בקצרה:
  • מערכות בלימה אוטונומיות הוכחו כמקטינות סיכוי לתאונה בעשרות אחוזים
  • למרות זאת, חלק מיבואני הרכב נמנע מלהציע אותן בדגמים המשווקים בישראל
  • בין המותגים: טויוטה, מיצובישי, איסוזו וסוזוקי. ההסבר: היצרן אשם

1 צפייה בגלריה
טויוטה לנד קרוזר
טויוטה לנד קרוזר
טויוטה לנד קרוזר. רוצים מערכת בלימה אוטונומית? שלמו עוד 120 אלף שקל לדגם מאובזר
תעשיית הרכב נוהגת להתמרד נגד דרישות רגולטוריות שמונחתות עליה, אבל התייחסותה לבטיחות נהגים ונוסעים לאורך השנים חושפת עד כמה היא צינית וגרידית. תעשייה שבעבר נמנעה מלהכניס לשימוש חגורות בטיחות כדי שלא לרמוז שמכוניות עלולות להרוג, משכה זמן עם שילוב כריות אוויר ומערכות יציבות ו-ABS, גררה רגליים עם השקעה בבטיחות פאסיבית, עושה זאת גם כעת.
מערכת בלימת חירום אוטונומית היא אחת ממערכות הבטיחות החשובות ביותר ברכב כיום. מחקרים של משרד התחבורה האמריקאי ושל מכון הבטיחות בדרכים של חברות הביטוח בארה"ב (IIHS) הוכיחו שהיא מפחיתה את שיעור תאונות החזית-אחור ב-50%. גם יבואני רכב בארץ מעידים שדגמים שמצוידים במערכת ועברו תאונה חזיתית, נזקקים ל-50-60 אחוזים פחות חלקי חילוף כמו פגושים, מכסי מנוע, "גרילים" ופנסים. עדות להפחתה הדרמטית בשיעור התאונות שבהן הם מעורבים. וזאת הסיבה שבאירופה ובארה"ב תהפוך המערכת לחובה ברכב פרטי מ-2022. רכב מסחרי לעומת זאת פטור מחובה זו, מה שמותיר את ההחלטה בידי היצרנים ואנשי השיווק שלהם.
ובישראל? רוב המכוניות החדשות שנמכרות כאן מצוידות במערכות אלה היישר מהיצרנים, תהליך שהתחיל באמצע העשור הקודם וצבר תאוצה בשנתיים-שלוש האחרונות. למעשה, רק מותג דאצ'יה עדיין לא מציע בלימה אוטונומית באף אחד מדגמיו, אך גם זה ישתנה עם השקת הסנדרו והלוגאן החדשות בארץ ב-2021, בזמן שהדאסטר יקבל את המערכת במסגרת מתיחת הפנים שצפויה לו בשנה הבאה. המיניוואן לוגאן והטנדרון דוקר, יוחלפו ברכב חדש שיצויד במערכת.

להציל חיים עולה כסף

אך למרות החשיבות המוכחת של המערכת בשמירה על חיי נוסעי הרכב, בישראל משווקים כמה דגמים שבהן יכולה להיות בלימה אוטונומית, אם הלקוח יסכים לשלם סכום נוסף. כאילו מדובר בריפוד עור או חלון שמש. ברמות אבזור הבסיסיות, אלה שמחירן נמוך יותר, לא ניתן כלל לקבל אותן. כדי להבהיר במה מדובר: כסף שיעבור מהרוכש למוכר כדי שהמכונית שלו תוכל לעצור עצמאית מול ילד שקפץ בחוסר זהירות לכביש.
דוגמאות? בכל הגדלים ותגי-המחיר. סוזוקי ויטארה למשל, עם מנוע ליטר, נמכר ללא המערכת. דגם ה-1.4 ליטר היקר ממנו ב-10-16 אלף שקלים, כן מצויד בה. לסוזוקי יש כמה דגמים שעדיין לא מצוידים בבלימה אוטונומית, כמו סוויפט ואיגניס, אך היא תוצע כסטנדרט בעוד חודשים ספורים במסגרת מתיחת הפנים שיעברו.
אבל גם טויוטה לנדקרוזר הגדול והמאוד יקר, הרכב הכי נמכר בארץ ברמת המחיר של 300 אלף שקל ומעלה, לא מציע את המערכת. רוצים לשמור על חיים הזולת? תיאלצו לשלם עוד 120 אלף שקל עבור הדגם הארוך ברמת אבזור "סהרה". בשאר רמות הגימור אין אפילו אופציה כזאת. ואפילו בגרסה החדשה ומתוחת הפנים שצפויה להגיע ארצה בחודשים הקרובים, כלל לא בטוח שתהיה מערכת כזו כסטנדרט, שכן היבואן אינו מתחייב לכך.
התופעה נפוצה יותר בשוק הטנדרים הכלל לא זולים. דווקא שלושת הטנדרים האמריקאים הגדולים - שברולט סילברדו, פורד F350 וראם 2500-3500 - בולמים לבד במצב חירום. הטנדרים היפניים? מחפפים. איסוזו דימקס, הנמכר בקטגוריה, לא מציע כלל את המערכת. היא כן תגיע בכל גרסאות הדור החדש שצפוי לנחות כאן עד סוף השנה. טויוטה היילקס הפופולרי מציע את המערכת רק ברמת הגימור הגבוהה ("אדוונצ'ר") שעולה 260 אלף שקלים. ברמת "אקטיב" שעולה 231 אלף שקלים "בלבד", היא לא קיימת. מיצובישי טרייטון מציע את המערכת רק מרמת גימור "דקאר" (245 אלף שקל), אך הזולות יותר לא מצוידות בה.
מה אנחנו חושבים: להגנת היבואנים אפשר לומר שהציניות בתחום הבטיחות לא נולדה כאן. גם בחו"ל, ההיילקס, הלנדקרוזר והטרייטון מוצעים בדגמי בסיס נטולי מערכות בטיחות אקטיביות. את סוזוקי ויטארה לעומת זאת אפשר לקבל עם מערכות כאלה גם במנוע הקטן בגרסה מאובזרת, דומה לזו שמגיעה לארץ. מאחר שהמערכות האלה יהפכו לחובה בעוד שנתיים, לא ברור למה היצרנים מחכים. עבור לא מעט אנשים ההמתנה הזאת עלולה לעלות בפציעות קשות ואולי אף במוות.

תגובות

  • מסוזוקי נמסר: "בדגמי ויטארה עם מנוע בנפח ליטר המיועדים לשוק הישראלי, היצרן לא מציע אופציה למערכות בטיחות אקטיביות"
  • ממיצובישי נמסר: "כלמוביל כהחלטה מביאה את כל הדגמים עם מערכות בטיחות אוטונומיות שהיצרן מציע. בדגם הבסיס היצרן אינו מציע מערכת זו"
  • מטויוטה נמסר: "98% מכלי הרכב הנמכרים על-ידינו מצוידים במערכות בטיחות אוטונומיות עם זאת, לעיתים נוכח דרישות לקוח ספציפיות (בעיקר במסגרת מכרזים) אנו מספקים מכוניות שאינן מכילות את מערכות ה-Toyota Safety Sense וכך גם בגרסת האקטיב של ההיילקס. מדובר בכמויות קטנות ובהתאם להגדרות תכולה ספציפיות אשר בוצעו על ידי לקוח הקצה. לגבי הלנדקרוזר - עוד מוקדם להתייחס"