ההפגנה בבלפור. צילום: satview

גם הערב (שבת) - כמדי מוצאי שבת ובצל הסגר הכללי - מפגינים אלפים בכיכר פריז שבירושלים וסמוך לבית נתניהו בקיסריה, שם צועקים המוחים, בין היתר: "הון, שלטון, עולם תחתון" ו-"ביבי, תתפטר". שיירת מכוניות ארוכה נסעה סמוך לבית נתניהו בקיסריה. הפגנות מתקיימות בעוד מקומות בארץ, כגון בתל אביב, בפינת הרחובות בלפור ורוטשילד. שוטרים נתנו למפגינים בירושלים דו"חות על אי-שמירת מרחק. אחת המפגינות נעצרה. ynet מעביר את ההפגנה בבלפור בשידור ישיר.



18 צפייה בגלריה
הפגנות בירושלים
הפגנות בירושלים
מפגינים בבלפור
(צילום: אלכס קולומויסקי )
18 צפייה בגלריה
הפגנות בירושלים
הפגנות בירושלים
מוחים סמוך למעון רה"מ בבלפור
(צילום: אלכס קולומויסקי )
18 צפייה בגלריה
הפגנות בירושלים
הפגנות בירושלים
מוחים בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי )
18 צפייה בגלריה
הפגנות בירושלים
הפגנות בירושלים
שיירת מכוניות בכניסה לירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי )
18 צפייה בגלריה
הפגנות בירושלים
הפגנות בירושלים
אלפים מפגינים בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי )
עינת צפריר, מפגינה מירושלים, סיפרה ל-ynet: "קיבלתי קנס על זה שעמדתי ליד בן אדם במרחק מסוים. לא יכולתי למדוד אם זה שני מטר או לא. השוטרים פשוט מחפשים אותנו והם עצמם לא שומרים על המרחק. אפילו לא נאמר לי מהו סכום הקנס, אלא שהוא יישלח לביתי. בושה".
אורי ופזית, מפגינים שהגיעו לבלפור מכפר אורנים, אמרו: "לא חששנו לצאת היום להפגין. אנחנו שומרים על ריחוק חברתי ועוטים מסכות. גורלה של הדמוקרטיה מפחיד אותנו, אז באנו כדי להילחם על החופש, המוסר והערכים שהמדינה הזו ראויה להם". פזית, שהגיעה למחות ביום הולדתה, הוסיפה: "זה חשוב לי יותר מכל חגיגה אחרת. זו מתנה נהדרת לראות כל כך הרבה אנשים שאכפת להם מהדמוקרטיה".
מוקדם יותר יצאו שיירות של מכוניות מכמה מוקדים ברחבי הארץ - והצטרפו ל"שיירת ענק" בכביש 1 באזור לטרון - ומשם לבלפור. ב"דגלים השחורים" הודיעו כי לנוכח מצב התחלואה והסגר - אין בכוונתם להגיע לבלפור, אך הם מחו בצמתים, בצדי הכבישים ועל גשרים ברחבי הארץ.


18 צפייה בגלריה
תיעוד המעצר והתקיפה
תיעוד המעצר והתקיפה
מתוך תיעוד מעצר החשוד
(צילום: דוברות המשטרה )
סמוך ל-18:30, בצומת הרחובות אגריפס ובכר, השליכו כמה נערים בקבוקים על כלי רכב של מפגינים שנסעו בשיירה. אחת השמשות נופצה. לא נמסר על נפגעים. המשטרה עצרה חשוד במעשה. מהמשטרה נמסר: "תגובה מהירה של שוטרי משטרת ישראל הביאה למעצרו של חשוד במרכז ירושלים לאחר שהשליך בקבוק לעבר שיירת כלי רכב, התנגד למעצרו ותקף את השוטרים. בעקבות זאת, אחד השוטרים פונה לקבלת טיפול רפואי. החשוד הועבר לחקירה".

18 צפייה בגלריה
גשר המיתרים
גשר המיתרים
גשר המיתרים בירושלים
(צילום: הדגלים השחורים )
18 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
עם שלטים ובובות בדמויות הרצל ובן גוריון בת"א
(צילום: דנה קופל )
18 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
מוחים בתל אביב
(צילום: דנה קופל )
18 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
(צילום: דנה קופל )
18 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
מפגינים בתל אביב
(צילום: דנה קופל )
18 צפייה בגלריה
הרכב והשמשה
הרכב והשמשה
המכונית שעליה נזרקו בקבוקים בי-ם
(צילום: חיים גולדיטש )


18 צפייה בגלריה
השיירה בדרך לירושלים
השיירה בדרך לירושלים
השיירה בדרך לירושלים
( צילום: יאיר פלטי)
מפגינים מארגוני "קריים מיניסטר", "אין מצב", "קומי ישראל", "החזית הוורדה", "הלם תרבות", "התעוררנו" ו"הדמוקרטים" נסעו להפגנות מול מעון ראש הממשלה בירושלים וליד ביתו בקיסריה. בארגוני המחאה אמרו כי "ביבי אשם במחדל הקורונה ומחסל את הדמוקרטיה". נפגין נגדו בבלפור עד שיילך".
אחת השיירות שיצאה ממודיעין בדרכה להפגנה נתקלה, לדברי המארגנים, במחסום משטרתי שמנע ממנה להמשיך בדרכה בטענה שאין אפשרות להפגין מעבר לקילומטר ממקום המגורים. עוד נמסר כי לשוטרים נאמר כי זכות ההפגנה מותרת גם מעבר לקילומטר - והשיירה המשיכה בדרכה.
כמו כן, המשטרה סגרה שני נתיבים בכביש 1 והשאירה נתיב אחד למעבר כלי רכב. בנוסף, הוצבו מחסומים סמוך לאבו גוש. מתנועת "קריים מיניסטר" נמסר כי אחד המפגינים נקנס הבוקר כי יצא להפגין "מוקדם מדי".
18 צפייה בגלריה
צומת סילבר
צומת סילבר
צומת סילבר
(צילום: הדגלים השחורים )
18 צפייה בגלריה
מחלף דרור
מחלף דרור
מחלף דרור
(צילום: יאיר שגיא)


יצוין כי כבר אמש המליצו ב"דגלים השחורים" למפגינים למחות במרחק שלא עולה על קילומטר ממקום מגוריהם כדי לא להפר את הנחיות הסגר. הדגלים השחורים אמרו כבר אמש כי הם ממליצים למוחים להפגין במרחק שלא עולה על קילומטר ממקום מגוריהם, כדי לא להפר את הנחיות הסגר. בארגון דיווחו כי מספר המפגינים בגשרים, בצמתים ובכיכרות הוא הגדול ביותר מאז החלה מחאת הגשרים והצמתים לפני 14 שבועות. להערכתם, מדובר ברבבות ברחבי הארץ. כמו כן, לפי "הדגלים השחורים", "ב-20:00 ייצאו אלפי אזרחים למרפסות וישרקו בוז לנתניהו".
ב"דגלים השחורים" הוסיפו: "ההתנהלות של הנאשם בימים האחרונים הוכיחה שאת נתניהו לא מעניינים האזרחים והאזרחיות. הוא מתעסק בעצמו, בהימלטות מהמשפט ובהפגנות. הוא עסוק יותר בלקחת כביסה לוושינגטון מאשר בבריאות של עם ישראל. האזרחים לא יקבלו יותר את נתניהו כראש הממשלה. נפגין נגדו בכל שכונה, בכל עיר, בשיירות ובמרפסות. זמנו תם".
18 צפייה בגלריה
הפגנה של הדגלים השחורים בגשרים ובצמתים ברחבי הארץ
הפגנה של הדגלים השחורים בגשרים ובצמתים ברחבי הארץ
מפגינים בגשר השלום בתל אביב. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
מהארגונים "קריים מיניסטר", "אין מצב", "קומי ישראל", "החזית הוורדה" ו"הדמוקרטים" נמסר לקראת ההפגנה: מחדל הקורונה הוא מחדל מלחמת יום הכיפורים 2020, שממיט על ישראל קטסטרופה חברתית,בריאותית וכלכלית. רק נתניהו אשם והוא מנסה כעת לחסל את הדמוקרטיה. הוא עוסק באובססיביות בהפגנות בבלפור כי הן חושפות את השקרים שהוא מנסה להסתיר ואת העובדה שהוא הפקיר את אזרחי ישראל. ההפגנות הערב הן פיקוח נפש למען הדמוקרטיה ועתיד ילדינו. ערב יום הכיפורים אזרחיות ואזרחי ישראל אומרים לנתניהו – חטאת לפנינו, לך!"

"להפגין זה כמו לנשום ולאכול"

סדי בן שטרית, פעיל מוכר בהפגנות בבלפור, אמר ל-ynet כי הוא דווקא מתכוון להגיע להפגנה גם הערב: "אני יוצא להפגין וגם לוקח את הבן שלי איתי. יש מפגינים שיוצאים עם המכוניות, כל אחד איך שנוח לו, ונשתדל גם לשמור על מרחק ומסכות".
לטענתו, "עצם השאלה אם נפגין הערב היא מטורפת בעיניי. זה כמו לשאול אם אני הולך לנשום היום. להפגין זה כמו לנשום ולאכול, ואף אחד לא יכול לעצור את זה. זו הזכות הדמוקרטית הבסיסית ביותר שיש לבן אדם".
הוא תקף את הממשלה וטען כי היא עוסקת במפגינים במקום במובטלים ובעסקים שקורסים. "אני לא מפחד מהביקורת על ההפגנות, אלא מכך שאין ביקורת על ראש הממשלה". הוא הוסיף: "מעניין אותי כמה מקרי קורונה התגלו בבלפור. כל שבת יש שם 30-20 אלף איש, אז היו אמורים למות הרבה אנשים. אני עוטה מסכה כי אני מכבד את חבריי למחאה".
ישי הדס, מראשי ארגון "קריים מיניסטר", אמר: "אנחנו מתכוננים לצאת היום להפגין. יש הפגנות ליד הבית של אנשים שלא מסוגלים להגיע לבלפור, יש שיירת מכוניות ענקית ויש גם את ההפגנה בבלפור שתהיה מאוד גדולה. ברגע שאנשים מרגישים שרוצים לחסל אותם ולסתום להם את הפה - הם רוצים להפגין יותר. האנרגיה מגיעה מהציבור ולא מאיתנו".
"היו עלינו לחצים של להירגע קצת", הוא הוסיף, "אבל אם המצב כל כך גרוע ואנחנו יודעים שאנחנו לא מידבקים, איך אפשר לעצור? נתניהו עושה כל דבר כדי לסגור את ההפגנות. אני לא חושש מהביקורות, לא נשתף פעולה עם הספין שמדובר בחיי אדם. אנחנו לא מרוצים מזה שיש 7,000 נדבקים ביום. אל תאשימו אותנו; אני גם לא חושש להידבק כי אני בהפגנות האלה מתחילתן, מסתובב עם מסכה ונזהר במקומות סגורים. כשיש הפגנה חשובה - אני מוכן לקחת את הסיכון, אבל אנחנו יודעים שהוא אפסי".
לדברי הדס, "נקפיד על ההנחיות, המסכות ועל שמירת מרחק, למרות שאנשים מאוד קרובים בנפש. כל אחד ישמור על הספייס שלו וזה השואו שאנחנו נייצר".
חבר הכנסת יאיר גולן (מרצ) אמר כי "זכות המחאה, וזכות ההפגנה בתוכה, היא זכות יסוד בכל משטר דמוקרטי - וגם מצב חמור ככל שיהיה לא יכול לעצור אותה. לכן, כל השוואה של זכות ההפגנה לזכות התפילה זו שטות גמורה. נכון שלתפילה יש היבט רגשי יותר חזק, אבל זה גם לא לגמרי בטוח. אני לא יודע אם אלך להפגין, אבל מה שמטריד זה שמנסים להעביר פה חקיקה שתגביל את הזכות להפגין. לשמחתי החקיקה לא עברה עדיין, אבל הקואליציה תעביר אותה".
ח"כ גולן הוסיף: "הדרג המקצועי, כולל גמזו, מתנגדים לסגר הזה. יש הבנה מלאה שאנחנו שומרים על ההנחיות. השאלה של תחלואה בהפגנות עולה כי התקשורת מהדהדת את המסרים של ראש הממשלה, במקום שתגיד שהמסר של ראש הממשלכה והליכוד הוא שקרי כי אין תחלואה בהפגנות. אין שום חשש מהידבקות בהפגנות. רוב המפגינים הם מהעשירונים הגבוהים, שחיים ביישובים שרמת התחלואה שלהם נמוכה יותר, ולכן הם לא מדבקים בהפגנות. זו עובדה".
18 צפייה בגלריה
שיירת הרכבים לירושלים
שיירת הרכבים לירושלים
השיירה בכביש 1
(צילום: שי מיכאלי )

המשטרה: מקרים נקודתיים של שיקול דעת מוטעה טופלו

מהמשטרה נמסר כי "השוטרים במחסומים הונחו לאפשר לכל אדם הגעה למחאות והמשטרה אף נערכת לקיומן בגבולות החוק ובהתאם לתקנות. לצערנו, קיימים נהגים רבים המשתמשים בתקנות לרעה בניסיון לשבש את פעילות האכיפה ולנוע לצורך שלא הוגדר כחיוני ומותר בעת הזו, מה שמחייב את השוטרים לבצע בדיקות ולהפעיל שיקול דעת היכן שנדרש. לצד זאת, מקרים נקודתיים שהועלו בהם השוטרים פעלו תוך שיקול דעת מוטעה טופלו והנהלים חודדו בהתאם".
18 צפייה בגלריה
שיירת הרכבים לירושלים
שיירת הרכבים לירושלים
שיירת המכוניות בדרך לירושלים
(צילום: נדב אבס)
קודם לכן נמסר כי "כוחות המשטרה יתפרסו במוקדים השונים על מנת לשמור על הסדר הציבורי, בטחון הציבור ובריאותו. במסגרת התקנות שנכנסו לתוקפן אמש, המשטרה תאכוף במהלך המחאה את התקנות הנוגעות למניעת הצטופפות ושמירת מרחק של 2 מטרים בין מפגין למפגין וכן חובת עטיית מסיכות פנים בכל מהלך המחאות.
"חל איסור על הצטופפות של המון בתא שטח ללא שמירת מרווחים. באשר לכל פעילות של הקמת רעש באזור מגורים במסגרת מחאה: על פי החלטת בג"ץ, החל מהשעה 21:30 חל איסור על הרעשה באמצעות צופרי אוויר, תופים, כלי הקשה ואמצעי הרעשה אחרים שאינם אמצעי כריזה והגברה (כגון רמקול או מגאפון). לאחר השעה 23:00 חל איסור על שימוש באמצעי ההגברה.
"משטרת ישראל קוראת לכלל המשתתפים במחאות להקפיד על הנחיות משרד הבריאות, לעטות מסכות כנדרש ולשמור על שמירת מרחק בין המשתתפים לצורך שמירה על בריאות הציבור ומניעת הדבקה המונית".
פורסם לראשונה: 17:11, 26.09.20