כוכבת נולדה. איגה שוויונטק (54 בעולם) הוכיחה בשבועיים האחרונים שיש לה את מה שצריך כדי להיות הדבר הבא בטניס הנשי. הכישרון בת ה-19 ניצחה הערב (שבת) את סופיה קנין (6), שלמרות הדירוג העדיף והעובדה שכבר זכתה השנה בגראנד סלאם (אוסטרליה), היא לא הייתה הפייבוריטית.
שוויונטק המשיכה גם הערב בכושר הנפלא שלה לאורך כל הטורניר, הביסה את קנין 4:6, 1:6 תוך שעה ו-24 דקות וסגרה שבעה ניצחונות מבלי שאיבדה אפילו מערכה אחת בדרך לזכייה מרשימה ברולאן גארוס.
4 צפייה בגלריה
איגה עם הגביע
איגה עם הגביע
"אני המומה". שוויונטק וחבר
(צילום: AP)
בקול רועד ועם מסכה על הפנים (בכל זאת, יש נהלים ואנחנו בתקופת קורונה), ניסתה הפולנייה הצעירה לתאר את מה שהיא מרגישה כרגע ולא ממש הצליחה: "אני לא זכיתי בטורניר כבר שנתיים, אז אני לא ממש בטוחה מה אני אמורה לומר, אבל אני רוצה להודות לכולם".
למעשה, שוויונטק לא זכתה מעולם בטורניר בסבב והזכייה עליה היא מדברת לפני שנתיים הייתה בצ'לנג'ר בשווייץ עם סך פרסים של 60 אלף דולר. השנה ברולאן גארוס סך הפרסים הוא 38 מיליון אירו (45 מיליון דולר), והיא גרפה לכיסה 1.6 מיליון אירו. יחי ההבדל הקטן.
"אני כל כך שמחה שהמשפחה שלי הייתה כאן, סוף סוף", היא אמרה והצביעה על הוריה שישבו ביציע ועודדו בכל נקודה. "זה מטורף, אני פשוט המומה. אבא שלי לימד אותי איך צריך להתנהג ספורטאי מקצוען. זה קשה להסביר, אבל הוא גידל אותי בדרך הזו, אז אני מרגישה מאוד בטוחה בעצמי על המגרש ו... מתנצלת, פשוט קשה לי לסדר את המחשבות שלי עכשיו. הוא נתן לנו כל דבר שהיינו צריכים".
4 צפייה בגלריה
איגה שוויונטק
איגה שוויונטק
"אבא שלי לימד אותי איך מתנהג ספורטאי מקצוען"
(צילום: AP)
על המשחק עצמו הוסיפה: "אני חושבת שמבחינה מנטלית הייתי מאוד עקבית. כל היום הזה הייתי לחוצה, אז היה לי די קשה".
אחרי שהשלימה את המשימה, יש שיאמרו מהר מהצפוי, היא צנחה על ברכיה ונענעה את ראשה בהלם במשך מספר שניות. מיד לאחר מכן זינקה לבוקס של משפחתה, למרות הנהלים והרצון לשמור על ריחוק חברתי, וחיבקה את משפחתה.
4 צפייה בגלריה
איגה שוויונטק
איגה שוויונטק
לא הצליחה לשמור על ההנחיות. איגה שוויונטק ומשפחתה ביציע
(צילום: AFP)
הניצחון הזה סידר לה כניסה למגוון רשימות אקסקלוסיביות ויקפיץ אותה בין היתר למקום ה-17 בדירוג העולמי. אם כבר דירוג, אז היא בסך הכל האישה השביעית שזוכה בגראנד סלאם בעידן הפתוח כשהיא לא מדורגת – האחרונה אגב היה ילנה אוסטפנקו, שגם עשתה זאת בפריז, ב-2017. הן גם שתי הנשים היחידות אי פעם שעשו זאת בצרפת.
כאמור, שוויונטק בת 19 בסך הכל, 19 ו-132 ימים ליתר דיוק, והיא הצעירה ביותר שמניפה את הגביע ברולאן גארוס מאז מוניקה סלש ב-1992. אם כבר גיל, אז היא בסך הכל בת העשרה הרביעית שעושה זאת מבלי לאבד מערכה – מלבדה נמצאות ברשימה גם איבון גולאגונג (1971), כריס אוורט (1974) ושטפי גראף (1988).
גם בעולם הטניס התרגשו מהזכייה של הכישרון העולה, כשחברתה הטובה נאומי אוסקה העלתה סטורי נרגש (לפחות לפי האימוג'ים) וכתבה: "החברה שלי זוכה עכשיו באליפות צרפת הפתוחה".
4 צפייה בגלריה
איגה שוויונטק
איגה שוויונטק
הסטורי שהעלתה אוסקה
(צילום מסך)
נובאק ג'וקוביץ', שמחר ינסה להניף בעצמו את הגביע באצטדיון פיליפ שאטרייה בגמר מול רפאל נדאל, בירך בטוויטר וגם אגדות כמו אוורט עצמה, בילי ג'ין קינג וקים קלייסטרס ידעו להעריך את ההישג.
אבל שוויונטק היא קודם כל פולנייה, והזכייה שלה היום המשיכה שנה מצוינת לספורט הפולני. תשאלו את רוברט לבנדובסקי, אלוף אירופה והאיש שלא יזכה בכדור הזהב רק כי הפרס בוטל השנה, שצייץ: "איזו הצלחה מדהימה, איזה סיפור נהדר. עבודה טובה".