שתף קטע נבחר

חוגגים אמנות ישראלית בניו יורק

האמנים הישראלים המצליחים בניו יורק שילמו מחיר כבד בימי הקורונה. יוזמה ייחודית מחברת אותם בתערוכה חדשה שמציעה את יצירות האמנות שלהם במחירים שווים לכל כיס ובאירוע שכולו חגיגה ישראלית בהתאם לתקנות

הקורונה חיסלה עסקים, חסכונות והשקעות ושינתה את סדרי עולמנו. כל אחת ואחד מאיתנו הרגיש את מחיר הפנדמיה בחייו, אבל יש כאלו ששילמו מחיר כבד במיוחד. האמנים הישראלים בניו יורק, שהקריירה של רבים מהם נסקה טרום עידן הקורונה חוו משבר של ממש. בימים אלו, יוזמה חדשה מציגה את העבודות הנדירות של כמה מהם בתערוכה מיוחדת ומחברת בינם לבין צרכני אומנות בחג הסוכות.

 

היוזמה הייחודית שכבר זוכה לתהודה רבה ברחבי ניו יורק, נולדה לגמרי במקרה. הדסה בקמן, בכירה בתאגיד רפואי, חיפשה צלם לצילום תמונות פרופיל עסקיות. כך הכירה את הצלם הישראלי ניר אריאלי, שניתב את האמנות שלו כצלם כדי להשלים הכנסה. דרך הסיפור שלו נחשפה לקשיים עימם מתמודדים האמנים הישראלים בתקופת הקורונה. בקמן לא נשארה אדישה ויחד עם ידידה הישראלי, מתן שרביט, החליטה להרים בן רגע תערוכת צילום של צלמים ישראלים החיים בניו יורק, שכל הכנסותיה עבור האמנים.

 

"התרגשתי מאוד מהשיחה עם ניר. הוא תיאר את הימים הקשים שעוברים האמנים כאן וסיפר שבתקופת הקורונה הם נאבקים כדי לשרוד. זה הכה בי״, היא מודה. ״אני מגיעה מתעשיית הרפואה, ולנו, תודה לאל לא חסרה פרנסה בתקופה הזו, אך יש כאלה שזה איננו המצב עבורם. יש לי הרבה חברים, צרכני אמנות, אז חשבתי לעצמי - מדוע שלא לחבר אותם ביניהם? בתקופה הזו אנשים נמצאים בבתים והבית כבר מזמן הפך לא רק לבית, אלא גם למשרד ולבית הספר של הילדים. זה הזמן המושלם להפיח בו חיים ולהפוך אותו לחלל שהרבה יותר נעים להיות בו, ומה מתאים יותר מאשר אמנות?״

 

דגעגדע ()
רונית לוין דלגאדו עם עבודתה: Ascent- Forgiveness Tashlich Ritual, Paraguay

 

בקמן מיהרה להוציא את הרעיון לפועל. ״כשהבנתי את הצורך, מיד יצרתי קשר עם חברי הטוב מתן שרביט, וביחד החלטנו להרים את הכפפה ולהקים תערוכה", היא מספרת. מתן מוסיף: "הדסה ואני חברים טובים. שנינו מכירים המון אמנים ישראלים בעיר. בדקנו וגילינו שמאז שפרצה מגיפת הקורונה נרשמה בריחה המונית של אמנים מהעיר, פשוט כי אין פרנסה. מיד פנינו לחברינו אסי זאבי, בעל גלריה לאמנות בברוקלין. גם הוא, כמו רבים אחרים, נאבק כדי לשרוד את התקופה הזו, והוא מיד נענה לבקשתנו לקיים שם את האירוע״.

 

התערוכה הישראלית אמריקאית תיפתח באירוע חגיגי ב-8 באוקטובר, בגלריה לאמנות "Double 6 Studio" בגרין פוינט שבברוקלין, תחת מגבלות הקורונה, ותכלול עבודות צילום מרהיבות ונדירות של שמונה צלמים ישראלים מוכשרים להפליא החיים בניו יורק: "מנעד הצלמים שבחרנו נע מצלמים ותיקים ומוכרים לצד צלמים בתחילת דרכם, רובם בוגרי 'בצלאל'.

 

בין הצלמים תוכלו לפגוש את שחר עזרן, ניר אריאלי, רוני אביב, אביחי אדרי, מתן צינמון, בן ציון, רונית לוין דלגאדו ואסי זאבי שיציגו תמונות נדירות ואמנותיות מגוונות. טווח המחירים בו ניתן לרכוש את היצירות רחב, בתקווה להתאים לכל כיס. החל מ-100$ ועד ל-3,000$ לפריט.

 

דגעגדע ()
הצלם שחר עזרן בתיעוד נדיר של פול מקרטני. מתוך תערוכת האמנים הישראלים בניו יורק

 

״אנו בטוחים שכל אחד יוכל למצוא שם יצירה שהוא מתחבר אליה", מצהיר מתן.

אחד היתרונות הנוספים שמבטיחים המארגנים הוא אירוע שלא נראה כמותו מאז תחילת ימי הפנדמיה. אירוע חברתי כמו שרק ניו יורק יודעת להפיק, הכל במסגרת כללי מדינת ניו יורק. "אנשים כבר שכחו מה זה לצאת מהבית ולהינות עם אוכל טוב, יין טוב, מוזיקה טובה ואומנות״, הוא מוסיף. "היה לנו באמת חשוב לספק פרנסה לעסקים ישראלים שונים שקשה להם בתקופה הזו; החל מהמסעדה שתספק לנו את שירותי האוכל ועד לחברה שתספק לנו את שירותי הניקיון. הצבנו לעצמנו יעד מכירה של מאה כרטיסים לכיסוי ההוצאות וכל שאר ההכנסות ילכו ישירות לאמנים״.

 

הדסה ומתן עובדים ימים כלילות בכדי לגייס את כל האלמנטים שיהפכו את האירוע למהנה ומצליח. ״כרגע כמו שזה נראה, אנחנו בדרך להיות סולד אאוט. המטרה היא שהאמנים באמת ירוויחו מכל העניין הזה. אנו גם מברכים את התגייסותם של 'הומיז' ו'ארגון האמנים הישראלי' לסיוע בהפקת האירוע."

הדסה מוסיפה: "חשוב לנו להזכיר לקהל שדווקא התקופה הזו של הקורונה עם כל הריחוק, האמנות מקרבת בין אנשים״.

 

הצלם ניר אריאלי, המציג בתערוכה מתגורר כבר 12 שנה בניו יורק: "איך הקורונה משפיעה עלי בתור אמן?" "זו תקופה מאוד קשה", הוא משיב. "ביום יום שלי אני עובד בעיקר עם רקדנים ולהקות ועם בתי ספר למחול. ברגע שהמגיפה התחילה הכל התמוטט, העסק שלי נפגע קשות, ועוד אחרי שנה מדהימה שהייתה לי ב-2019. היום העבודה עם רקדנים היא בעייתית כי יש הרבה מגע. עכשיו באופן יחסי יש מעט שיפור, ניו יורק נמצאת במקום לא רע. הרבה מהצילומים שבוטלו או נדחו יכולים כעת להתאפשר עם הרבה זהירות ושמירה על התקנות. אנחנו לפני הגל השני ואני מקווה שהוא לא יגיע וישתק אותנו", הוא אומר בחשש. "על התערוכה שמעתי אחרי שעבדתי עם הדסה, שהיא הרוח החיה מאחורי היוזמה. יצא לה להיות בסטודיו שלי והיא אמרה לי שיש לה רעיון להרים תערוכה. לא חשבתי שזה באמת יקרה, היא הרימה הפקה מדהימה. בתערוכה אני הולך להציג עבודות מכמה פרויקטים שונים: עבודות משתי תערוכות סולו מ-2014 ו-2016: דיוקנאות של גברים רקדנים בשחור-לבן בטכניקה של אולטרה סגול ואינפרא אדום, המאפשרת לראות נזקים החבויים מתחת לעור; כל מה שבעל גוונים חמים יוצא החוצה, כמו צלקות ונזקי עור. העבודה השנייה נקראת 'חלוקס'; צילומי תקריב של פסלים אנושיים של להקות המחול המובילות העכשוויות. הלהקה שאציג היא מקנדה עם הרקדנים מבית הספר לאומנויות הבמה, 'ג'וליארד'״.

 

בתערוכה יוצג בין היתר תצלום נדיר של פול מקרטני שצילם הצלם הוותיק שחר עזרן: "הכל התחיל בתיאטרון 'אפולו' במנהטן", הוא מספר. "אני מקורב לבעלים של חברת התקליטים 'מודטאון', שחתומה בין היתר על אמנים ענק כמו סמי דיוויד, ג'קסון פייב וסטיבי וונדר. הבעלים שלה, ברי גורדי, הוא אגדה מבחינת המוזיקה השחורה בארצות הברית. גורדי בנה מוזיאון של החברה, ופול מקרטני הגיע לשם ורצה לנגן על הפסנתר שהיה במוזיאון. גורדי אמר לו 'מצטער פול, אך הפסנתר הזה לא שמיש'. מקרטני אמר שזה לא ייתכן שכל האמנים השחורים הכי חשובים באמריקה ניגנו עליו ושהוא לא תקין, אז הוא הבטיח לו באותו הרגע שהוא יתקן אותו. מה שנקרא, 'עליי'. עשרה חודשים אחר כך מקרטני ערך אירוע פרטי למאה איש ב- Steinway Piano in manhattan, שזו חנות פסנתרים מאוד מוכרת, עם כרטיסים בעלות של כעשרת אלפים דולר לכרטיס, כדי לכסות את עלויות השימור של הפסנתר ואני הוזמנתי להיות הצלם הרשמי של האירוע. מצאתי את עצמי מלווה את פול מקרטני כשהוא עובר פסנתר לפסנתר בחנות, כאילו היה בחנות ממתקים. שנינו נכחנו באותו החדר ומצאתי את עצמי בהופעה פרטית של האמן הענק הזה במשך חצי שעה. זה היה רגע מאוד אינטימי וייחודי. התמונה הזו צולמה מהרגע ההוא. מקרטני היה צריך לבחור מהאירוע תמונה שאותה יעלה לחשבון הטוויטר שלו, וזו נבחרה. בפוסט שהעלה הוא נתן לי קרדיט וזה גרם לאתר שלי לקרוס. אחר כך פול ואני נשארנו בקשר וצילמתי אותו בהופעות נוספות", הוא מספר. על אף ההצלחה הגדולה של עזרן בארה״ב, גם הוא שילם את מחיר הקורונה: "הקורונה לקחה ממני אמנם דברים טובים, אך במקביל הכריחה אותי להיות יצירתי ולראות כיצד ניתן לנצל את המצב. ברגע שאנו מבינים שאין שליטה, צריך לראות מה אפשר לעשות. זה פתח לי את העולם להרצאות, לייעוץ לחברות שונות. נכון, יש פחות נסיעות למרות שרק אתמול חזרתי מדרום קרוליינה. אני עדיין ממשיך לצלם הופעות בתיאטרון 'אפולו', רק שהן בלי קהל."

 

התערוכה תתקיים ב-8 באוקטובר, בגלרית, Double 6 Studio in Greenpoint Brooklyn

7:00pm-8:30pm

8:30pm-10:00pm

 

האירוע יתקיים תחת הגבלות הקורונה. הקהל מתבקש לחבוש מסכות ולהישמע להוראות.

 

קישור לרכישת ֿבעלות של 30$:

https://bit.ly/32XkwZT

 

או בעמוד הפייסבוק של: Israeli Photography Exhibit

 

 


פורסם לראשונה 25/09/2020 02:50

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך תערוכת האמנים הישראלים בניו יורק. ב-8 באוקטובר בברוקלין
מומלצים