מה לא נאמר על קטגוריית רכבי הפנאי, זו שמהווה בשנים האחרונות מנוע צמיחה כמעט יחיד עבור יצרניות הרכב. ובמקרה של קיה, מהמותגים שחבים את הצמיחה האדירה שלהם בשוק המקומי בעיקר לקטגוריה זו, יש כעת רכב פנאי חמישי בהיצע - סלטוס. בניגוד למקובל, הוא לא דגם שמיועד לאירופה, אלא יותר לשוקי הודו ומזרח אסיה, כמו גם אמריקה הצפונית משם הוא מגיע אלינו. אם תרצו, יורש רוחני לספורטאז' 1.6 אורבן, מהדגמים המשפיעים על שוק הרכב הישראלי בעשור האחרון, שהתייקר והותיר את המותג ללא רכב פנאי בליבת שוק הרכב.
8 צפייה בגלריה
סקודה קאמיק קיה סלטוס
סקודה קאמיק קיה סלטוס
(צילום: ניר בן זקן)
אז הסלטוס אמור למלא את החלל שהותיר ספורטאז', ולא במקרה הוא נושא תג-מחיר הולם, בחלק העליון - היותר-יקר - של קטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים. מה שמיד מעמיד אותו מול מוביל הקטגוריה שעולה, הפלא ופלא, בדיוק כמוהו - סקודה קאמיק, מנצח סדרתי בהשוואות האחרונות.

סקודה קאמיק

8 צפייה בגלריה
סקודה קאמיק
סקודה קאמיק
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.5 ליטר, 150 כ"ס
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 8.4 שניות, 212 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 15.6 ק"מ לליטר
  • בטיחות: 9 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטח מת וערנות נהג
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 141 אלף שקל (131 אלף שקל)

קיה סלטוס

8 צפייה בגלריה
קיה סלטוס
קיה סלטוס
(צילום: ניר בן זקן)
  • מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 2.0 ליטר, 149 כ"ס
  • תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.6 שניות, 190 קמ"ש
  • צריכת דלק (יצרן): 13.1 ק"מ לליטר
  • בטיחות: 6 כריות אויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, תאורה דינמית
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 141 אלף שקל (134 אלף שקל)
עיצוב ותא נוסעים: לטעמנו, שניהם לא מהדגמים הנאים בקטגוריה וכל אחד מהם בדרכו. הקאמיק מעט משעמם למראה ונטול אלמנטים "קרביים", הסלטוס פשוט מצועצע מדי.
לעומת זאת, על עיצוב הפנים אין מחלוקת וסביבת הנהג של סקודה טובה באופן ניכר. החל בחומרים איכותיים יותר, דרך הגוונים ועד לוח המחוונים הדיגטלי ("10.25) המאפשר תצוגת נתונים משתנה. יש בכל זאת ביקורת והיא נוגעת לעובדה שניתן לשנות את עוצמת המאוורר רק דרך מסך המגע. לא מוצלח ואף לא בטיחותי.
8 צפייה בגלריה
סקודה קאמיק
סקודה קאמיק
(צילום: ניר בן זקן)
הסלטוס לעומתו נראה מיושן ופשוט, עם צבע כהה שולט בתא ואיכות חומרים נמוכה יחסית, עם פלסטיק מחוספס, קשיח ולא מחמיא גם במקומות גלויים. יתרונו היחיד הוא מסך מגע גדול יותר ומשובח ("10.25 לעומת "8 בסקודה).
מושב הנהג בקיה מוצב אמנם מעט גבוה יותר ומעניק תחושה שלטת, אבל הוא פחות נוח ותומך. אולי מכיוון שהוא מותאם למידות גוף ממוצעות של תושבי הצד השני השל האוקיינוס. בנוסף, גם טווח כיוון ההגה למרחק מוגבל. עוד עומדת לחובתו של הקוריאני קורת A רחבה המגבילה את שדה הראיה בפניות שמאלה ומראות קטנות יחסית. מושב הנוסע שליד הנהג נטול כיוון גובה ולכן הישיבה בו מרגישה נמוכה במופגן.
8 צפייה בגלריה
קיה סלטוס
קיה סלטוס
(צילום: רונן טופלברג)
הסלטוס גדול יותר, ארוך מהקאמיק ב-13 ס"מ וגבוה ממנו ב-8 ס"מ, אבל בסיס הגלגלים שלו דווקא קצר ב-2 ס"מ. איך זה משפיע על מרחב המחיה? מרווח הרגליים לשני נוסעים דומה, מרווח הראש מעניק יתרון קל לסקודה. לקיה בכל זאת יתרון קל ברוחב שיתבטא אם תסיעו שלושה מאחור, וגם הגישה למושב הממוקם גבוה יותר - נוחה יחסית.
וכאן מגיעים לחסרון משמעותי שכן בגרסת הבסיס הקיה נטול בקרת אקלים מפוצלת ואין לו פתחים ייעודים ליושבים מאחור, אבזור כמעט-חובה במכוניות מודרניות. בקאמיק יש פתחים תקניים בכל רמות המחיר. לשניהם בלימה אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב (שמירת מרכז-נתיב בקיה), אבל לסקודה שוב יתרון עם התראת שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית כציוד תקני.
היתרון העיקרי של הסלטוס הוא בתא מטען גדול משמעותית (468 ליטר לעומת 363 ליטר), אלא שחשוב להזכיר כי בסקודה יש גלגל חלופי בגודל מלא (זמני בקיה), ווים נוחים לשימוש ויחידת תאורה שהופכת לפנס נשלף.
8 צפייה בגלריה
סקודה קאמיק
סקודה קאמיק
(צילום: ניר בן זקן)
על הכביש: לשניהם הספק דומה (כ-150 כ"ס) אבל תצורת המנוע ותיבת ההילוכים שונים לחלוטין, ובהתאם גם אופי הפעולה. בחרטום הסלטוס מוצב מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר שמחובר לתיבת הילוכים רציפה. לקאמיק מנוע מוגדש קטן יותר (1.5 ליטר) עם תיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. הוא גם מהיר יותר בזינוק מהמקום ומעניק תחושה כללית נינוחה יותר וחסרת מאמץ, עם התגייסות מהירה יותר בעת הצורך. בעיקר הודות לנתון מומנט גבוה בעשרות אחוזים (25.4 קג"מ לעומת 18.3 קג"מ) ובסל"ד נמוך משמעותית.
עם זאת ותודות לתגובות המהירות יותר של התיבה הרציפה, תאוצות הביניים המדמות עקיפה היו מהירות במעט בסלטוס. אבל כשהוא נדרש לגייס כוחות הוא מתאמץ הרבה יותר, המנוע מתקבע בסל"ד גבוה עם רעש מוגבר ותחושה פחות נעימה בתא. לכך "תורמים" גם רמת בידוד פחות משכנעת המחדירה לתא גם רעשי רוח ודרך. גם צריכת הדלק של קיה הייתה גבוהה יותר: 9.5 ק"מ לליטר לעומת 10.4 ק"מ לליטר בסקודה במבחן המאומץ.
8 צפייה בגלריה
קיה סלטוס
קיה סלטוס
(צילום: ניר בן זקן)
הלאה. כיול מתלי הסלטוס מגלה את מוצאו - מדינות בעלות כבישים משובשים לצד כאלה שבהן הנסיעה היא בקו ישר בלבד. עם קפיצים נוקשים יחסית אך נטולי ריסון מבולמי הזעזועים. המשמעות היא נוחות נסיעה מוגבלת יחסית כמעט בכל כביש. בהשוואה לו, הקאמיק מרגיש כמו רכב מעידן אחר, מתקדם הרבה יותר.
ולכן, למרות שהסקודה אינו מהדינמיים בקטגוריה, הוא עדיין טוב מבחינה זו באופן ניכר מהקיה. נכון, יכולת דינמית לא נמצאת אפילו במקום החמישי בסדרי העדיפויות של רוכשי כלי רכב מסוג זה, אבל יש להדגיש כי הסלטוס הוא מהפחות טובים בקטגוריה מבחינה זו. עם זוויות גלגול מוחשיות, מערכת היגוי ובלימה פחות טובות ואובדן אחיזה מוקדם מהצפוי עם התערבות אגרסיבית של בקרת היציבות. היכן זה מתבטא? בתמרון התחמקות בעת סכנה המחייב שינויי כיוון מהיר. הסקודה כאן ירגיש בטוח ויתמודד טוב בהרבה.
8 צפייה בגלריה
סקודה קאמיק קיה סלטוס
סקודה קאמיק קיה סלטוס
(צילום: ניר בן זקן)
סיכום: היצע רכבי הפנאי של קיה, מהסטוניק הקטן ועד הסורנטו הגדול, כולל דגמים איכותיים וטובים מאוד. הסלטוס אינו אחד מהם. יתרונותיו במבחן זה מסתכמים במושב אחורי מרווח במעט, תא מטען גדול ועיצוב מוחצן. חסרונותיו לעומת זאת משמעותיים, בעיקר כשהוא מתמודד עם בכיר הקטגוריה. לסקודה קאמיק אין מה לחשוש, לא מקיה סלטוס לפחות.