שתף קטע נבחר

על מיסים ומעשיות

הדיווח המדובר של ה׳ניו יורק טיימס׳ השבוע עורר הדים ברחבי העולם אחרי שכולנו גילינו שהנשיא ספג הפסדי ענק ומשלם רק $750 דולר במיסים פדרלים. מומחה מס מקומי מסביר לנו איך יכול מיליארדר עם הפסדי ענק לחיות כמו מלך ולשלם כל כך מעט מבלי לעבור על החוק

חודש לבחירות, ה-"ניו יורק טיימס" מטיל פצצה: בניירת המס של הנשיא טראמפ, קיים תיעוד כי הוא איננו שילם כלל מס הכנסה פדרלי, וזאת לאורך שנים ארוכות. ב-2016 וב-2017 שילם לרשויות המס סכום של 750 דולר בלבד. הוא טיפח לעצמו תדמית של איש עסקים מצליח, אך למעשה ספג הפסדים כה רבים ודרך כך השיג הקלות מס מפוקפקות. טראמפ עצמו טוען "שזה פייק ניוז מוחלט".

 

כיצד יכול להיות שמי שחי כמיליארדר, יכול בעצם לשלם כל כך מעט? כיצד עובדת מערכת המס המסואבת של ארצות הברית? רואה החשבון האמריקאי, אורן אדלר, המתמחה במיסוי ונדל"ן, עם התשובות.

 

״ישנם שני מושגים שמאוד חשוב להכיר לפני שבכלל מתחילים לדבר על מערכת המס האמריקאית. האחד הוא TAX AVOIDANCE; כל הדרכים הכשרות "להימנע" מתשלום מיסים, דהיינו, כל הנושא של הקלות מס והוצאות מוכרות, והשני הוא TAX EVASION, כלומר, העלמת מס. כלומר, כל מה שלא חוקי בעליל״. "לדוגמה״, הוא מסביר, ״שחקן הקולנוע וולזלי סנייפס הלך לרואה חשבון פושע. הוא טען בפניו שלממשלת ארה"ב אין זכות להטיל עליו מס. אי לכך, הוא הגיש דוח מס הכנסה לרשות המס בסכום של: אפס דולרים. אותו שחקן כמובן שיקר במצח נחושה משום שהוא הרוויח מיליונים. הוא העלים אגב סכום של 840 אלף דולר. מה עשתה רשות המס? שלחה אותו לבית הסוהר, כמובן. גם אותו וגם את רואה החשבון שלו. מה שהם עשו הוא פלילי; מבחינת רשות המיסים האמריקאית - הדבר הכי גרוע שאתה יכול לעשות הוא לשקר לה״. הוא ממהר להרגיע: "עד כה לא הוכח שטראמפ עשה משהו פלילי. אבל חשוב להבין את המהלכים שלו״.

 

החוק לטובתנו

 

"חלק מהמקצוע שלנו, רואי החשבון, הוא "לנצח" את מערכת המס כביכול; כלומר, למצוא בחוקים הקיימים את הדרכים בהן הלקוחות שלנו יצטרכו לשלם פחות מס. אם, למשל, לבן אדם יש חברה. היא מייצרת ומוכרת משהו, ואותו אדם מגיש לי בסוף השנה את דוחות המס שלו. אני בתור רואה חשבון רואה שאין לו הוצאה על טלפון או על אינטרנט. אני שואל אותו: "איך אתה מחזיק חברה בלי טלפון ובלי אינטרנט?", והוא עונה לי: "שילמתי עליהם מכיסי הפרטי." אז אני מסביר לו שאפשר להכיר בהוצאה הזו של הטלפון והאינטרנט כהוצאה מוכרת של החברה. החשבון פשוט. ככל שיש יותר הוצאות לחברה, כך כמות המס שיש לשלם יורדת״.

 

טראמפ כידוע, עסק בין היתר בנדל"ן. ברשותו נמצאים כ-13 בניינים ומלונות, כאשר המפורסמים שביניהם הם "TRUMP TOWER", הממוקם בשדרה ה-5, "TRUMP WORLD TOWER" הממוקם במידטאון במנהטן, "TRUMP INTERNATIONAL HOTEL" בלאס-וגאס, ופרט לכך עוד עשרות נכסים ברחבי העולם. השווי של TRUMP'S NET, מוערך עפ"י מגזין FORBES, בכ-3.1 מיליארד דולרים.

 

טראמפ אגב, איננו הבעלים היחיד של הרשת. "טראמפ למעשה ניצל בכמה דרכים את חוקת הממשלה בענייני המס", מסביר אדלר. "לכל חברה יש מה שנקרא 'דוח רווח והפסד'; בדוח הזה יש לנו את ההכנסות מהעסקים ואת ההוצאות המוכרות. ההפרש ביניהן - זה הרווח שעליו משלמים מס הכנסה. עוד דוח חשוב הוא 'דוח מאזן'; כלומר אני מדווח על כל הנכסים שיש ברשותי, ומדווח מה החובות שלי; הלוואות ומשכנתאות. ההפרש בין הנכסים לבין ההלוואות זו היתרה של מה שבאמת שייך לי - זה ההון המצטבר שברשותי״.

 

נפלאות הפְּחָת

 

"פְּחָת" (depreciation), ממשיך אדלר, "הוא מושג שמאגד את כל ההצאות שיש לנכס לטובת רווח או הפסד; למשל אני קונה נכס של בית עם גינה להשכרה. הקרקע של הנכס אמנם קבועה, אך הנכס הוא משתנה; אני יכול להרוס אותו, לשפץ אותו, להרחיב אותו ולעשות בו בעצם מה שמתחשק לי. בגלל שזה נכס להשכרה, ואני רוצה להרוויח ממנו, אז כל הוצאה שיש לי בנכס לטובת הרווח שלו היא הפחת. לדוגמא, הוצאה על שיפוץ, ריבית על המשכנתא, שמירה, גינון או תחזוקה - הן הפחת. הקרקע עצמה לא מקבלת ניכוי מס, אך כל הוצאות על הנכס עצמו כן. הוצאות למשל שלא קשורות לנכס הן: שמלה שאשתי קנתה ומצרכים שאשתי קנתה כדי להביא לדייר החדש״.

 

לרשות המס האמריקאית יש חוקים של איך לנצל את הפחת בדוח מס הכנסה: אם הנכס הוא עבור השכרה, אז הפחת מתחלק על 27 וחצי שנים; אם אני קונה את הנכס עבור שימוש מסחרי כמו: משרד, מפעל או מחסן, אז הפחת הוא ל-39 שנה; אם אני קונה מחשב אז הוא ל-3 שנים; - לכל סוג נכס או מוצר יש את סוג הפחת שלו", הוא מסביר. "מה שטראמפ עשה זה שבמשך שנים כשהוא עבד בנדל"ן הוא השתמש בחוקי הפחת. אלו חוקים שקיימים בארה"ב כבר עשורים עם טבלאות שכל הזמן משתנות על פי מדיניות של הנשיא. כלומר, הוא כל הזמן השיג עוד ועוד הטבות מס״.

 

גוררים הפסדים

 

"אלו המון חוקים מסובכים וצריך לדעת כיצד להשתמש בהם. קחי למשל את קנית המנייה של 'טסלה' בשווי של עשרת אלפים דולר בימי הקורונה. שווי המנייה ירד ואת מכרת אותה ב-2,000 דולר. קיווית להרוויח, אבל הפסדת. במידה ואין לך אף השקעה אחרת את יכולה בדוח מס הכנסה לנצל 3,000 דולר הפסד. כלומר 8,000 דולר שהפסדת בהתחלה התקזזו ל-5,000 דולר בלבד. היה ובהמשך המנייה בשווי ה-2,000 דולר שהרווחת תהפוך לשווי של 11 אלף דולר, אז הרווחת 9,000 דולר, אבל גררתי קדימה הפסד של 5,000 דולר. בפועל את תשלמי מס הכנסה על רווח הון בגובה 4,000 דולר בלבד. זה״, נסביר אדלר, ״מה שטראמפ עשה לכאורה. הוא היה בעל אחוזים בחברות שפשטו את הרגל, והוא גרר הפסדים כדי להתחמק לכאורה מתשלום מס. אותן החברות שפשטו את הרגל כמו חברת התעופה, חברת הסטייקים, חברת היין, חברת העניבות ומספר בתי קזינו, השווי של המניות שלהן צנח לאפס. על כך טראמפ קיבל הטבות מס של הפסדי הון שבשנות ה-90 היו שוות לסכום של כמעט מיליארד דולר! כל הטבות על ההפסדים האלה גורעות עוד מהמס שיש לשלם, אך יש הגבלה לכמה שנים קדימה אפשר לסחוב הפסדים. בשורה התחתונה: "כיצד הצליח דונלד טראמפ להשתמש בהטבות של הפסדי הון בשווי מיליארדי דולרים?"

 

גכגמגכמ ()
חייב מיליונים? דונלד טראמפ

 

ההכנסות נרשמות במיליונים - תשלומי המס: אפס

 

ב-2002 החל טראמפ לשמש כשופט בתכנית הריאליטי "המתמחים". "ההסכם שלו עם המפיץ היה שהוא מקבל 50% מהרווחים. שאז מדובר היה בהרבה כסף. פתאום הוא מצא את עצמו סוחב את כל הפסדיו ההיסטוריים, ומצא שהוא לא יכול לנצל אותם יותר בעקבות הרווחים. בעקבות כך באמצע שנות האלפיים הוא היה צריך לשלם הרבה מס, ואז הוא נכנס לתוך עסקי הנדל"ן. עם קניות הנדל"ן האלה הוא שוב ניצל הפסדים עצומים. הוא הגיש דוח מס הכנסה מתוקן וקיבל בחזרה את כל הכסף שהוא שילם במס הכנסה.

 

בעקבות בתי המלון, מגרשי הגולף ועוד נכסים שהיו ברשותו הוא דיווח הפסדים בלבד ולא שילם מס הכנסה. הוא לעומת זאת טען לאורך כל הדרך שהוא כן שילם "מיסים", הוא רק לא טרח לציין אילו "מיסים". יכול להיות שהוא שילם ארנונה ומס בריאות לעובדים שלו, אבל מס הכנסה פרופר הוא לא שילם. בשנים 2001 ל-2015 הוא שילם אפס דולר למס הכנסה. לפי "הניו יורק טיימס" בשנים 2016, השנה בה הוא רץ לנשיאות, וב-2017 הוא שילם למס הכנסה 750 דולר בלבד, בעוד שבפנמה, בפיליפינים ובהודו הוא שילם מס הכנסה בסכומים של 15,598 דולר, 156,824 דולר, ו-145,400 דולר בהתאמה. ב-2018 הוא דיווח לממשלה על הכנסות של 434.9 מיליון דולר, אך החזר המס שלו לשנת 2018 הציג הפסד של 47.4 מיליון דולר. ההכנסות שלו בשנים 2017-2018 מחוץ לארה"ב דווחו על 73 מיליון דולר; 3 מיליון דולר בפיליפינים, 2.3 מיליון דולר בהודו, ומיליון דולר בטורקיה״.

 

Emoluments Clause

 

"בעיתונות טוענים כנגד טראמפ שמתישהו בשנה וחצי הקרובות ב-2021-2022 החברות שלו יגיעו למצב שהחוב שלהן כל כך יצטבר, עד שהוא יצטרך לשלם הרבה מס. העיתונות טוענת שיש לו קרן פרטית בשווי 470 מיליון דולר. במידה והבנק לא יסכים לכסות לו את ההלוואה על החוב, כנראה שהכסף עליו יצא משם, אם יתברר שהוא אכן חייב בכל המס הזה. בתור נשיא ארה"ב,״ הוא מדגיש, ״לטראמפ יש הרבה כח על הבנקים: הוא יכול לתבוע אותם ולשלול להם את רישיון הבנקאות. חוקית הוא לא יכול לעשות זאת, אך מעשית, הוא יכול לעשות דברים המוגדרים בתחום האפור. קיים בארה"ב חוק שנקרא - emoluments clause, מה שאומר שלנשיא ארה"ב אסור להפיק רווחים מעצם היותו נשיא. כיצד טראמפ עובר לכאורה על החוק הזה? מי שרוצה לשבת איתו לדיון למשל, "מחויב" לישון בבית המלון שלו בוושינגטון. הוא לא בהכרח אומר את זה ישירות, אך בדלתות האחוריות המסר עובר״. על פי הפרסום, בעת שרץ לנשיאות החברות במועדון הגולף שבבעלותו, ה- Mar-a-lago golf club, גדלה ב-5 מיליון דולר.

 

ב-2017 האגודה האוונגליסטית של בילי גרהם שילמה לפחות 397,602 דולר למלון וושינגטון, שם ערכה הקבוצה לפחות אירוע אחד במהלך הפסגה העולמית בת ארבעה הימים להגנת נוצרים נרדפים. ״יש טענה נוספת נגדו שאומרת שהוא ניצל הטבות מס לשימוש פרטי כמו קניית שמלות, סכום, ודברים אחרים שהוא הכריז עליהם כהוצאה מוכרת. יותר מזה, יש לו וילה שלמה פרטית הוא הכריז עליה כהוצאה מוכרת. זה כבר נקרא העלמת מס וזה כבר בתחום הפלילי. זה לא פלילי ברמת בית סוהר, אך הוא יצטרך לתת את הדין על כך בבוא העת״.

 

כרגע, מסכם אדלר, ״טראמפ לא חייב שום דבר. עוד לא מצאו שהוא אשם בנוגע הדוחות שהוא הגיש. הוא נחשד בכך שלכאורה הוא שיקר כשהוא רץ לנשיאות על זה שהוא הצהיר שהוא מיליארדר. לא רק שאין לו נכסים, אלא שיש לו חובות מאוד גדולים. הוא טען שהוא איש עסקים מוצלח, אך בפועל הרבה מעסקיו פשטו את הרגל. הרווח היחיד שבאמת הצליח לו זה מתכנית הריאליטי בה הוא היה שופט ממנה הוא גזר רווחים של כ-50% משווי התכנית בשווי 214 מיליון דולר. אבל פרט לכך להגיד שהוא הריץ ביזנס מוצלח זה שקר גמור״, הוא מסביר. "כשהוא הגיש את הדוחות המתוקנים עבור ההפסדים שלו מול רשות המס האמריקאית זה צרם להם והם החלו לחקור. ב-2016 בזמן שהוא רץ לנשיאות הסיפור הזה נודע, אך אף אחד לא ידע מה קרה מאז עם הדוחות האלה. אם אכן ימצאו שהוא חייב במס הוא יהיה חייב לרשויות מעל ל-100 מיליון דולר הכוללים קנסות וריביות. היום התחקיר של "הניו יורק טיימס" למעשה פוצץ את הפרשה הזו שוב. מסקרן כיצד הסיפור ישפיע על הבחירות״.

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הנשיא טראמפ. "לא חייב שום דבר כרגע".
מומלצים