מיזם חדש יאפשר לכם להגיע אל הנשרים מהבית ולעזור למדע באותה ההזדמנות. מדובר במיזם "מדע אזרחי" חדש (שילוב אזרחים בביצוע מחקר מדעי), שבו משתתפים מתנדבים מהארץ ומהעולם, ולוקחים חלק בפעולות ניטור הנשרים במוקדים המצולמים של חי בר כרמל.
ד"ר מוטי צ'רטר מקבוצת צ'רטר לחקר אקולוגית חיות-הבר', ומכון שמיר למחקר והחוג לגיאוגרפיה ולימודי סביבה באוניברסיטת חיפה, הציב יחד עם רשות הטבע והגנים מצלמת מעקב בשידור חי, המתעדת 24/7 את הפעילות של הנשרים בתחנת ההאכלה.
כלל הציבור מוזמן לתרום ולהשתתף במיזם: תצפתו על הנשרים ודווחו באתר בטופס מיוחד מה ראיתם במהלך התצפית.
3 צפייה בגלריה
הנשרים בחי בר כרמל
הנשרים בחי בר כרמל
הנשרים בחי בר כרמל
(קרדיט: מוטי צ’רטר מכון שמיר אונ' חיפה)
שילוב הקהילה הרחבה בתצפיות ובדיווח עליהן יאפשר להגדיל את כמות הנתונים ולשפר את המעקב. יתר על כן – ככל שייערכו יותר תצפיות, יהיה ניתן לאתר רגעים חשובים כמו – הגעה של נשר שאינו מאוכלוסיית הכרמל, אינטראקציה עם בעלי חיים אחרים ועוד.
זיהוי הנשרים יכול להתבצע על-ידי הצבע ומספר הזיהוי של תג הכנף, של טבעת הרגל או של שניהם יחד.

איך מתחילים?

א. כדי לצפות במתרחש בשטח תחנת ההאכלה בשידור חי לחצו כאן ולאחר מכן בחרו במצלמה - Vulture Feeding Station נשר.
ב. כדי לדווח על התצפית שלכם ועל מה שראיתם, היכנסו לשאלון המעקב
ג. מידע נוסף אודות הפרויקט ומוביליו ניתן למצוא בקישור באתר של קבוצת צ'רטר לחקר אקולוגית חיות-הבר – לחצו כאן
מה חשוב לנו במיוחד?
א. לציין תאריך ושעת תצפית (מופיעים בצד השמאלי העליון במסך המצלמה).
ב. לנסות לזהות את הפרטים – ע"י זיהוי המספר על תג הכנף ו/או על טבעת הרגל.
חשוב לציין כי כל תצפית היא בעלת ערך מחקרי – גם תצפית שאין בה בעל חיים היא משמעותית!
3 צפייה בגלריה
נשר מקראי
נשר מקראי
נשר מקראי
(צילום: shutterstock)
יגאל מילר, אחראי גרעין הרבייה ברשות הטבע והגנים, סיפר כי "המצלמה הוצבה בשמורת הטבע חי בר כרמל לצורך מעקב נוכחות הדורסים בתחנת האכלה. התיעוד מאפשר בקרה וניטור של הדורסים שמגיעים לשמורה. אנחנו חושבים רעיון ששיתוף קהל הצופים במילוי תצפיות בטבלה אינטרנטית אונליין חשוב מצד אחד למחקר ומצד שני להכרות של הציבור עם עולמם של הנשרים ותפקידם החשוב בטבע.
שני עקרונות חשובים עומדים בבסיס המיזם: חשיפה וקרוב הציבור לחיות הבר וחינוך הציבור לחשיבות שמירת הטבע. הדבר היפה הוא, שאת כל אלו אפשר להשיג גם דרך השימוש במצלמות בשידור חי".
"נוסף על כך, אנו החוקרים, מוגבלים בכוח אדם, זמן ותקציבים, ומקווים לזכות בעזרת הציבור באמצעות השתתפותם במדע אזרחי, לענייננו – תצפיות על נשרים בתחנת האכלה. הנשרים מסומנים בתג כתף הנושא מספר ייחודי לכל פרט, ובאמצעות שליחת תצפית בטופס אינטרנטי, נקבל מידע חשוב על מצב הנשרים ואורחות חייהם".
3 צפייה בגלריה
נשר מקראי
נשר מקראי
נשר מקראי
(צילום: shutterstock)
ד"ר מוטי צ׳רטר הוסיף: "מדע אזרחי הוא נושא התופס תאוצה עולמית בשנים האחרונות. זהו שיתוף פעולה ייחודי בין קהילת החוקרים לציבור, ומאפשר לו להיות שותף פעיל בתהליכי המחקר, לתרום למדע וללמוד אודות הנושא הנחקר, במקרה שלנו – הנשר המקראי. מבחינתנו החוקרים, אנו זוכים לעזרה משמעותית באיסוף כמויות גדולות של נתונים".