בשיתוף אסטרהזניקה
סרטן שד הוא מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב נשים, ומדי שנה מאובחנות בישראל מעל ל- 4,000 נשים עם סרטן השד. הודות למודעות גבוהה בציבור לגילוי מוקדם, לפעילויות הסברה של האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, עם מדיניות לאומית ארוכת שנים ועם שיעורים גבוהים של ביצוע בדיקות סקר, רוב מקרי התחלואה של סרטן השד מתגלים בשלב מוקדם, עוד בטרם נשלחו גרורות לאיברים נוספים.
רוב האבחנות החדשות של סרטן השד מתגלות בבדיקת סקר של ממוגרפיה הרבה לפני שיש סימפטומים או גוש נמוש. עם זאת, חלק מהמקרים מתגלים בעקבות תלונה על גוש בשד או תחושה של שינויים אחרים. במידה ויש ממצא חשוד בממוגרפיה או בבדיקה גופנית, האבחנה נעשית על ידי ביצוע של ביופסיה.
לאבחון מוקדם יש יתרון משמעותי. ככל שהמחלה מתגלה בשלב מוקדם יותר, כך סיכויי הריפוי של המטופלת גדולים יותר, וברוב המקרים עומדים על יותר מ-90%. בקרב רוב הנשים שאובחנו עם סרטן שד בשלב מוקדם, המחלה לא תחזור בעתיד וגם לא יתפתחו גרורות (מחלה מרוחקת באיברים אחרים בגוף שמקורם מסרטן שד).
אין מחלוקת שבשני העשורים האחרונים עם התפתחות הטכנולוגיה והמדע, הטיפול בסרטן השד התקדם באופן חסר תקדים. כיום קיימים כלים טובים שמסייעים לאבחן בצורה מדויקת את סוג המחלה, ופותחו טיפולים מדויקים יותר ומותאמים אישית, עם יעילות גבוהה. שיפור בדיוק ויעילות הטיפול מאפשר איכות חיים טובה יותר לצד יעילות ניכרת. לשמחתנו, בשנים האחרונות ארגז הטיפולים התרחב משמעותית ובכל כמה שנים מצטרפים תכשירים וטכנולוגיות פורצות דרך שמאפשרים לנו לטפל טוב יותר במטופלות ומקרב אותנו ליעד המיוחל - ריפוי והארכת חיים.
1 צפייה בגלריה
אבחון מדויק של המחלה
אבחון מדויק של המחלה
אבחון מדויק של המחלה
(צילום: shutterstock)
למעשה, סרטן השד אינו מחלה אחת והטיפול משתנה על-פי סוג המחלה של המטופלת. המאפיינים הביולוגיים של כל גידול הם שונים והבנה מעמיקה של הפרופיל הביולוגי והגנומי אצל כל מטופלת יכולה לסייע להתאים עבורה טיפול מדויק יותר.

נהוג לחלק את סרטן השד לשלוש קבוצות עיקריות:

1. הקבוצה הראשונה – גידול הורמונלי: בגידול זה קיימים קולטנים להורמונים (פרוגסטרון או אסטרוגן) שהפעלתם על ידי ההורמונים הנשיים שנמצאים בגוף גורם להתחלקות ולהתפשטות של התאים הסרטניים.
2. הקבוצה השנייה – גידול חיובי ל- HER2: בגידול זה יש ביטוי מוגבר של חלבון HER2, שגורם להתחלקותם והתפשטותם של התאים הסרטניים. בקרב מחצית מהמטופלות בקבוצה זו הגידול הוא גם עם רגישות להורמונים.
3. הקבוצה השלישית – לעיתים מכונה "טריפל נגטיב": גידול ללא קולטנים להורמון פרוגסטרון או אסטרוגן וללא ביטוי מוגבר של חלבון HER2 ומכאן מקור השם "טריפל נגטיב" – כי הגידול שלילי ("נגטיב") לשלושת ("טריפל") המאפיינים שהוזכרו.
מלבד החלוקה הבסיסית הזו קיימים גם תתי סוגים רבים נוספים, שהרי סרטן שד הוא אינו רק 3-4 סוגים של גידולים, אלא משפחה גדולה של סוגי גידול. לאורך השנים היכולות שלנו לזהות את תתי-סוגים ולהתאים את הטיפולים לפי המאפיינים האלה הולך וגדל ומאפשר לסווג באופן מדויק יותר את הגידול, ובכך להתאים את המסלול הטיפולי הנכון לכל מטופלת.

בשורות בטיפול בסרטן שד גרורתי

בקרב כ-25%-20% מהמטופלות המאובחנות עם סרטן השד קיים ביטוי יתר של חלבון HER2. לרוב, מדובר בגידולים אגרסיביים. יחד עם זאת, בשנים האחרונות פותחו תרופות ותכשירים שמהווים מקור לאופטימיות רבה עבור קבוצת המטופלות הזו. זיהוי הקולטן HER2 הביא לפני מספר עשורים לתהליכי פיתוח של טיפולים ממוקדי מטרה Targeted therapy.
למעשה, מלבד הטיפול בכימותרפיה, בשני העשורים האחרונים פותחו תרופות שתפקידן לחסום ולעצור את פעילות הקולטן HER2 וישנם מחקרים קליניים רבים שהוכיחו שהטיפולים הללו הביאו ליעילות בעצירת התקדמות המחלה ובהפחתת התמותה בקרב אותה קבוצת מטופלות. כיום ניתן להשתמש בטיפולים האלו בכל שלבי המחלה – גם במקרים של סרטן שד בשלב מוקדם וגם במקרים של סרטן שד מתקדם כאשר יש מחלה גרורתית מפושטת.
בשנים האחרונות פותחה גם קבוצת טיפולים מסוג "נוגדן מוצמד לכימותרפיה". אלו תרופות בעלות מנגנון פעולה ייחודי ומתוחכם. הטיפולים האלו פועלים באופן דומה ל"טיל מונחה מטרה עם ראש נפץ כימי". התרופה מורכבת מנוגדן שנושא על עצמו את החומר הכימי הפעיל ומשתחרר בגוף רק בסביבת הגידול עצמו. בכך, ריכוז גדול של התרופה מגיע לגידול הסרטני וכמעט ולא פוגע בתאים הבריאים, ולכן יש פחות תופעות לוואי.
ניתן להעריך בזהירות, שבשנים הקרובות עם התפתחות המדע והטכנולוגיה יתווספו לנו עוד ועוד טיפולים מהסוג הזה, המאפשרים לשאת כמות חומר פעיל גדולה כנגד הגידול. פיתוח של תרופות כאלו עשוי לא רק לעצור את התקדמות המחלה, אלא גם להביא במקרים רבים לנסיגה של המחלה ולהארכת חיים משמעותית, ואף תקווה לריפוי מלא.
עם פריצות הדרך שמתרחשות משנה לשנה, האפשרות לבשר למטופלת עם סרטן שד מתקדם שקיימת עוד אפשרות טיפול חדשה עבורה היא בשורה של ממש. קשה להאמין שרק לפני שני עשורים אפשרויות הטיפול בנשים עם סרטן שד גרורתי מסוג HER2 היו מוגבלות לכימותרפיה בלבד.
כיום יש בחירה הולכת וגדלה של תרופות ביולוגיות ממוקדות מטרה שגם מאשפרות איכות חיים טובה לצד יעילות מרבית. ההתקדמות הזאת מביאה עמה מקור לאופטימיות – והרבה תקווה.
הכותבת הינה מנהלת היחידה לאונקולוגיה של השד, המרכז הרפואי הדסה
בשיתוף אסטרהזניקה
פורסם לראשונה: 14:18, 13.10.20