פעילות גופנית, וזו עובדה, מומלצת תמיד, גם לבריאות הפיזית וגם לא פחות, לבריאות הנפשית. לכן, במיוחד בימי הסגר, הבאנו בפניכם כמה מסלולי ריצה שיעזרו לכם להישאר בכושר וגם לנשום עמוק וליהנות מהאוויר ומהנוף, בתקופה הלא פשוטה הזו.

באר שבע

באר שבע היא לא עיר שמרחמת על חובבי הריצה שלה. רבות דובר על היעדר במקומות מוצלים בעיר הדרומית החמה, אבל בשנים האחרונות העירייה פועלת כדי לשנות את המצב. עצים רבים ניטעים וצמחייה מקומית מקשטת את השכונות שפעם היו צחיחות ושוממות.
אחת התוצאות המבורכות של ההשקעה הנרחבת של הרשות העירונית בצמחייה ובמסלולי ריצה ומסלולי אופניים, היא שדרת נפתלי הרץ אימבר, העוטפת את העיר העתיקה ואת שכונה ט', כשמהצד השני שכונת נווה נוי.
11 צפייה בגלריה
ריצה בסגר שדרות נפתלי הרץ אימבר ב"ש
ריצה בסגר שדרות נפתלי הרץ אימבר ב"ש
שדרות נפתלי הרץ אימבר בבאר שבע
(צילום: אילנה קוריאל)
מדובר בשדרה מוצלת יחסית עם עצים רבים שניטעו סביב ושיחי בוגנביליה המציצים מעבר לנחל באר שבע. יש פינות חמד רבות לשבת ולנוח בהן ומכשירי כושר. הריצה באזור נוחה במיוחד בשעות הבוקר ולקראת ערב.
11 צפייה בגלריה
ריצה בסגר טיילת נפתלי הרץ אימבר ב"ש
ריצה בסגר טיילת נפתלי הרץ אימבר ב"ש
שדרת נפתלי הרץ אימבר בבאר שבע
(צילום: אילנה קוריאל)
אזור נעים נוסף לריצה הוא דרך אילן רמון, הצמוד לשכונת נאות לון. העצים שניטעו בו צעירים, לכן אין על מה לדבר על ריצת צהריים. אבל בחלקים מן הדרך ניתן לראות את העיר פרושה לנגד עיניך ויש אווירה נקייה ושקטה, שחביבה על רצים רבים.
11 צפייה בגלריה
ריצה בסגר דרך אילן רמון ב"ש
ריצה בסגר דרך אילן רמון ב"ש
דרך אילן רמון בבאר שבע
(צילום: אילנה קוריאל)

ערד

עבור תושבי ערד, העטופה בנוף מדברי מרהיב, האפשרויות רבות יחסית. ערד מוקפת בשבילי הליכה, ריצה ומסלולי אופניים. מרבית השבילים יוצאים מתוך שכונות המגורים עצמן, הם סלולים ומסומנים ומהווים מסלולי ריצה ורכיבה פופולריים מאוד.
השבילים מזמנים נוף מדברי בראשיתי בשילוב הכחול של ים המלח, כאשר מדי פעם נגלות לעין חיות מדבריות. האוויר, כמעט מיותר לציין, צלול לחלוטין.
11 צפייה בגלריה
ריצה בסגר ערד
ריצה בסגר ערד
לרוץ במדבר, ממש ליד ערד
(צילום: הילה צחי)
אתר נוסף, למי שנרתע מריצה על הקרקע הלא סלולה, הוא טיילת מואב העירונית. מדובר באזור שקט ומקסים לריצה לילית.
11 צפייה בגלריה
ריצה בסגר טיילת מואב בערד
ריצה בסגר טיילת מואב בערד
טיילת מואב בערד
(צילום: עירית עשת מור)

הוד השרון

הפארק האקולוגי בהוד השרון, כולל מסלולי ריצה ורכיבה על אופניים של 1,500 מטר ועוד 700 מטר נוספים בשלב ד', סביב האגם.
הרצים בפארק אף יכולים לרוץ בשבילי העפר הרבים שבאזור: הן לכיוון הירקון בדרום והן לכיוון מערב עד לתע"ש והשכונות המערביות של העיר, כמו גם לרוץ לכיוון לנווה נאמן מזרחה.

רמת השרון

שביל השדות הנמצא בחלקה המערבי של רמת השרון, הוא קו התפר בין השטח הבנוי לבין השדות הפרושים מערבה לכיוון הים.
השביל, אורכו כקילומטר וחצי והוא מתחבר מצד אחד לשדרות ויצמן, השדרות המרכזיות של העיר, ומצד השני לטיילת ההליכה של רחוב השרף. בסך הכל ניתן לעשות מסלול ריצה של כ-5-6 קילומטרים מכיכר ביאליק מערבה לויצמן ועד שביל השדות לאורך שדרות ביאליק וויצמן, להתחבר לשביל ולעשות קפיצה קטנה לתוך הטבע ולהמשיך ברחוב השרף עד סוקולוב.
דרך השדות עצמה מספרת את סיפורה ההיסטורי של העיר החל מהקמתה בשנת 1923, דרך ההתיישבות, המעברות ועד ימינו אנו. מסלול הריצה שמתחיל בתוואי אורבני ויורד לטבע בעצם מאפשר חוויה שמתחילה כעירונית ובהמשכה מעניקה תחושה של קפיצה קטנה לצפון הארץ.
אחד מהדברים היפים בשביל הוא חילופי העונות. בימים אלו השדות יחסית פריכים וחומים, אך בעוד שבועות מספר, עם הגשם הראשון, השביל כולו יוריק וייראה אחרת לחלוטין. אז יהיה ניתן לראות לאורך הדרך צפרדעים, ובעלי חיים נוספים.
11 צפייה בגלריה
ריצה בסגר רמת השרון
ריצה בסגר רמת השרון
שביל השדות ברמת השרון

כפר סבא

ShapePark בכפר סבא הוא למעשה מכון כושר בחיק הטבע, ללא תשלום. זהו מסלול של 2.5 ק"מ תחת כיפת השמיים, ובו מדשאות, עצים, שיחים, ברזיות ופינות מנוחה.
לאורך המסלול פזורות 15 תחנות כושר גופני. יעילותם של מתקני כושר בחיק הטבע הוכחה ב-ZURICH vitaparcours, והם מותקנים בעולם כולו. המסלול כולו מואר היטב בלילה. ניתן להתאמן ביום או בלילה.
בנוסף ישנו הפארק העירוני בכפר סבא הנמצא במרכז העיר, בין רחובות הגליל, בן יהודה, תעש, הר תבור ועוד. יש לו כמה כניסות. יש בו מסלול הליכה ורכיבה על אופניים לכל אורך הפארק.
יש בו גם פאמפטרק, מסלול לרכיבת אופניים אקסטרימית ואתגרית, המתאים לכל הרמות והגילאים.
11 צפייה בגלריה
ריצה בסגר פארק כפר סבא
ריצה בסגר פארק כפר סבא
הפארק העירוני בכפר סבא
(צילום: באדיבות העירייה)

רעננה

בפארק רעננה, הנחשב ל"ריאה הירוקה" הגדולה בשרון, אורכם של שבילי ההליכה והרכיבה על אופניים, המקיפים את הפארק, הינם כשני ק"מ.
11 צפייה בגלריה
ריצה בסגר רעננה
ריצה בסגר רעננה
ריצה בפארק רעננה
(צילום: באדיבות העירייה)

נתניה

בנתניה אפשר לרוץ לאורך הטיילות וחופי הים, במסלולים של שלושה עשר וחצי קילומטר. חופי נתניה משתרעים מצפון העיר לרגלי מצוקי הכורכר ודרומה עד לפיתחת פולג.
בטיילות הנמצאות מעל חוף הים אפשר להתחיל מטיילת ניצה - הטיילת הצפונית ביותר והיא קטע בטיילת מצוקי החוף, המתפרשת לאורך קו החוף של נתניה.
הטיילת משתרעת בקטע שבין ה"מיני גולף" למלון "גליל" בנתניה ויוצרת רצף הליכה מן הצפון למרכז. בהמשך אפשר לרוץ בטיילת הנמצאת ברחוב עובד בין עמי מעל חוף הים לכיוון דרום.
11 צפייה בגלריה
ריצה בסגר נתניה
ריצה בסגר נתניה
טיילת הים בנתניה
(צילום: רן אליהו)

ירושלים

פארק המסילה בירושלים הינו מסלול עירוני באורך 7 ק"מ לאורך מסילת הרכבת הישנה, מנחל רפאים וגן החיות התנכ"י ועד למתחם התחנה הראשונה. המסלול, שהוקם בשנת 2009 על ידי עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים, הינו מסלול מישורי וישר ברובו, העובר לאורך שכונות העיר היהודיות והערביות ומשלב מסלול אופניים, לצד שביל הליכה וריצה.
לאורך השביל המשופע בצמחיה, עובר פארק גוננים המשמש כמקום מנוחה ומפגש למשפחות. לאורך השביל, מוצבים מכשירי כושר נייחים המאפשרים חילוץ עצמות ומתיחת שרירים לאחר הריצה.
כשיוסרו ההגבלות, ניתן לסיים את מסלול הריצה בגן החיות התנכ"י ולקפוץ לטבילה במעיין עין לבן הסמוך. המסלול, הינו סמל לדו קיום העירוני, בו רצים זה לצד זה כלל האוכלוסיות בעיר.
11 צפייה בגלריה
ריצה בסגר ירושלים פארק המסילה
ריצה בסגר ירושלים פארק המסילה
פארק המסילה. ירושלים
(צילום: באדיבות הרשות לפיתוח ירושלים)

נהריה

אין ספק כי ריצה על הטיילת בנהריה, מספקת את אחד הנופים היפים ביותר האפשריים - החופים הסלעיים של הים התיכון - קל וחומר בעת השקיעה.
הטיילת בנהריה משתרעת כיום לאורך שבעה קילומטר, מאזור היישוב שבי ציון, דרומית לנהריה, ועד לחוף בננה ביץ' המשיק לאכזיב. חלק הארי של הטיילת סלול, וחלק הינו "כביש פטרולים" בעיקר באזור צפון.
בשנים האחרונות הוארכה הטיילת, ונסללה מאזור הגעתון וצפונה, עד למרינה ומלון סי-לייף. כיום סוללים קטע נוסף, של כחצי ק"מ, עד רחוב בן גאון. בצידי הטיילת, המיועדת להולכים, ולרצים הוקמו גם פינות ישיבה. בחלקה, נסללו גם מסלולים ייעודיים לרוכבי אופניים.
11 צפייה בגלריה
ריצה בסגר טיילת נהריה
ריצה בסגר טיילת נהריה
הטיילת בנהריה
(צילום: חנן בן דוד)

תל אביב - מסלול אורבני עם ניחוח של ים

מאחר שלא ניתן לנסוע ברכב כדי לבצע ספורט יחידני הרחק מהבית, הסגר מאפשר לנצל את המשאבים העירוניים שנמצאים קרוב לבית. תוך ניצול המדרכות והטיילת של העיר ללא הפסקה, אפשר לתכנן בקלות מסלולי ריצה והליכה, בהתאם ליכולת האישית של כל אחד.
מאז נכנס הסגר לתוקף, גם אני נוהג לבצע את ריצה הערב של 10 ק"מ הפרטית שלי, קרוב לבית במרכז תל אביב. המסלול שלי נע ברחובות מרכז העיר, יהודה הלוי, אבן גבירול ושדרות רוטשילד, סמוך להולכי רגל ורוכבי קורקינטים ואופניים שמוסיפים לחוויה הספורטיבית וגם מספקים את יצר הסקרנות של צפייה באנשים ברחוב.
דרך כיכר הבימה וכיכר דיזנגוף בערבים, בהן מתקיימים בשבועות האחרונים הפגנות, אני ממשיך בריצה על שדרות בן ציון לכיוון הים דרך רחוב בוגרשוב עד עלייה לטיילת של תל אביב. בטיילת מתאמנים מדי ערב מאות בני אדם חלקם רצים וחלקם מבצעים הליכה למעין מצב מוזר שמאפשר טיפה נורמליות שמזכיר סוג של שגרה בימים שלפני המגפה.
ההגעה לים בשעות הערב מוסיפה לריצה כמה דקות של רוח ובריזה מכיוון הים שנותנת עוד כוח לנשמה. משם, אני ממשיך לרחוב אלנבי דרך מגדל האופרה, הנחשב לאחד הרחובות המזוהמים בעיר. בגלל הסגר, והירידה הדרמטית בתנועת כלי הרכב ברחוב, הריצה באלנבי מאפשרת ליהנות מהאתרים המוכרים ברחוב כדוגמת כיכר מגן דוד בכניסה לשוק הכרמל, בית הכנסת הגדול ושביל העצמאות שבנתה העירייה כחלק מציון חגיגות 70 שנה למדינת ישראל.
משם אני חוזר בחזרה לשדרות רוטשילד, אחד מאתרי הבילוי המרכזיים של העיר ללא הפסקה, שבימי הקורונה מלאה בעיקר בתושבים שיוצאים לפעילות ספורטיבית.
צפו באיתי בריצת הערב ברחובות תל אביב:

השתתפו בהכנת הכתבה: מתן צורי, אילנה קוריאל, רענן בן צור, איתי בלומנטל ואחיה ראב"ד
פורסם לראשונה: 09:07, 10.10.20