אחרי החקירה המתוקשרת, "על הגריל", שראשיהן עברו בקונגרס, זה לא בא לענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות בהפתעה: בשבוע שעבר פירסם הקונגרס דו"ח יוצא דופן בחריפותו, הממליץ על פירוק בפועל של ענקיות הטכנולוגיה ועל הטלת הגבלות משמעותיות על עסקיהן.
5 צפייה בגלריה
שימוע המנכ"לים
שימוע המנכ"לים
פיצ'אי, צוקרברג, קוק ובזוס בשימוע המנכ"לים בקונגרס
מדובר בדו"ח יסודי, בן 449 עמודים, שפורסם בשבוע שעבר - תוצאה של חקירה בת כשנה וחצי שניהלה בנושא תת-ועדה בראשות חבר הקונגרס הדמוקרט דיוויד סיסילין. המסר המרכזי צפוי: אפל, אמזון, פייסבוק וגוגל הפכו חזקות מדי. הדו"ח מציע מהלכים שבאמצעותם אפשר למתן את כוחן ולהשתמש בכלים המקובלים של חוק ההגבלים העסקיים כדי "לעצב מחדש את העולם הדיגיטלי".
הפירוק לא יקרה מחר, בטח לא לפני אמצע 2021, אבל אין ספק שהעיסוק בנושא כבר מעלה זיעה קרה על מצחם של החברים בזוס, צוקרברג, פיצ'אי וקוק. והוא אכן צריך להדאיג אותם: בין מחברי הדו"ח - רפובליקנים ודמוקרטים - קיימת תמימות דעים על הבעיות שהוא מעלה, אף על פי שהמסקנות וההצעות המעשיות לפתרונן שנויות, כרגיל, במחלוקת.
5 צפייה בגלריה
"פועלת ללא תחרות". אפליקציית פייסבוק
"פועלת ללא תחרות". אפליקציית פייסבוק
"פועלת ללא תחרות". אפליקציית פייסבוק
(צילום: shutterstock)
עיקר ההמלצות יתייחס כנראה להפרדה בין חנויות האונליין של החברות ופלטפורמות המכירה שלהן לבין פיתוח וייצור מוצרים. אם יתקבלו, אמזון, למשל, לא תוכל למכור את המוצרים שלה בחנות המקוונת, גוגל לא תוכל להחזיק במנוע החיפוש וביוטיוב במקביל, ואפל לא תוכל גם לתפעל את חנות האפליקציות אפסטור ולהציע את האפליקציות שלה באותה החנות.
מדובר, אגב, רק באחת מתוך שורה של חקירות המתנהלות כיום נגד הענקיות בארה"ב: הן פייסבוק והן גוגל נחקרות זה זמן רב על-ידי רשויות פדרליות שונות, על הפרת חוקי הגבלים עסקיים בשוק הפרסום. אז במה בעצם מואשמות החברות, וכיצד מומלץ לפצל אותן?
אמזון: לפי הדו"ח, באמצעות החנות המקוונת הענקית שלה, אמזון מנצלת את כוחה המונופוליסטי על עסקים קטנים ובינוניים, שאין להם אלטרנטיבה מעשית אחרת להגיע לצרכנים אונליין: הם שבויים בפלטפורמה הקמעונאית שלה, ונאלצים למעשה לפרסם בה ולקבל את דרישותיה.
5 צפייה בגלריה
מרכז לוגיסטי של אמזון
מרכז לוגיסטי של אמזון
אמזון. "יותר מדי עסקים"
(צילום: רויטרס)
עוד קובע המסמך, כי אמזון מפעילה "יותר מדי עסקים בו-זמנית", והוא מציע כללים חדשים שימנעו ממנה ומדומותיה להתחרות בחברות שתלויות בתשתית שלהן, ובמקרים מסוימים ימנעו מהם להיכנס לעסקים מסוימים בכלל.
פייסבוק: מספר העמודים המוקדש לפייסבוק בדו"ח נמוך יחסית - עניין מוזר בימים שבהם סרט הדוקו של נטפליקס, The Social Dilemma, המציג את העיוותים שיצרה, כובש את המסכים הביתיים. עיקר הטיעון נגדה הוא שהיא פועלת בסביבה כמעט נטולת תחרות. זו מתקיימת דווקא בין המוצרים שלה לבין עצמם - פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ ומסנג'ר - ולא מול מתחרים אמיתיים.
"איכותה של הרשת החברתית הידרדרה עם הזמן", קובע הדו"ח, "וכתוצאה מכך הגנות הפרטיות שלה גרועות יותר ויש עלייה דרמטית במידע מוטעה בפלטפורמה שלה... כוחה המונופוליסטי מבוצר היטב ולא נשחק על ידי לחץ מצד מתחרים חדשים או חברות קיימות". המחברים מציעים בחינה קפדנית יותר של רכישות עתידיות של החברה - לקח מרכישת אינסטגרם, שלדעת רבים נראתה כמו דרך לחנוק מתחרה פוטנציאלי לפני שיהפוך לאיום.
פרקליטי פייסבוק, אגב, טוענים בתגובה כי פירוקה ייתקל באתגרים משפטיים ויהיה קשה לביצוע: הפרדה שלה מוואטסאפ ומאינסטגרם תהיה כרוכה בהפרת חוקים, תעלה מיליארדי דולרים ותפגע בלקוחות.
אפל: הדו"ח מאמץ את הטיעון של קואליציית נפגעות אפל, המובלת בימים אלו על ידי חברת Epic, יצרנית המשחק פורטנייט: אפל מפעילה כוח מונופוליסטי בחנות האפליקציות שלה, אפסטור. זו מנוצלת לגביית כסף קל דרך עמלות מוגזמות ולהטלת תנאים דרקוניים, וגם להגבלה או להסרה של אפליקציות כדי למנוע מהן להתחרות בשירותי אפל עצמה. במשך שנים, מדגים הדו"ח, אפל סירבה לאפשר לאפליקציות צד שלישי להשתמש בטכנולוגיית האלחוט NFC באייפון - מחסום מכריע עבור אפליקציות תשלום שביקשו להתחרות בשירות התשלומים שלה, Apple Pay.
5 צפייה בגלריה
טים קוק
טים קוק
מנכ"ל אפל טים קוק. קואליציה של נפגעות
(צילום: אפל)
אפל, כמובן, מתנגדת נמרצות לטיעון שהיא מונופול: "לחברה שלנו אין נתח שוק דומיננטי בשום קטגוריה שבה אנו עושים עסקים", טענה השבוע.
גוגל: בין ארבע החברות בשימוע שערך הקונגרס ביולי האחרון, גוגל היא כנראה זו שנחקרה הכי הרבה. גוגל, נקבע במסמך, היא מונופול בשוקי החיפוש לצורכי פרסום והחיפוש בכלל. ברוב המכשירים והדפדפנים בעולם, האפליקציות שלה הן ברירת מחדל. מספר אדיר של גופים - המשתרעים על פני תאגידים ציבוריים גדולים, עסקים קטנים ויזמים - תלויים בגוגל לצורך תנועה, ואף מנוע חיפוש אחר אינו משמש כתחליף אמיתי למנוע שלה. האם כרום עדיין היה דפדפן דומיננטי אם הוא לא היה מקבל עידוד בזכות החיפוש בגוגל? האם לתוכנת החיפוש הייתה קמה תחרות אם היא לא הייתה חלק אינטגרלי מאנדרואיד?
גם דוברי גוגל, כמובן, טענו כי מדובר בהאשמות מופרכות, וכי המלצות הדו"ח רק יפגעו בצרכנים ובכלכלת ארצות הברית.
5 צפייה בגלריה
"מונופול חיפוש". מטה גוגל בקליפורניה
"מונופול חיפוש". מטה גוגל בקליפורניה
"מונופול חיפוש". מטה גוגל בקליפורניה
(צילום: shutterstock)