זינוק בקורונה

המשטרה כרתה ברית עם האנרכיסטים החרדים

בשעה שחרדים רבים התפללו בחצרות כשהם חמושים במסכות ובאלכוג'ל - האנרכיסטים רקדו בבתי כנסת צפופים וחנוקים. מסכה אחת לרפואה לא הייתה שם - וגם אפס אכיפה. זה נראה כמו מדיניות מכוונת, כזו שמעלה את השאלה למי יש אינטרס לשמר את צבעם האדום של ריכוזי האוכלוסייה החרדית, במקום לטפל באופן ממוקד בפורעי החוק/ דעה

טלי פרקש | עודכן:12/10/2020

יום שישי האחרון, שעתיים לפני כניסת שמחת תורה, שיחת טלפון: על הקו חסיד ירושלמי, עסקן לעת מצוא באחת החצרות החסידיות בבירה. הוא לחוץ, הוא מבוהל ובעיקר מפוחד, מאוד. הוא מספר לי שלאחר התארגנויות מוקדמות על מזגני חוץ וסככות, הוא "התבשר" שמשטרת ירושלים הגיעה ל"הסכם" עם החצרות החסידיות, שקיבלו "אור ירוק" לחגיגות ולהתקהלויות. רעיון הסככות נזנח, וגם מזגני החוץ אוכסנו לאחר כבוד. אם יש אישור שבשתיקה מהמשטרה לחגוג, אז למה לטרוח?
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>
אין זו הפעם הראשונה שבה זה קורה. אותו "הסכם" בדיוק נחשף רק בשבוע שעבר, כאשר מפקד משטרת מודיעין עילית הוקלט כשהוא מבטיח לקבוצת פורעי חוק חרדים כי המשטרה לא תאכוף את ההפרות. הוא רק ביקש שישתדלו לא לחולל רעש, כדי שהשכנים החרדים לא יתקשרו למשטרה, כפי שקרה בעיצומו של חג הסוכות. אבל גם אם כן, אל דאגה - הבטיחו שם - הם יבואו, יעשו סיבוב "נו-נו-נו", ויחזרו כלעומת שבאו.
אין זה פלא שבחג שמחת תורה, שחל בשישי האחרון, חגגו הזרמים האנרכיסטיים של החברה החרדית במסיבות הדבקה ענקיות. בשעה שחרדים רבים אחרים התפללו במרפסות, בחצרות ובחניות, בחמסין, כשהם חמושים במסכות ובאלכוג'ל - האנרכיסטים רקדו בבתי כנסת הומים, צפופים וחנוקים. מסכה אחת לרפואה לא הייתה שם.
בחלק מהמקומות מוקם האדמו"ר בתוך "שטח סטרילי", ולידו מקורביו עוטי מסכות, כאשר שאר "צאן מרעיתו" רקדו בדבוקה מזיעה כשהחלונות האטומים והמזגנים הפועלים דאגו לשאר. פורעי החוק - ואם נהיה כנים, חסידים ברובם המכריע - חגגו והדביקו, חגגו ונדבקו. והכול באישור משטרת ישראל ובידיעתה.

פרופ' רביד צדק

הגרפים שמספרים את סיפור הסגר האחרון ומידת יעילותו מחזקים את התמונה העגומה. בעוד שבציבור הכללי ובזה הערבי יש תנועה ברורה וחד-משמעית של ירידה באחוזי התחלואה, בציבור החרדי במקרה הטוב – דורכים במקום.
בלי קשר לתקנות: חוגגים בירושלים ובמודיעין עילית (צילום: גלעד כהן, חיים גולדיטש)

המצב הזה מוביל לייאוש קשה. מי שהיה עד לאחרונה מנהל בית החולים "מעיני הישועה" בבני ברק אמר בריאיון כמה אמירות לא קלות לעיכול על המגזר החרדי ועל נטל האשמה הרובץ על כתפיו, בעוד הוא מחבר עוד צעיר ועוד צעירה חרדים למכונות הנשמה. "עד היום לא היה קהל שלם שפורק עול בצורה כזו", אמר בכאב, "הם התחנכו לקבל הכול ולא לתת כלום".
בחלק מהמקומות מוקם האדמו"ר בתוך "שטח סטרילי", ולידו מקורביו עוטי מסכות, כאשר שאר "צאן מרעיתו" רקדו בדבוקה מזיעה כשהחלונות האטומים והמזגנים הפועלים דאגו לשאר. והכול באישור משטרת ישראל ובידיעתה
פרופ' רביד שכבר הספיק לחזור בו מהאמירה הגורפת, צדק חלקית. כתושבת אלעד, עיר אדומה בוהקת, הסבל של התושבים הוא מעל לכל תיאור. דמיינו בבקשה עיר שאחוז ניכר מתוכה הם ילדים קטנים. עיר שבימים כתיקונם הפארקים וגינות המשחקים שבה מלאים עד אפס מקום, הופכת לעיר רפאים. הרחובות שוממים, הנדנדות מיותמות, ומשפחות עם שבעה, שמונה ועשרה ילדים מסוגרות בבית למעט זמן "טיול יומי", שמזכיר יותר סיבוב שמש בחצר בית כלא.
אין אינטרנט, אין טלוויזיה. כבר חצי שנה ההורים האלה מתפקדים על אדים של סבלנות בעזרת עבודות יצירה, משחקי הרכבה ובריכה מתנפחת. ולפי התמונות שאני רואה מריכוזים חרדיים אחרים, המצב שם לא שונה בהרבה.

זה נראה כמו מדיניות

ובכל אותה העת ממשיכות החגיגות של הפרות ההנחיות בחסות משטרתית במלוא עוזן. באופן מכעיס ומקומם, עד לימים האחרונים הסתפקה משטרת ישראל, לפחות באלעד, בפעולת "הסברה" מול הפרות בוטות. היא נמנעה באופן מכוון לפזר תפילות בבתי כנסת, ואלה נשארו פתוחים כל העת. תושבים סיפרו לי שהתקשרו לדווח, אולם בתי הכנסת המשיכו לפעול כרגיל.
תמונה כלליתהתקהלות באשדוד

מה משטרת ישראל כן יודעת לעשות? לתת מכות לילדים חרדים ולבצע רכיבות ראווה פראיות על סוסים באזורי אוכלוסייה צפופה. דו"חות כבדים למפרים? אטימת מבנים? פעולה ממושכת, נחושה ואפקטיבית במקום זבנג וגמרנו? זה פחות הצד החזק שלה.
לצד ההבנה לעומס הבלתי נתפס המוטל על כתפי השוטרים, שעובדים במשך תקופה ארוכה במציאות מפרכת ומופרכת - זה כבר לא הסיפור של השוטר הפשוט ברחוב, או אפילו של גורם אכיפה מקומי כזה או אחר. זה נראה יותר כמו מדיניות מכוונת, כזו שמעלה את השאלה למי יש אינטרס לשמר את צבעם האדום של ריכוזי האוכלוסייה החרדית. למי יש אינטרס להמשיך בסגרים לא יעילים, במקום לטפל באופן ממוקד וספציפי בפורעי החוק.

על סף שבירה

כבר חצי שנה שישראל כולה והציבור החרדי בפרט מתמודדים עם ענישה קולקטיבית מצד המדינה. הריכוזים החרדיים נעים מסגר לסגר, מהידוק לעוצר. משפחות חרדיות רבות שומרות על ההנחיות באדיקות דתית, אך ללא הועיל. ובהתאם יש סחף לכניעה.
תמונה כלליתהפרה של ההנחיות בזמן הקפות שניות במאה שערים ירושלים
דמיינו אדם חרדי במודיעין עילית, שמוצא עצמו מתלבט האם להרים טלפון למשטרת ישראל בעיצומו של החג סוכות. דמיינו את אותו אדם, שנגד כל מה שחונך עליו אוזר אומץ, פונה למשטרה ו"מלשין". עכשיו דמיינו לכם כיצד הוא מרגיש כשמתברר לו שהכול קומבינה אחת גדולה על חשבונו, על חשבון בריאותו ובריאות משפחתו, רק דמיינו.
עד לימים האחרונים נמנעה המשטרה באופן מכוון לפזר תפילות בבתי כנסת, ואלה נשארו פתוחים כל העת. תושבים באלעד סיפרו לי שהתקשרו לדווח, אולם בתי הכנסת המשיכו לפעול כרגיל
האמירות שאני שומעת מנשים ואנשים על סף שבירה הן: "זה גם ככה לא יעזור, החסידים ממשיכים לחגוג". וגם, "אנחנו בבתים נעולים, ובסוף טוענים שאנחנו הבעיה". והחמור ביותר: "המשטרה נותנת להם לעשות מה שהם רוצים, זה נראה אבוד".
זוהי ההבנה המחליאה, תרתי משמע, שנגזר עליהם לשאת בחטאם של אחרים. בחטאם של מי "שהתחנכו לקבל הכול ולא תת כלום", כשאת הדובדבן שעל הקצפת - את היכולת לעשות ולקבל "הכול" - נותנת משטרת ישראל בכבודה ובעצמה.
פורסם לראשונה: 18:15 , 11.10.20
70

תגובות

close-fullscreen-comment
הוספת תגובה
57.
B
22/10/2020 | 09:36

56.
צפוני
22/10/2020 | 09:33

55.
אזרח
15/10/2020 | 23:57

נכון, אין אכיפה של המשטרה גם לא באילת להתקהלויות אסורות

54.
איש
15/10/2020 | 23:47

53.
יהודית
13/10/2020 | 15:13

52.
אזרח
12/10/2020 | 12:03

אני גר בבנין בן 20 דיירים. במתחם 2 בניינים. 38 שומרים על ההנחיות. 2 דיירים אחד ש_talkback_contentquot;ס ואחד כיפה סרוגה מביאים קבוע את בני משפחתם למרות הסגר. וכמו שכתבת אני צריך להיות המלשין? במשפחה אחת החתן הוא שוטר. אתם מבינים שוטר ומשפחתו מפרה את ההנחיות.

51.
אלי
12/10/2020 | 12:02

כל הסגר הזה נמשך,התחלואה הגבוהה לחיינו לא חיים.

50.
אדם
12/10/2020 | 12:14

49.
ללא שם
12/10/2020 | 23:48

48.
קחו אחריות
12/10/2020 | 21:41

47.
דוד
12/10/2020 | 21:20

אבל מה שטוב לאווז צריך להיות טוב גם לאווזה. מתי תופיעה כתבה על מפירי החוק האנרכיסטים חקיני דאעש עם הדגלים השחורים?

46.
אבי
12/10/2020 | 12:00

ביבי הרגיל אותם לקבל ולקבל בלי לתת כלום

45.
אחד משלנו
12/10/2020 | 11:59

חרדית הייטקסטית
12/10/2020 | 17:36

הוציאו להם דין "רודף" (שזה אומר שאפשר לעשות הכל נגדם: אחל מלקרוא למשטרה, עובר דרך לשבור להם את העצמות ועד להרוג אותם!) וזה לא עזר. אני מכירה אנשים שמזמינים משטרה על שכנים שמפרים הנחיות ולא תמיד המשטרה מועילה בטובה לבוא. אם כל הכוח של הרבנים, הם עדיין לא בעלי האקדחים, הם לא משטרה!

44.
ללא שם
12/10/2020 | 11:57

רציתם להיות חרדים במאה ה 21, קיבלתם. רציתם שביבי יהיה ראש ממשלה, קיבלתם. אתם החרדים מחזיקים אותו בשלטון, ואתם גם תומכים בחרדים ה ״אנרכיסטים״, אז קיבלתם. אצלכם הכל בדרכי נועם, אז תאכלו אותה בדרכי נועם.

43.
חיים
12/10/2020 | 11:57

42.
אדיר
12/10/2020 | 11:55

41.
מאיר
12/10/2020 | 11:55

בין רוב החרדים בארץ ואני בתוכם, ששומרים באדיקות על ההנחיות למרות הקושי, לבין כמה חצרות חסידיות סוררות. לקח לכם זמן, אבל בסוף זה קרה

40.
הסיום שלך נכון
12/10/2020 | 11:54

39.
$$$$$
12/10/2020 | 11:53

כולנו משלמים ועוד נשלם הרבה על ההפקרות של ביבי וחבורת הזבל שמקיפה אותו וכניעתו לציבור פרזיטים שמוצצים לציבור העובד את הדם!

38.
א
12/10/2020 | 11:52

מסכים איתך בהחלט, המשטרה חטאה לתפקידה. אבל בכול זאת האם אפשר לזרוק הכול על המשטרה? האם החברה החרדית וראשיה עשתה כל שביכולתה כדי לעצור את הקיצונים? האם יצאו המנהיגים בקריאה לקבל את כל הנחיות משרד הבריאות? ואני לא מדבר על ההנחיה הלא ברורה של הרב קנייבסקי לגבי מוסדות החינוך, האם נערכו שיחות בין המנהיגים המתונים לקיצוניים כדי לקבל את שיתוף הפעולה שלהם', האם הופעל עליהם לחץ אמיתי? ברור לי שהדבר קשה, אבל מצד שני גם אי אפשר לשלוח שוטר לכול בית כנסת.

ללא שם
12/10/2020 | 23:56

רובם לא שואלים אף אחד, יש להם את הרב שלהם וזהו, לאף אחד אין השפעה. וכל שאר החרדים וכל החילונים אוכלים אותה.

37.
ללא שם
12/10/2020 | 11:52

36.
רווית
12/10/2020 | 11:51

35.
בושה גדולה למשטרה
12/10/2020 | 11:50

34.
אזרחית מודאגת
12/10/2020 | 11:49

יש חרדים שמנסים לשמור על ההנחיות אבל הרוב מצפצפים. יודעים שהמשטרה של אוחנה מפחדת מהם. עסוקה בינתיים לפנצ׳ר אופניים ולרוץ אחרי ילדות בשפת היםbr/הצביעות של ראש הממשלה, של אוחנה הנורא ושאר הלקקנים צועקת לשמיים

33.
ארי
12/10/2020 | 11:45

לסגור את ברז הכסף למי שמפר הוראות וסגר

32.
ביבי לא אשם
12/10/2020 | 11:40

31.
שמעון
12/10/2020 | 11:40

30.
scorp
12/10/2020 | 11:40

29.
יואל צ'רנוביל
12/10/2020 | 11:38

28.
ללא שם
12/10/2020 | 11:37

ולאנרכיסטים האלה אין שום דבר ולא חצי דבר עם דת, זאת כת לכל דבר!

27.
ירון
12/10/2020 | 11:34

מדינת ישראל = פוליטיקה בגרוש ואכיפה סלקטיבית בהתאם

26.
משה
12/10/2020 | 11:32

כחרדי ששומר על כל ההנחיות, מכעיס ומקומם לראות איך יש קהילות שמצפצפות על הכל וגם לא סובלות מהסגר - מוסדות החינוך הפרטיים שלהם פתוחים כל הזמן

וכולנו משלמים
13/10/2020 | 18:23

25.
חיים
12/10/2020 | 11:31

ללא שם
12/10/2020 | 11:55

24.
יורם
12/10/2020 | 11:30

אוחנה הצליח להפוך משטרה מעולה עם מוטו של. לשרת את האזרחים ומוטו של להגן על העבריין . אם זה לא בלפור או דומיו המשטרה לא מתעסקת ,בטח ובטח לא עם השותפים הטבעים של העברין השקרן .מיליונים ,צוללות חמקנים ופוזות של כוכב תיאטרון הוא מחריב את המדינה כי הוא רוצה לברוח מהכלא הממתין לו .

23.
נטע
12/10/2020 | 11:27

א. אין הפרש בתחלואה וההדבקה בין המקפידים למזלזלים. (אען יותר חולים מזלזלים מחולים שנזהרו-במילים פשוטות) br/ב. התחלואה וההדבקה עולים בחברה החרדית אבל התמותה מהנגיף נמוכה הפוך מהמגזר הכללי והערבי (שמה התמותה גבוהה וההדבקה נמוכה)
ג. הם ממילא חיים בתוך עצמם למי זה מפריע???
ד. גם החילונים שיורדים לים בתירוצי ספורט ימי יחידני וגם אלה שמפגינים מול נתניהו וגם אלה שעושים מסיבות המוניות הם אנריכסטים ומפיצי מחלות.

רוני
12/10/2020 | 11:32

ללא שם
12/10/2020 | 11:40

בבתי הכנסת הסגורים וללא מסיכות ההדבקה חוגגת!br/מניפולציה זולה את עושה.
ובגלל הערים האדומות והחשד לפגוע בכבודם דל החרדים כל המדינה בסגר.

22.
עמיחי
12/10/2020 | 11:27

כולנו משלמים את המחי
12/10/2020 | 21:36

21.
חיים
12/10/2020 | 11:23

20.
תמר
12/10/2020 | 11:23

וגם אצלנו אותו המצב - תפילה צפופה בתוך סוכה למרות שאסור, ללא עטיית מסכות או שמירת מרחק. לדירה ריקה בבניין גם הגיעו לכל החג משפחות שלא מתגוררות באזור וזאת כמובן בניגוד להנחיות. התקשרנו למשטרה ששלחו ניידת, צפיתי במתרחש מהחלון - השוטר אפילו לא יצא מהרכב כדי לראות מה המצב שם, ולאחר 30 שניות הניידת המשיכה בנסיעתה. כשהתקשרנו שוב - "השוטר החליט שהם מתפללים בקפסולות ואין מה לאכוף". אפילו לא טרחו לבדוק. מייאש ומתסכל.

19.
אבי
12/10/2020 | 11:22

18.
א
12/10/2020 | 11:20

17.
ללא שם
12/10/2020 | 11:17

16.
המלאך
12/10/2020 | 11:17

15.
ירחמיאל סעדיה
12/10/2020 | 11:13

14.
אבנר
12/10/2020 | 11:11

ללא שם
12/10/2020 | 11:21

13.
שימי
12/10/2020 | 11:10

12.
אתי
12/10/2020 | 11:09

ללא שם
12/10/2020 | 11:22

11.
אליעזר
12/10/2020 | 10:44

10.
חגי
12/10/2020 | 10:44

בד"כ אני לא מסכים עם מה שאת כותבת, הפעם כל מילה נכונה

9.
ללא שם
12/10/2020 | 10:38

8.
ללא שם
12/10/2020 | 10:38

7.
רונן
12/10/2020 | 10:37

צודקת חלקית, אבל לא שמעתי ולו פעם אחת ממך בכתבה זו או בכלל את עניין האנרכיסטים השמאלנים שבשם הדמוקרטיה מפרים סגר, מפגינים ללא היתר הפגנה ובשם הדמוקרטיה מפגינים אך לא מקבלים החלטה דמוקרטית. br/נו באמת ... כתבה מגמתית להפליא השמאל בהתהוותו.
תתביישי לך.

מגיב
12/10/2020 | 11:26

ההפגנות האחרות הן לא העניין פה

ללא שם
12/10/2020 | 12:00

6.
ד
12/10/2020 | 10:35

החסידים הפרועים מתעללים בהם בחוסר אחריות ואכפתיות. הממשלה והמשטרה לא דואגות להם כמו שגם אינן דואגות לשלום שאר אזרחי ישראל החילונים ובעצם משתפת פעולה עם עבריינים שפוגעים בכולנו.

5.
בבר
12/10/2020 | 10:32

4.
זיו
12/10/2020 | 09:45

3.
צביה
12/10/2020 | 08:40

2.
צביעות גמורה
12/10/2020 | 07:48

יצחק
12/10/2020 | 11:18

איפה אחוז ההדבקה הגבוה?br/די כבר.אנרכיסטים פורעי חוק בשם הדת.
אוי לנו למה שהפכנו.
ואני מכליל.כל מי שלא קם נגד ההנהגה הדתית.כל מי שלוקח כספם של אחרים
חייבים להכליל אותו.גם אם נשמע לתקנות הקורונה.די לצקצק בלשון.די לקרוא אנטישמים לכל מי שיוצא נגדכם בצדק.כל זמן שתמשיכו להמות מפריבליגיות רק לכם לא תיהיה תקומה למדינת ישראל. אנחנו במצב של או אתם או אנחנו.אני רואה איך הציבור החילוני מתפקח.או אז אולי ניחיה במדינה של מפרידה בין אזרחיה בין אלה שהחוק חל עליהם ובין אלה שהחוק בגדר המלצה מצחיקה לגביהם.עברתם את הגבול.בתיקווה שיקום מנהיג שיעמיד אותכם במקומכם.מיעוט קטן ומוזר שחי על חשבוננו.שנה טובה ובריאה

1.
של עיתונאית אובייקטי
11/10/2020 | 21:17

ללא שם
12/10/2020 | 11:44

לכל התגובות