שתף קטע נבחר

כבוד לשופטת

השופטת רות ביידר גינסבורג שנפטרה בערב ראש השנה הייתה הסמן הליברלי בבית המשפט העליון ונשאה על גבה את מאבק הנשים, השחורים, המהגרים והלהט"בים. ברחבי ארה״ב המונים יצאו לבכות את לכתה ובוושינגטון כבר ממהרים למנות מחליפה שמרנית במקומה

בערב ראש השנה נתבשרנו על לכתה של שופטת בית המשפט העליון האייקונית, רות ביידר גינסבורג. ביידר גינסבורג, בת למשפחה יהודית קונסרבטיבית, מונתה להיות שופטת בבית המשפט העליון בארצות הברית ב-1993. היא נודעה בעיקר עקב גישתה הליברלית, ובתמיכתה במאבק הפמיניסטי, הלהט"בי ובמאבק לקידום צדק ושוויון זכויות.

 

פסקי הדין הבולטים לאורך הקריירה שלה היו: משפט נגד חוקי המדינה המפלים לרעה אנשים בעלי מוגבלות בשטחים ציבוריים ואפליה בשכר על בסיס מגדר. גינסבורג הייתה פעילה בולטת למען קידום שוויון וזכויות נשים באמצעות החוק. היא טענה ש"זכויות נשים הן חלק חיוני בסדר היום של זכויות אדם, המכוונים למען שוויון, מתן כבוד ומתן הזדמנות לחיות בחירות שכל אדם זכאי ליהנות ממנה".

 

השופטת ביידר גינסברג הלכה לעולמה ב-18 בספטמבר. ארונה יוצב בסוף השבוע הקרוב בגבעת הקפיטול בוושינגטון. לאורך השבוע האחרון התקיימו ברחבי ארצות הברית אירועים שונים לזכרה.

 

 

דגעגדע ()
זוכרים את כבוד השופטת בניו יורק. צילום: גילי גץ

 

"בעיר היו מספר אירועים לזכרה של גינסבורג״, מספר הצלם הישראלי גילי גץ, שנכח בכמה מהם בניו יורק. ״אירוע מרכזי 'בוושינגטון סקוואר פארק', 'ובפוליסקוואר פארק', מול בית המשפט. האירועים הללו למעשה התרחשו בכל עיר בה שוכן בית משפט בארצות הברית. בוושינגטון סקוואר פארק הייתה קבוצה של יהודים שאמרו קדיש לזכרה, אנשים עמדו עם נרות והתאבלו על מותה, היו שם מאות אם לא אלפי אנשים", הוא מספר. ״לאורך כל העצרת הייתה תחושה של אבל כבד, קושי ופחד גדול מהבאות, במיוחד לקראת הבחירות. עולה השאלה המתבקשת מי יעלה במקומה של גינסבורג?" ניכר בגץ החשש מהמינוי ההולך ובא של טראמפ. "המינוי של טראמפ הוא סכנה לזכויות נשים, לחופש ההפלה, וכל זה 45 יום לפני הבחירות", הוא טוען. ״הייתה באוויר תחושה של חרדה, פחד, כאב, אבל, אך עם נכונות גבוהה למאבק", מסכם גץ. "ביוניון סקוואר בניו יורק ההמון שר לזכרה. טקס הזיכרון היה פוליטי ומחאתי לחלוטין", הוא מודה. "הגיעו הרבה אקטיביסטים שמתכוננים למלחמה לנסות למנוע מהנשיא טראמפ ללחוץ על הדמוקרטים וללחוץ על הרפובליקנים המתנדדים שלא יתנו לזה לקרות למינוי הזה לקרות. אני התייצבתי בטקס לא רק בתור צלם, אלא גם בתור יהודי שחי בארה"ב בתקופה מתוחה מבחינה פוליטית, לפני בחירות גורליות שיקבעו את הגורל של קבוצות מיעוטים במדינה. ארה"ב נמצאת בתקופה של עלייתו של הימין הקיצוני עם הרבה אנטישמיות. המוות של גינסבורג הוא לא רק של מישהי שהובילה את המאבק לשוויון מגדרי, אלא היא הייתה בין היהודים היותר מפורסמים בהיסטוריה היהודית האמריקאית. לא רק שאיבדנו אותה, החל המאבק להחליפה״.

 

מינוי שופטים בארה"ב - כיצד זה עובד?

 

שוחחנו עם ד"ר אמנון כוורי, מבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה על המינוי הבא לבית המשפט העליון בארה"ב: "בארצות הברית, בעת מינוי שופטים לעליון יש שני שחקנים: הנשיא והסנאט. הנשיא ממנה, ממליץ על מועמד מטעמו, והסנאט עושה בדיקה על המועמד לראות שאין שדים בארון כגון הטרדות מיניות או העלמות מס, ואז ניגש להצביעה, עם רוב פשוט. ברגע שיש אישור של הסנאט, אותו מועמד הופך להיות שופט בית המשפט העליון. הנשיא טראמפ הוא רפובליקני, ולגיטימי שהמינוי שלו יהיה פוליטי. מטבע הדברים, הוא רוצה לחזק את הקשר שלו עם הפלג השמרני של המפלגה, אז הוא ימליץ כמובן על מועמד רפובליקני. בסנאט ידעו שגינסבורג כבר לא צעירה ובריאה, ולמעשה חיכו שהיא תעזוב כבר הרבה מאוד זמן. יותר מזה, הפתיע אותם העובדה שהלכה לעולמה 'בגיל כה מבוגר'. זה נשמע טוב ויפה, הנשיא אמור למצוא את המועמד הטוב ביותר עבורו, גם אידיאולוגית, ושהסנאט מבצע בדיקה מבחינה משפטית, אך כמובן שהתהליך הוא פוליטי מאוד.

 

דגעגדע ()
עצרת בוושינגטון סקוור פארק. צילום: גילי גץ

 

 

הסנאט כיום הוא ברובו רפובליקני, 53 חברים בו ליתר דיוק. מספיקים 50 שיצביעו בעד מועמד רפובליקני בשביל שהוא ייבחר. מי שיכול לשבור שוויון במקרה הזה, הוא סגן הנשיא מייק פנס, שגם הוא רפובליקן. מבחינת הרפובליקנים 'קל' יהיה להם להעביר מינוי כזה, משום שהם רוב השולט בוועדה", אומר ד"ר כוורי. "טראמפ מאוד מקווה לנצל את ההזדמנות כדי לתת חיים למערכת הבחירות המאוד לא מוצלחת שלו, בלשון המעטה. הוא אומר לקהל שלו במילים אחרות: "הנה, אני עומד בהבטחתי, והנה אני מביא מישהו שמרן. אני אמרתי אמירות לגבי הפלות, ואתם לא כל כך האמנם לי, אבל הנה, אני מספק את הסחורה. אני אולי לא מתפקד טוב בקורונה, אבל מהלך כזה יגרום לכם לצאת ולהצביע לי בהמוניכם".

 

לבלוע את הגלולה

 

״סוגיית ההפלות באמריקה, היא כזכור מאבק בלתי נגמר מול בית המשפט", הוא מסביר. "הרפובליקנים בסנאט מודעים לכך שהמינוי לבית המשפט העליון הוא אחד הדברים המהותיים ביותר עבור האזרח האמריקאי. אנשים אולי לא כל כך ששים להצביע עבור טראמפ, אבל ברגע שהם מבינים שמה שעמד על הכף זה המינוי לבית המשפט, הם מוכנים לבלוע את הגלולה'. מינוי לבית המשפט פירושו השפעה לשנים קדימה, גם אם בהמשך יתחלף השלטון והלך הרוח הציבורי ישתנה. גינסבורג כיהנה כשופטת בבית המשפט מזה כ-30 שנה במינוי שנעשה על ידי קלינטון. מבחינת מדיניות זו השפעה עשרות שנים קדימה והשפעה על נושאים מהותיים באומה האמריקאית כגון הגנה על הזכות לנשיאת נשק, הפלות, הגבלת התערבות המדינה הפדרלית בענייני הסטייט, מדיניות הגירה ועוד, בהם דן בית המשפט העליון. גם הרפובליקנים בסנאט שלא מסתדרים עם טראמפ, מבינים שעם הנושא הזה לא מתווכחים. אחד היועצים הרפובליקאים הבכירים אמר לאחרונה: "תפקידנו הוא לדאוג שבית המשפט יהיה שמרן, לכן הסיכוי שהסנאט ימנע את המינוי הוא נמוך.״.

 

מינוי שופט עליון בתקופת בחירות

 

המשמעות של בחירת שופט, מסביר לנו ד"ר כוורי, היא קריטית: "המינוי תקף לעשרות שנים קדימה, ונשאלת השאלה האם זה ראוי לקבל החלטה כל כך משמעותית בתקופת בחירות?" לתשובה לשאלה זו מספר פנים: "היחיד שיכול לעצור את המינוי הוא הסנאט עצמו. יש שיטענו שזכותו של הנשיא למנות שופט ולסנאט לאשר, ויש שיטענו כי 45 יום לפני הבחירות זה עיתוי מאוד בעייתי, שלא נאמר שמתרחש במחטף, כי ייתכן שהשלטון יוחלף והמינוי לא ייצג את רצון העם. לפני כ-4 שנים, בזמן כהונת אובמה, הוא היה מעוניין למנות שופט חדש לעליון כשנה לפני תום כהונתו. הרפובליקנים קמו על רגליהם האחוריות וטענו שזה עיתוי קרוב מדי לבחירות, והם אכן הצליחו לעצור את המינוי. עכשיו המצב הוא הפוך, והם רוצים לעשות מינוי כחודש לפני הבחירות, יש פה עקיצה מעניינת", הוא מסביר. "הרפובליקנים לא טיפשים והם מודעים למה שהם עושים. הם מודעים לכך שטראמפ לא ינצח בקלות את הבחירות האלה, ומודעים לכך שהמינוי יכול להפוך את הקערה על פיה. כרגע כל הרפובליקנים הצהירו כי הם יתמכו במינוי, פרט לשלושה. הם כרגע במצב של רוב, וגם אם יהיה מצב של תיקו, אז סגן הנשיא יכריע. הסנט מיט רומני, הצהיר כי המהלך אינו נכון, אך כי יתמוך בו בשביל להגן על האידיאולוגיה של בית המשפט".

 

רות ביידר גינסבורג (צילום: AFP)
רות ביידר גינסבורג ז"ל.(צילום: AFP)

 

"כפי שזה נראה כרגע", אומר ד"ר כווירי, "לרפובליקנים יש רוב בסנאט. הנשיא צריך לבחור מועמד או מועמדת, וככל הנראה יש לו כבר כמה שמות בשרוול. הוא צריך להעביר לסנט והאחרון צריך לוודא שלא יהיו תיקים אפלים מהעבר, וכבר קרו מקרים מעולם. אלה אנשים עם רקורד משמעותי. אם לא יצא שפן מהכובע, יתבצע המינוי. לוח הזמנים הוא מאוד קצר, יש רק את אוקטובר. זה אפשרי, אבל לחוץ. בסופו של דבר, מבחינה טכנית ניתן לבצע את המינוי גם אחרי הבחירות, משום שהנשיא והקונגרס נשארים בתפקידם עד ינואר, אבל כאן יכולה להתעורר ביקורת ציבורית רחבה, משום שאם יתחלף השלטון, הסנאט לא ייצג את בחירת הציבור יקבע מדיניות לעשרות שנים קדימה. טיעון אחר אומר שלא ייתכן כי ימינו עם המינוי רק עד פברואר 2021, ושיכהנו בבית המשפט העליון רק שמונה שופטים במקום תשעה. בשורה התחתונה, יוצא שבשני המצבים המינוי הזה הוא מחטף. עוד אז בזמנו סברתי שהסיטואציה עם אובמה הייתה לא נכונה״, הוא מוסיף. ״עכשיו על אחת כמה וכמה זה כל כך גבולי, שיהיה קשה לי להצדיק את המינוי הזה ברמה המוסרית, וגם את דרך פעולתם של הרפובליקנים, שעשו הכל כדי לעצור את המינוי של אובמה״.

 

ומהן ההשלכות הצפויות במידה וייבחר שופט רפובליקן? ד"ר כוורי מסביר: "זה הופך את הרכב השופטים לרוב שמרן, וזה רוב רציני. אם נקביל את זה לציבור הישראלי בבית המשפט העליון בישראל יש יותר שופטים, אך נבחרים מספר שופטים בהתאם למה שדורש התיק בו דנים. בבית המשפט העליון בארצות הברית כל תשעת השופטים מעורבים בכל משפט. המשמעות של זה היא שמעכשיו ועוד שנים קדימה יהיה רוב שמרן, משום שהשופטים צעירים באופן יחסי, גם אם הם יפרשו, או גם אם יהיה נשיא דמוקרט, עדיין זה יהיה רוב של חמישה מול ארבעה. זה יכול להפוך החלטות בנוגע להפלות, לאפשר לנשיא לעשות הגבלות יותר חמורות על הגירה. לדברים הללו יש להם משמעות. אין ספק שיש לנו כאן גוף מאוד משמעותי ושמרן שעשוי לעצור חקיקה וחקיקות ממשלה, להתוות מדיניות בנושאים שונים, אך אל לנו לשכוח שבית המשפט הוא גוף מגיב ולא גוף מחוקק״.

 

 

הסמן הימני של הליברליזם בבית המשפט

 

ד"ר כוורי מתייחס להשפעתה של השופטת גינסבורג לאורך השנים: "אני רוצה להתייחס לראיון שנתנה גיבסבורג לכלי התקשורת לקראת סוף תקופת אובמה, לפני כארבע שנים. הייתה טענה כלפיה שאמרה: "כעת כשאובמה הנשיא, יש לנו הזדמנות למנות שופט ליברלי". טענו בפני השופטת: "את כבר לא צעירה, הסיכון הוא גדול, אולי יהיה נכון שתפרשי מרצונך כדי שניתן יהיה למנות מישהו בעל גישה ליברלי כמוך?" היא ענתה להם את התשובה שהכי מייצגת בעיניי את המהות של מי שהיא הייתה: "אני לא רואה בקונסטלציה הפוליטית של היום, כאשר הסנאט מפולג, שמצליחים למנות מישהו שיתן ביטוי לעמדות הליברליות שאני מסוגלת לתת. כל עוד אני יכולה, אמשיך לפסוק על פי תפיסותיי הליברליות". רות ביידר גינסבורג הייתה הסמן הליברלי שנשא על גבו מאבק של קבוצות חברתיות חשובות כגון: נשים, שחורים, מהגרים, להט"בים. כיום עולה ביקורת שגינסבורג הייתה למעשה ליברלית בעולם לא ליברלי, שארה"ב לא באמת ליברלית. היא חרטה על דגלה קול ליברלי חשוב, וזה אובדן גדול. אני מאמין ומקווה שאף אדם לא שמח במותו של אף אדם, אך למחנה הרפובליקני יש הזדמנות גדולה לחזק את בית המשפט העליון מצידם, לא סתם, אלא במקום הסמן ליברלי של בית המשפט, וזה משמעותי. זה טרף את הקלפים מבחינה פוליטית״.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים