הייתה זו מגפת הקורונה שהכריעה את הכף: שבועות ארוכים של סגר, חודשיים של סגירת מכוני הכושר, וקושי רב בביצוע פעילות גופנית עם מסכה - גרמו שוב לבטן להתחיל לבצבץ ולקילוגרמים להיערם. לאדם כמוני, שהשיל בעברו 40 ק"ג, היתה זו לא פחות מטרגדיה שדרשה פתרון יצירתי. במקרה שלי - משקפי המציאות המדומה "אוקולוס קווסט" שהצליחו לעזור לי גם בשריפת קלוריות וגם בשמירה על מסת שריר.
2 צפייה בגלריה
כושר מציאות מדומה VR
כושר מציאות מדומה VR
כושר במציאות מדומה. מתוך Racket: Nx
עד לאותו רגע, לא ממש הבנתי את המטופלים שלי - ילדים, שמתמכרים לשעות של משחקי מחשב ומוותרים על קשר-עין ועל פעילות חברתית. מעולם לא מצאתי עניין בטירוף הגיימינג. משקפי ה-VR חוללו אצלי שינוי: מדובר במשקפיים, שחבישתם הפכה את הסלון הקטן שלי בגבעתיים לאולם קיקבוקסינג ענק, למגרש טניס על כוכב אחר, ואפילו למועדון ריקודים.
הטכנולוגיה עצמה היא לא סיפור חדש. היא נמצאת כבר עמוק בעולמות הגיימינג, העיצוב והאדריכלות, הבידור והסימולטורים, וגם בחדרי ניתוח. אלא שהקווסט, בהיותם מכשיר עצמאי שלא דורש חיבור למחשב גיימינג מפלצתי וניתן להפעלה ללא כבלים, מאפשרים למשתמשים לבצע פעילות גופנית ואימוני כושר בקלות באמצע הסלון ואפילו בפארק השכונתי. נראה שזו רק ההתחלה של מהפיכה אמיתית בתחומי הכושר והפעילות הגופנית, שמתרחשים בתוך עולם דמיוני שמרגיש אמיתי לגמרי.
רגע לפני שמתחילים, כדאי לשים לב:
  • משקפי האוקולוס קווסט אינם מתאימים לילדים קטנים: הם מותרים לשימוש מגיל 13 ומעלה. ובכלל, אנחנו ממליצים לא לחשוף ילדים למסכים מעל שעתיים ביממה.
  • המשקפיים עצמם מעט כבדים: הם שוקלים 571 גרמים, כך שלפחות בהתחלה שימוש יתר עלול להוביל לכאבי צוואר קלים. לכן, מומלץ להימנע משימוש בהן מעל שעה ביממה.
  • השימוש במשקפי מציאות מדומה, מעביר אתכם לעולם אחר שגורם לכם לשכוח מהמיקום הנוכחי שלכם. זה עלול לגרום לפחות בשימוש הראשוני לבחילות, מה שנקרא Motion Sickness. הסיבה לכך היא חוסר התאמה בין האותות שמגיעים לעצבי הראייה, לבין האותות שמגיעים לאיבר שיווי המשקל באוזן. העיניים משוכנעות שאתם בנסיעה, בעוד שהאוזניים חשות שאתם עומדים במקום, והשיבוש הזה מפעיל את האזור במוח שגורם לבחילה קלה. אם אתם מרגישים כך, הפסיקו את השימוש. התופעה לרוב נעלמת לאחר שמתרגלים.
2 צפייה בגלריה
אוקולוס קווסט
אוקולוס קווסט
דרוש מרחב. אוקולוס קווסט
(צילום: יח"צ)
  • חלק מהאפליקציות דורשות מרחב: כותב שורות אלה חש על בשרו את עוצמת חוויית המשקפיים הווירטואליים בעת משחק טניס. מבלי משים, הכיתי בכדור הטניס בעוצמה באמצעות המחבט הווירטואלי ביד, ורק מאוחר יותר כאשר התחלתי לדמם הבנתי ש"דפקתי" את האגרוף בתוך הקיר. התוצאה היא סדק קטן באצבע, אבל הלקח נלמד: עדיף לפנות את החפצים סביבכם ולהתרחק מקירות. האוקולוס דורש בכל שימוש, סימון של גבולות גזרה בחדר – וודאו שאתם מקפידים על הגבולות שסימנתם. לפני שרוכשים אפליקציה מסוימת, מומלץ לקרוא כמה מרחב היא דורשת.
  • השימוש במשקפי מציאות מדומה עלול לגרום להתמכרות. כמו כל התמכרות, גם זו יכולה להיות מסוכנת ולא מומלצת. ההמלצה שלנו: עם תחילת השימוש, כוונו לכם טיימר לשעה. בתום השעה, כבו את המכשיר עד למחרת.

קיקבוקסינג בניו-יורק: FitXR

אימוני קיקבוקסינג תופסים תאוצה בשנים האחרונות, או לפחות תפסו עד תחילת עידן הקורונה. הם שורפים הרבה קלוריות בזמן קצר, מעלים את הדופק ומפתחים את שרירי הידיים, ולא רק: התזוזות הנדרשות שכוללות גם תנועות של השכמות, הכתפיים הקו ורצועת הבטן, יחד עם סקווטים, משפרים גמישות ומעלים את קצב הלב עוד יותר. אם חשקתם באימון כזה בתוך הבית, או בכל מקום אחר, זו האפליקציה בשבילכם.
כושר מציאות מדומה VR
בכניסה הראשונית תמצאו את עצמכם בתוך סביבה שמדמה חדר כושר ניו-יורקי ענק. לאחר שתבחרו את סוג האימון שתרצו להצטרף אליו, תתמקמו על המסלול ותכו בכדורים שנעים לעברכם, בתנועות המותאמות גם למוזיקת הרקע, וגם לחבטות האיגרוף השונות – קדימה, מהצד, מלמעלה ויחד עם סקווטים. המאמנת תעודד אתכם ברקע, ולוחות התוצאות והזמנים שלכם יופיעו ממול כל העת. כל חבטה תורגש היטב גם בבקרי השליטה שאתם מחזיקים בידיים, וככל שתכו חזק יותר – כך תצברו יותר נקודות. מגוון השיעורים הוא סביר, ובו אתם לא לבד: מימינכם ומשמאלכם תוכלו לצפות בזמן אמת במתאמנים נוספים שנכנסו לאימון הזה במקביל אליכם. ואם אתם חיות רשת, תוכלו כל העת לשתף את האימון בשידור חי בפיד הפייסבוק שלכם.

להזיע עם חרב-אור: Beat Saber

זו ללא ספק האפליקציה הפופולרית ביותר באוקולוס קווסט, והחביבה עלינו במיוחד. בקרי השליטה שלכם בידיים הופכים לחרבות אור צבעוניות, שאיתן תצטרכו לשסף לבנים מרחפות לפי קצב המוזיקה. על כל לבנה מצוי חץ המציין לאיזה כיוון תצטרכו להניף את החרב ועוצמת ההנפה תנפק לכם ניקוד. ככל שתכו חזק יותר בלבנה, כך תעלו את הדופק, תשרפו יותר קלוריות, ותצברו מן הסתם גם יותר נקודות. הלבנים נעות לכיוונים שונים, כך שזוויות התפעול מאפשרות הפעלת שרירים שונים בזרועות. בין לבין, ידהרו לעברכם קירות שמהם תצטרכו להתחמק ימינה שמאלה או בתנועות סקווט שונות.
כושר מציאות מדומה VR
כדי לגוון את ההנאה תוכלו לשנות כאוות נפשכם את גווני התפאורה המרהיבה, את צבעי הלבנים והמינהרה שממנה הם שועטים לעברכם. בין האימונים ניתן לבחור במגוון עוצמות, משימוש בשתי חרבות ותנועה איטית של הלבנים לעברכם, ועד אימונים מסיביים ביותר של לבנים הנעות ב-360 מעלות סביבכם. החיסרון המרכזי שעליו מתלוננים המשתמשים, הוא מיעוט בשירים פופולריים, כתוצאה מענייני זכויות יוצרים. למרות זאת, תוכלו לרכוש חבילות מוזיקליות של אמנים כמו גרין דיי, לינקין פארק, טימבלנד ואימג'ין דרגונס, כשמעת לעת מושקות חבילות מוזיקליות חדשות.

גאווה ישראלית: Racket: Nx

המשחק הזה, שפותח כאן בישראל, יהפוך את הסביבה שלכם לזירה עצומה בחלל עתידני, כשסביבכם קיר כוורת וכדור אחד שאותו עליכם להטיח בחבטות עוצמתיות אל הקיר בדומה למשחק סקווש. הכלל הוא אותו כלל: בקרי השליטה חשים בעוצמת המכה שלכם, אבל כאן תצטרכו לדעת מתי לחבוט בחוזקה ומתי לדייק את החבטה. בתחתית הכוורת נמצא מד הכוח שלכם, שמוזן מחבטות הכדור על תאי האנרגיה. הבונוס: יש גם אפשרות מולטיפלייר שתחבר אתכם לתחרויות מול שחקנים אחרים בעולם.
כושר מציאות מדומה VR
החיסרון המרכזי באפליקציה היא שאין הרבה אפשרויות לשינוי הצבעים, התפאורה או מוסיקת הרקע. ולמרות זאת, מדובר באפליקציית כושר מגניבה, אנרגטית ומהפנטת שלא תימאס גם אחרי שעות של משחק אינטנסיבי. רגע לפני שאתם מתמכרים, אזהרה: אל תתאמנו קרוב לקיר. כאמור, כותב שורות אלו חווה על בשרו את הטחת היד בעוצמה רבה לתוך קיר. זה הסתיים רק בסדק קל באצבע, ודימום, אבל רק במזל. התרחקו מקירות, ותיהנו.

לרקוד כאילו אף-אחד לא רואה: Dance Central

אם אתם מתגעגעים לשרוף קצת קלוריות על רחבת הריקודים, או שאתם סתם מתפדחים להניע את עצמכם לצלילי הפופ והדיסקו, זו האפליקציה בשבילכם. המקום: מועדון ריקודים שיקי. לרשותכם טאבלט עמו אתם בוחרים איפה להתמקם - מול המאבטחת הקשוחה, באמצע הרחבה, על הבר או באזור ה-VIP. לאחר שתתמקמו, תקבלו שיעורי ריקוד לצלילי השירים, חלקם עכשוויים, אחרים משנות השמונים והתשעים.
כושר מציאות מדומה VR
המסך שלפניכם יקרין את צעד הריקוד הבא, ותוכלו לצאת לדרך. בקרי השליטה יזהו את תנועותיכם, ויאפשרו לכם לדייק. תוכלו כמובן להביט אחורה ולצדדים, לקרוץ לרוקדים הנוספים שלצידכם ולהמשיך ולפזז להנאתכם.

המפתיעה לטובה: OhShape

במבט ראשון האפליקציה הזו נראתה טרחנית ומטופשת למדי. אבל מרגע שמנסים - מבינים שזה ממש לא קל. הרעיון הבסיסי פשוט: קירות נעים לעברכם מתוך מנהרה, ובכל קיר סימון של תנוחה אחרת של גופכם. עליכם לשנות את תנוחת הגוף בהתאם לסימון שעל הקיר, או לחילופין לנוע לצדדים שונים או בסקווט למראה קירות מכשול שלפניכם.
כושר מציאות מדומה VR
ברקע – מוזיקה קצבית לבחירתכם. זה נראה קל, אבל עד מהרה השרירים מתעייפים, הדופק עולה, ואתם מוצאים את עצמכם בלי אוויר. היתרון הכיפי באפליקציה הוא שהיא מאפשרת לכם להוריד פלייליסט עצום של שירים שתוכלו ליהנות מהם במהלך האימון.

נינג'ה בסלון: The Climb

הצלחת תוכנית הטלוויזיה אתגר הנינג'ה ברחבי העולם, הפכה ספורטאים מענף שהיה עד כה אלמוני למדי, לכוכבים של ממש - המטפסים. אם חשבתם להתנסות בקיר טיפוס או בטיפוס הרים, אבל חששתם ממגוון הפציעות המתאפיינות את הטיפוס האמיתי והאקסטרימי, תוכלו לנסות טיפוס בעולם הווירטואלי.
כושר מציאות מדומה VR
אפליקציית The Climb הפכה לפופולרית מאוד. היא לא הדבר האמיתי, אבל מפעילה את שרירי הכתפיים והידיים, ומעניקה לכם לצד גרפיקה מהממת של נופים שונים, התנסות בחוויית הטיפוס, לצד הנעת הגוף, שהיא טובה הרבה יותר מרביצה על הכורסה מול הטלוויזיה.

יש גם טניס שולחן: Eleven Table Tennis

על מטקות עוד לא שמעו מספיק בעולם, אבל על טניס שולחן כן. ענף הספורט הזה שפופולרי פחות בישראל אבל בעולם הוא ספורט אולימפי לכל דבר, דורש כושר גופני רב אצל הספורטאים המקצועניים. האימונים של נבחרות טניס השולחן במכון וינגייט הם מפרכים, מפתחים שרירים בכל הגוף ומאיצים דופק.
כושר מציאות מדומה VR
לא קל למצוא מועדוני ספורט שמצוידים בטניס שולחן, בפרט בתקופת הקורונה. בינתיים, תוכלו ליהנות מהמשחק הזה, שלפחות מהחוויה הגרפית, עשוי נפלא. תוכלו לשחק מול חברים ברשת, מול כדורים הנפלטים לעברכם ממכונה או מול דמותכם הווירטואלית.

בשביל הנפש: Guided Tai Chi

תם האימון? למה שלא תורידו קצת דופק, תירגעו ותנשמו - לפחות וירטואלית, אוויר צח בנופים מרגיעים? לשם כך תוכלו להתנסות בלימוד אמנות הלחימה הסינית טאי צ'י. הסינים מקפידים על ביצוע הטאי צ'י מדי יום, ומקומות עבודה רבים אף מעניקים זמן פנוי לתרגול במהלך שעות העבודה. הטאי צ'י, על פי האמונה, מסייע לא רק להרגעה והרפיית שרירים, אלא מגביר את תשומת הלב, משפר את היציבה וכולל גם אלמנטים של אסטרטגיה הגנתית, לחימה ותקיפה.
כושר מציאות מדומה VR
לחובבי הז'אנר, האפליקציה מלווה אתכם בשלבים הראשונים של אמנות הטאי צ'י: באמצעות בקרי השליטה שבידיים, תוביל אתכם התוכנה למסלולי התנועה, תוך שאתם נהנים מאנימציית נופים מרהיבים וצלילים מרגיעים.