אם עבור רובנו הטכנולוגיה מהווה קרש הצלה של ממש בימי הקורונה – בעיקר בזכות השימוש הגובר בסמארטפון, במחשב ובקונסולות המשחק – האוכלוסיה המבוגרת מתקשה ליהנות מאותם יתרונות. בגיל השלישי השימוש בסמארטפון הוא מטלה קשה, וחסרים זריזות הידיים והידע הנרכש לתפעול מחשב או קונסולה. תוסיפו למגבלות הללו את הבדידות הכפויה בשל הסגר והריחוק החברתי, וקיבלתם מתכון לדיכאון קליני.
4 צפייה בגלריה
obie
obie
קשישים משחקים ב-Obie
(צילום: eyelick)
יש חברות הייטק בישראל, שעובדיהן נרתמו לסיוע בסיסי לאוכלוסיה המבוגרת. פייסבוק, למשל, חברה למיזם של עמותת "דור לדור" המחבר בין צעירים לקשישים המסוגרים בביתם, בתמיכה באמצעות שיחות וידאו. חברות אחרות התגייסו להביא יידע מקצועי "מהבית" לצורך אותה מטרה: עובדי אינטל ישראל פיתחו לקראת פסח האחרון טאבלט מיוחד לקשישים, המאפשר חיבור לשיחת וידיאו בלחיצת כפתור אחת. המכשיר מבוסס על טאבלט רגיל שהוסרו ממנו פונקציות אחרות. כאשר אחד מבני המשפחה מתקשר אל המכשיר באמצעות אפליקציית שיחות וידאו, לחיצה אחת על הכפתור מחברת אותו מיידית לשיחה. סלקום השתתפה בפרויקט בתרומת 500 כרטיסי SIM. חברת Wizecare אימצה גם היא מכשיר טאבלט, ובנתה לתוכו סביבה מבוססת בינה מלאכותית, לעידוד קשישים לתרגול ולשיקום פיזיותרפי מרחוק.
4 צפייה בגלריה
obie
obie
משחק צבעוני וכיפי
(צילום: eyelick)

ממקדונלדס לבית האבות

חברות אחרות גילו, כי בהסבה קלה של מוצר קיים שלהן יוכלו להביא עושר למבוגרים רבים. חברת "אייקליק" (EyeClick) הוותיקה היא דוגמה מצוינת: מאז שנוסדה לפני 15 שנים, היא מפתחת ומשווקת בכל העולם מקרן משחקים אינטראקטיבי לילדים בשם "אובי" (Obie), שמאפשר להפוך כל משטח פיזי למשטח פעילות אינטראקטיבי חווייתי באמצעות חיישני תנועה. המשחק מוקרן על רצפה, קיר או שולחן, בצבעים מרהיבים, והילדים נוגעים בו או דורכים עליו – ומניעים (וירטואלית) אלמנטים ממקום למקום, שמגיבים מיידית בצליל ובתנועה. "אייקליק" פיתחה 200 משחקים והפעלות המתאימים למכשיר והוא מותקן ביותר מ-10,000 אתרים ב-80 מדינות, בין השאר בסניפים של מקדונלדס, בורגר-קינג ואיקאה, וברשתות של בתי מלון, מוסדות חינוך, קניונים, מרפאות ובתי חולים לילדים.
4 צפייה בגלריה
obie
obie
קהל היעד המקורי של eyeclick
(צילום: eyelick)
במהלך תקופת הקורונה גילתה החברה כי היתרונות של "אובי" רלוונטיים לא פחות, ואולי יותר, עבור האוכלוסיה המבוגרת. מה יותר בטוח ממשחק המוקרן על שולחן ומאפשר לקשישים היושבים סביבו "לגעת" באלמנטים המוקרנים, להניע אותם, להתחרות זה בזה, וליהנות מחוויה חברתית תוך הפעלת הידיים והגוף.
"המערכת מאפשרת לנו לטפל בו זמנית גם במרכיב הקוגניטיבי וגם במוטוריקה של הדיירים. בשבילנו, לגרום לדיירים שלנו להזיז ידיים – זה דבר גדול. המשחק צבעוני וכיפי והם נהנים"
מנכ"ל ומייסד "אייקליק", אריאל אלמוס: "בחודשים האחרונים קיבלנו עוד ועוד בקשות להתאים במיוחד את המשחקים למבוגרים וקשישים. בנינו צוות מייעץ מיוחד וביצענו התאמה יסודית עבור הקהל המבוגר, הן במשחקים קיימים והן בפיתוח של משחקים חדשים". החברה הקימה יחידה עסקית חדשה, שמתמקדת בתחום הקשישים ובשיווק ה"אובי" בבתי אבות, במרכזי דיור מוגן ובמרכזי יום לקשישים.
לפי ילנה גולצקר, מנהלת תחום ריפוי בעיסוק ותעסוקה באגודה למען הקשיש "קשת", "המערכת מאפשרת לנו לטפל בו זמנית גם במרכיב הקוגניטיבי וגם במוטוריקה של הדיירים. בשבילנו, לגרום לדיירים שלנו להזיז ידיים – זה דבר גדול. המשחק צבעוני וכיפי והם נהנים".
לדברי ניצן פרדס, סמנכ"ל המכירות הבינלאומי של "אייקליק", "אובי" מתאים במיוחד לתקופת הקורונה: "המשתמשים נוגעים בעצם באור בלבד, בהשתקפות של דמויות ועצמים, והמשחק מגיב. אין מגע פיזי בינם לבין עצמם וגם לא עם הצוות". לפי אלמוס, המשחקים מתאימים למבוגרים עצמאיים, סיעודיים, וגם לתשושים נפשית.

מחכים לנכדים

את הבסיס המדעי למעבר מעולם הילדים לצרכי המבוגרים מובילים עבור החברה פרופ׳ אלחנן גולדברג, נוירולוג מאוניברסיטת ניו-יורק, וד"ר מיכל הרץ, מומחית בדמנציה ויועצת לארגון הבריאות העולמי, שניהם שותפים לצוות המייעץ שהקימה "אייקליק".
4 צפייה בגלריה
obie
obie
המקרן של Obie
(צילום: eyelick)
"אייקליק" מעסיקה 65 עובדים במטה הראשי בישראל, במרכז המכירות בארה"ב ובסטודיו הפיתוח בוויאטנם. מכשירי "אובי" מותקנים כבר בכמה מוסדות למבוגרים בארץ, ביניהם במתקני עמותת קשת, בית האבות הספרדי בחיפה ובית טובי העיר בירושלים. 26 מערכות נוספות יותקנו בקרוב בבתי אבות למעוטי יכולת ברחבי הארץ.
רבקה בלאק, יועצת גריאטרית, עובדת כבר ארבע שנים עם המערכת, עוד לפני שעברה התאמה ייחודית לקשישים. לדבריה, "לפני הקורונה מאוד נהניתי לראות איך המשחק הופך את הביקורים של הנכדים לפחות משעממים. זה חסר מאוד עכשיו. אנחנו מחכים לנכדים שיחזרו אל הסבים והסבתות".