פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו אמר בצהריים (יום ג') כי נראית מגמת ירידה מסוימת בשיעור הבדיקות החיוביות וברמת התחלואה בנגיף הקורונה, וציין כי מתווה הסגר הנוכחי אפקטיבי בעיניו. "יש סימנים של ירידה, אבל מכיוון שמדובר בתזזית של ימי החג אנחנו לא משוכנעים בוודאות אם מקדם ה-R חצה את ה-1. אם אני צריך להגיד שאנחנו ברמת תחלואה יורדת בכל הארץ - את הוודאות הזו אני לא נותן", אמר בתדרוך שקיים.
5 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
"הקורונה היא לא שפעת". גמזו
(צילום: לע"מ)
בפתח דבריו, תיאר פרופ' גמזו מקרה שלו היה עד באחד מבתי החולים בשרון, בהם ביקר הבוקר. "אחת הרופאות יצאה מאירוע דרמטי של החייאה ותיארה את האירוע אצל אדם צעיר, אישה צעירה, בת פחות מ-70, ללא מחלות רקע, שהייתה בסדר ואז קרסה נשימתית. זו הקורונה. קריסה נשימתית בבת אחת", הוא סיפר. "מי שמשווה בין הסיטואציה הזו לסיטואציה של שפעת - לא מבין קורונה. זו מחלה שיש בה אלמנטים שלא הכרנו, אותם אלמנטים שגרמו לקריסת מערכות בריאות בעולם".
5 צפייה בגלריה
חוף הים בתל אביב ריק
חוף הים בתל אביב ריק
החופים יישארו סגורים, גם אחרי החגים
(צילום: AFP)
פרופ' גמזו הוסיף כי "כדי לשמור על תהליך בטוח והחלטות בטוחות ונכונות, היה עליי לבקש להצמיד את ההגבלות ל-14 באוקטובר. גם את מערכת החינוך ואת מקומות העבודה. בימים הקרובים נקבל החלטות, אחרי שנראה תמונת תחלואה. אחרי סוף השבוע הקרוב אדע טוב יותר".
עוד אמר: "אני מבקש לשמור על ההנחיות בימים שנותרו עד החג השני, ובעיקר אחרי החגים – כי יש תופעה כזו. אחרי החגים הפעם יהיה עדיין במגבלת 1,000 מטר, במגבלת עבודה ולימודים. זה 'אחרי החגים' שונה. בתי תפילה, מסגרות וחופי ים – הכול בתנאי סגר. צר לי. זה לא נוח, ובוודאי פוגע בכולנו בפרנסה, בחיים ובחופש. אנחנו חייבים את זה לעצמנו כדי לצאת מהמצב הזה".
5 צפייה בגלריה
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
גילה גמליאל בריאיון לאולפן ynet
נזק שסודק את אמון החברה. גמליאל
(צילום: אבי מועלם)
גמזו התייחס שוב לפרסומים על הפרת ההנחיות של השרה גילה גמליאל, ואמר כי "ההוראות אומרות שאנחנו במשפחות גרעיניות. זה לא הזמן לביקורי משפחות וחברים. לא משנה מי – אזרח או איש ציבור, כולנו צריכים להקפיד על זה. רק כך נוכל להצליח באירוע הנוכחי".
הוא הוסיף: "כל אדם שבחר להיות איש ציבור צריך להבין שהכללים שחלים על הכלל, חלים עליו כפל כפליים. תחושת האחריות, האכזבה והפגיעה צריכה להיות אצלו כפל כפליים. כשהוא עובר על הכלל, זה לא לבין עצמו אלא בינו לבין כל החברה. זה לא נזק בינו לבין עצמו, אלא נזק שסודק את אמון החברה. אני אומר לאנשי הציבור – אל תחפשו הנחות ועיגולי פינה. לכו ישר, הכי ישר שיש. אנחנו מטילים כל כך הרבה על הציבור, הוא רוצה לראות שאנחנו לפחות עושים את מה שמבקשים מהם".
5 צפייה בגלריה
שוטרים אוכפים את ההנחיות בירושלים
שוטרים אוכפים את ההנחיות בירושלים
שוטרות בירושלים, ארכיון. "הקנסות לא מרתיעים מספיק"
(צילום: אלכס קולומיוסקי)
הוא התייחס גם לאכיפה ולקנסות שמוטלים על העוברים על התקנות: "בדיון הקבינט האחרון ביקשתי וקיבלתי את הצעתי - הקנסות יוגדלו, אמנם לא ל-50 אלף אבל כן. גם לפרט, במיוחד לאנשים שמפרים בידוד - וגם לעסקים והתקהלויות. הקנסות הקלים לא מרתיעים מספיק".
פרויקטור הקורונה נשאל גם על הערכתו סביב אפשרות לפיתוח חיסון יעיל לנגיף. "החברות המתקדמות ביותר, לדוגמה מודרנה, נמצאות בשלב שסיימו את הגיוס ורוב הנבדקים כבר קיבלו את הזריקה הראשונה. בחיסון צריך שתי זריקות ואני מניח שהיא תהיה החודש או בחודש הבא", הוא השיב. "אחר כך יש תקופה מסוימת שצריך לראות אם החיסון עובד ולבחון תופעות לוואי ואם הוא מגן מהידבקות. אם מסכמים הכול - יש בערך שלושה חודשים עד שנוכל לקבל תשובות. אזור ינואר זו הערכה סבירה. יכול להיות שיהיו אי-ודאויות ותקלות בדרך".
לפי נתוני משרד הבריאות, אתמול אובחנו 5,647 נדבקים בקורונה. בבתי החולים מאושפזים 1,650 חולים, מהם 875 במצב קשה. מספר המונשמים עומד על 220. שיעור הבדיקות התייצב כאמור, ועומד על 11%. אתמול בוצעו 52,059 בדיקות קורונה. מפרוץ המגפה נפטרו 1,757 חולי קורונה. במספר החולים הפעילים נרשמת מגמת ירידה - והוא עומד כיום על 63,305.
הנתונים בימים האחרונים מציגים מגמת הדבקה הולכת ונמשכת במגזר החרדי, ביחס לשאר המגזרים.
אתמול, אחרי יותר מחמש שעות של דיונים, השלים קבינט הקורונה את ישיבתו - שבסופה לא התקבלו החלטות משמעותיות. שרי הקבינט העריכו כי ההקלות בסגר לא ייושמו לפני 18 באוקטובר - ואף מעבר לכך, אם העלייה בתחלואה תימשך או שלא תרד מספיק לדעת הממשלה.
5 צפייה בגלריה
אכפית המשטרה את סגר הקורונה בסוכות
אכפית המשטרה את סגר הקורונה בסוכות
הקלות, לפי ההערכות, לא לפני 18 באוקטובר. שוטר במחסום
(צילום: דוברות המשטרה)
בקבינט הקורונה הציג גמזו מתווה בן שמונה שלבים ליציאה מהסגר. מעבר בין השלבים יתקיים לאחר המתנה של לפחות שבועיים בין שלב לשלב ובכפוף לעמידה במדדי תחלואה. במסגרת השלב השני, לדוגמה, מוצע לפתוח את מערכת החינוך עד כיתות ד' כולל ופתיחת המסחר, בתנאי ששיעור הבדיקות החיוביות יעמוד על 5%. בשלב השלישי ייפתחו מספרות, מסעדות ועסקים דומים, בתנאי של 1,200 נדבקים חדשים ביום או 650 חולים קשה. בשלב השמיני והאחרון תהיה חזרה לתוכנית הרמזור על כל מרכיביה, תוך התאמת הלקחים שנלמדו עד כה.
בתוך כך, אתמול התייחס גמזו גם להתנהלותה של השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, לאחר שנטען כי לא שיתפה פעולה עם משרד הבריאות בחקירה האפידמיולוגית לאחר שאובחנה כחולת קורונה והסתירה את נסיעתה לטבריה – בניגוד להנחיות המשרד. "התנהגות חריגה ובמיוחד של איש ציבור שאמור להוות דוגמא אישית, פוגעת באמון הציבור ומחייבת בדיקה של גורמי החוק ונקיטת צעדים בהתאם", אמר.