בשיתוף אסטרהזניקה
סרטן שד הוא מחלת הסרטן השכיחה ביותר, ומדי שנה מאובחנות בישראל כ- 4,000 נשים כחולות בסוג זה של המחלה. הודות למודעות גבוהה בציבור לגילוי מוקדם, לפעילויות הסברה של האגודה למלחמה בסרטן וארגונים נוספים, ושיעורים גבוהים של ביצוע בדיקות סקר, רוב מקרי התחלואה של סרטן השד מתגלים בשלב מוקדם.
לאבחון מוקדם יש ייתרון משמעותי. ככל שהמחלה מתגלה בשלב מוקדם יותר, כך סיכויי הריפוי של החולה גדולים יותר. בקרב רוב הנשים שאובחנו עם סרטן שד בשלב מוקדם, המחלה לא תחזור בעתיד וזו גם לא תהפוך לגרורתית.
"למרבה הצער אנחנו לא מרפאים את כל חולות סרטן השד, אבל צריך לזכור שלמעלה מ-80% מהחולות נרפאות", מסבירה פרופ' רינת ירושלמי-משאלי, מנהלת היחידה לאונקולוגיה של השד במרכז דוידוף בבית החולים בילינסון. "למעשה, רק 3% מכלל הנשים שמתגלות עם סרטן שד ומגיעות לראשונה לאונקולוג או לכירורג שד מתגלות עם גרורות".
כשאישה מתגלה עם סרטן שד קיימת חשיבות גדולה לאפיין את הפרופיל הגנומי של הגידול. "סרטן שד היא לא מחלה אחת, היא שילוב של מספר מחלות שמבוססות על הפרופיל הגנומי", מסבירה פרופ' תמר פרץ, מומחית לאונקולוגיה ורדיותרפיה מבית החולים הדסה והאוניברסיטה העברית.
"בהתאם לפרופיל הגנומי אנו קובעים את הטיפול ודרכי המעקב אחר המטופלת. כך למשל אם ניתן תרופה מסוג א' לחולה שיש לה פרופיל גנומי מסוג ב', הטיפול לא יעזור. לעומת זאת, אם ניתן תרופה מסוג א' לחולה עם פרופיל גנומי מסוג א' אז קיימים סיכויים לריפוי, לעיתים גם במקרים של מחלה גרורתית".

טיל מונחה מטרה

כ- 20-25% מהחולות בסרטן השד הן חולות עם גידולים בעלי ביטוי יתר בחלבוןHER2. מלבד הטיפול בכימותרפיה, בשני העשורים האחרונים פותחו תרופות שתפקידן לחסום את פעילות הקולטןHER2 , וישנם מחקרים קליניים רבים שהוכיחו שהטיפולים הללו הביאו ליעילות בעצירת התקדמות המחלה ובהפחתה של התמותה בקרב אותה קבוצת חולות. כיום ניתן להשתמש בטיפולים האלו בכל שלבי המחלה – גם במקרים של סרטן שד בשלב מוקדם וגם במקרים של סרטן שד בחולות עם מחלה גרורתית ומפושטת.
בשנים האחרונות פותחה גם קבוצת טיפולים מסוג "נוגדן מוצמד כימותרפיה". אלו תרופות בעלות מנגנון פעולה ייחודי. הטיפולים האלו פועלים באופן דומה ל"טיל מונחה מטרה". התרופה מורכבת מנוגדן שנושא על עצמו את החומר הכימי הפעיל ומשתחרר בגוף רק בסביבת הגידול עצמו. בכך, ריכוז גדול של התרופה מגיע לגידול הסרטני ולא פוגע בתאים הבריאים.
"הכימותרפיה מטפלת בתאים שמתרבים מהר, בין אם הם תאים של הסרטן או בין אם הם תאים של מערכת העיכול", מסבירה פרופ' פרץ. "בקבוצת הטיפול הזו יש לנו ספציפיקציה של ביטוי של חלבונים שמופיעים רק על הגידול. לכן אנחנו מכוונים את 'הטיל' שמכיל כימותרפיה רק לאותם מקומות שבהם יש ביטוי יתר של החלבון הזה".

"ניתן לחיות שנים ארוכות גם עם סרטן שד גרורתי"

ניתן להעריך שבשנים הקרובות עם התפתחות המדע והטכנולוגיה יתווספו עוד ועוד טיפולים המאפשרים לשאת כמות חומר פעיל גדולה נגד הגידול. פיתוח של תרופות כאלו עשוי לא רק לעצור את התקדמות המחלה, אלא גם להביא במקרים רבים לנסיגה של המחלה ולהארכת חיים משמעותית.
"חלק ניכר מהנשים החולות, בייחוד בתתי סוגים שונים, כמו ב2HER חיובי אנחנו רואים חולות שחיות שנים ארוכות באיכות חיים טובה", אומרת פרופ' ירושלמי. "כשהן יוצאות לרחוב אף אחד לא יודע שהן חולות, וחלקן הקטן יחסית אפילו נרפא", מוסיפה פרופ' ירושלמי ומסכמת: "יש היום הרבה מאוד מחקרים ותרופות חדשות ולכן העתיד הוא בהחלט מאוד אופטימי. צריך לזכור שמדינת ישראל היא אחת הנדיבות ביותר בעולם עם סל שירותי הבריאות עבור חולות עם סרטן שד".
בשיתוף אסטרהזניקה