרונות לבעיות שונות הנובעות מסגירת מקומות עבודה לסגר ארוך. לכן אנו קוראים לממשלה לתת לעסקים את האפשרות להיערך מראש באופן מסודר ואחראי לסגר, במיוחד במקרים שבהם עסקים פועלים גם בשבת, ודורשים לדחות את סגירת מקומות העבודה ב-48 שעות הקרובות לפחות".
יצוין, כי בהתאחדות התעשייה והמלאכה אמרו שלא יצטרפו לבקשת התעשיינים לדחייה מכיוון שהם לא מקבלים את המתווה המוצע.

מי יוכל לפעול?

כך או כך, לגבי מספר ענפים הוחלט כי יוחרגו ויוכלו לפעול בסגר. בין היתר: חברות היי-טק שעוד לא התחילו לייצא יכולים לעבוד בהיקף של 30% (לפני זה רק מפעלים מייצאים הוגדרו כחיוניים), ענף הבנייה במלואו, תעשיות ביטחוניות -רפאל, אלביט, תעשייה אווירית ועוד, חברת אינטל, תחזוקת שבר לעסק - עובדים בתחום התחזוקה, השכר, משלוחים ועוד פעילויות שהכרחיות לשימור בית העסק יוכלו להגיע לעבודה (כמו במרץ-אפריל), הבטחת פעילות תפקודית להיי-טק - אושרו עובדים הכרחיים להמשך הפעילות התפקודית של מקום העבודה (מנהלי שרתים בהיי-טק, עובדי מעבדות באוניברסיטאות, כל נותני השירותים שצריך לשם קבלת מענקי סיוע קורונה מהמדינה (רואי חשבון, יועצי מס ועוד).
לדברי שר האוצר, ישראל כץ, "אני גאה בכך שאחרי מאבק קשה הצלחתי היום לשנות את מתווה סגירת המגזר הפרטי ובניגוד לכוונה שהסתמנה אתמול, לאפשר למפעלים רבים שעמדו להיסגר בתחומי ההיי-טק, התעשיות הביטחוניות, הבניין, הפיננסים והשירותים, להמשיך ולפעול גם בתקופת הסגר, בדומה למתווה מרץ-אפריל, תוך הקפדה מלאה על כללי הבריאות. המשק הפרטי הוא מקום עבודה למיליוני אנשים והלב הפועם של הכלכלה הישראלית ואעשה הכל להמשיך ולחזק אותו בימי מבחן קשים אלה".

פטור מארנונה לחנויות אופטיקה שיפעלו בסגר

בתוך כך, למרות שרשתות וחנויות אופטיקה, פארם ומחשבים מוגדרות כחיוניות ויוכלו להמשיך לפעול בסגר - הן יזכו לפטור מארנונה בדומה לחנויות ורשתות קמעונאיות שנאלצות לסגור כעת.
בסגר הקודם, חנויות אלה פעלו אך לא היו זכאיות לפטור מארנונה שניתן רק לחנויות ורשתות קמעונאיות שנסגרו. בדיעבד, התברר כי התקנות שנקבעו בסגר הראשון יצרו מצב לא סביר, בו נפגע מחזורן של חנויות אופטיקה ברחובות הערים, בעוד אלה שפעלו בקניונים למרות היותן פתוחות, נהנו מפטור מארנונה במסגרת הסכמים עם הקניון.
2 צפייה בגלריה
אופטיקה הלפרין
אופטיקה הלפרין
חנויות אופטיקה יוכלו להמשיך לפעול - ויקבלו פטור מארנונה
(צילום: דנה קופל)
ח"כ מיכל שיר מהליכוד פעלה למען העניין בוועדת הפנים וסייעה לכך שעסקים קטנים חיוניים ובהם גם מאות חנויות האופטיקה יזכו גם למענק סיוע, אם מחזור העסקים שלהם יפגע בשיעור של 25% ומעלה. כמו כן, מובילה ח"כ שיר מהלך מול משרד האוצר לטובת הענקת החזר ארנונה רטרואקטיבי לעסקים אלו עבור החודשים מרץ-אפריל, בגובה 1.5 מיליון שקל.
"אני נאבקת במספר מישורים למען בעלי העסקים בישראל אשר מתמודדים עם נזקים עצומים, שגם אם מקורם בכוונה טובה של משרדי הממשלה - בפועל הביאו בעלי עסקים אלה לפעמים לסף רעב", אמרה. טוב עשה משרד הפנים שהבין את גודל הפגיעה בעסקים החיוניים הקטנים ותיקן את מתווה הסיוע בארנונה. אין שום סיבה שעסק חיוני קטן יקרוס ולא יקבל הקלות".
בתוך כך, ברשת מחסני תאורה פנו היום למשרד הבריאות בבקשה לאפשר להם להשאיר את החנויות פתוחות, תחת התקנה שמאפשרת לעסקים בתחום תחזוקת הבית להמשיך ולפעול. איציק חיימוב, בעלי הרשת פנה במכתב למשרד לאחר ששוטרים הגיעו לחנויות ומסרו דו"חות: "עיקר עיסוקנו מכירת נורות וגופי תאורה, כידוע נורות הן מוצר הכי חיוני לתחזוקת הבית. איך יתכן שהום סנטר, אייס וחנויות החשמל פתוחות ואנו לא? במידה ולא יתאפשר לי כמו בסגר הקודם להישאר פתוח כמובן לפי ההנחיות, אאלץ לשלוח הביתה כ-450 עובדים".