על רקע הסגר ושגרת העבודה מהבית שהפכה למציאות עבור רבים, עובדים בחברות ישראליות שמאפשרות עבודה מהבית מנצלים את המצב כדי להגשים חלום ולנסוע להתגורר בחו"ל, תוך שהם שומרים על תפקידם בחברה הישראלית. מדובר בתופעה בשם הנוודים הדיגיטליים, שאמנם אינה חדשה, אך בהחלט צברה תאוצה בתקופת הקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נוודים דיגיטליים (Digital Nomad) הם עובדים שעושים שימוש בטכנולוגיות תקשורת כדי להתפרנס, בעוד שהם מנהלים אורח חיים של נוודים. התופעה הזו, שמוכרת ב-20 השנים האחרונות, הפכה לפופולרית בענף ההיי-טק עוד בימי טרום מגפת הקורונה. עוד ועוד חברות אפשרו לעובדים לצאת לטיול ממושך בעולם, תוך שהם ממשיכים למלא את תפקידם בחברה במשרה מלאה, רק מרחוק.
7 צפייה בגלריה
תמונתם של נוודים דיגיטליים
תמונתם של נוודים דיגיטליים
נוודים דיגיטליים
(צילום: Shutterstock)
בחודש מרץ האחרון, מדיניות השמיים הפתוחים שהונהגה בישראל ובמדינות רבות בעולם התמוססה בצל התפשטות נגיף קורונה. עולם התעופה ספג חבטה קשה כידוע, ויחד איתו גם האפשרות לטוס ולטייל בעולם.
עם זאת, ששת החודשים האחרונים הביאו איתם כמה שינויים משמעותיים בכל הנוגע לעולם העבודה, כאשר הבולט שבהם הוא מודל העבודה מהבית, שפתח עולם שלם של אפשרויות שאותם מנצלים הישראלים, כמו למשל האפשרות לעבור לחו"ל באופן קבוע ולעבוד משם. התופעה הזאת נמצאת במגמת עלייה בעוד שההחמרה במצב הקורונה בישראל והחרפת המגבלות גורמות גם הן לצמיחתה.

"כשנוכל לשוב לעבוד מהמשרד - אחזור לארץ"

"לולא המצב לא הייתי נוסע, והייתי נשאר בישראל לעבוד כרגיל במשרדים של החברה", אומר יונתן אלבו (22), מתכנת בחברת הגיימינג הישראלית אוברוולף (Overwolf), שבחר לאחרונה לעבור להתגורר בלונדון נוכח מודל העבודה מהבית שהונהג בחברה. "כשחשבתי על המהלך והעליתי אותו בפני הממונים עליי באוברוולף הם מיד תמכו ברעיון, קיבלו אותו בקלילות ומאז לא מפסיקים לשאול לשלומי והאם אני נהנה כאן", אומר אלבו.
"אבא שלי גר בלונדון, ועם ההחמרה של המצב בישראל ולאור הגמישות שעבודה מהבית מאפשרת, ידעתי שזו הזדמנות מצוינת לנסוע לתקופה ארוכה. אמנם המצב כאן מבחינת קורונה גם לא מזהיר, אבל ביחס לישראל זה הרבה יותר טוב. על אף שיש הגבלות על מפגשים, עד שישה אנשים, כל המקומות פתוחים וניתן לצאת להסתובב בחוץ ככל שרוצים. חזרה לארץ? כרגע עוד אין חזרה מתוכננת, כי אני נהנה מהתרבות הבריטית, מתחושת החופש, אבל מאמין שכשהמצב יירגע בישראל ונוכל לשוב לעבוד מהמשרדים - אחזור לארץ".
7 צפייה בגלריה
יונתן אלבו
יונתן אלבו
יונתן אלבו, לונדון. "הממונים עליי מיד תמכו ברעיון, קיבלו אותו בקלילות ומאז לא מפסיקים לשאול לשלומי והאם אני נהנה כאן"
(צילום: Overwolf)
אוברוולף, כמו רבות אחרות בענף ההיי-טק, שלחה את העובדים לעבוד מהבית כבר בתחילת חודש מרץ. התעשייה הטכנולוגית נהנית מהאפשרות של עבודה מהבית, בניגוד לענפים אחרים שזקוקים לנוכחות פיזית, ולכן גם מיהרה להתאים את עצמה למציאות החדשה. חברות רבות העניקו לעובדים ציוד משרדי או תקציב לבניית משרד ביתי, וענקיות כמו גוגל וטוויטר הודיעו כי מודל העבודה מהבית יישאר לאורך זמן. ובכלל, לפי הערכות שונות של גורמים בעולם העסקי מסתמן כי גם בעתיד העובדים לא ישובו לעבוד מהמשרד חמישה ימים מהשבוע, אלא יעברו למודל היברידי שישלב בין הבית למשרד.
"הקורונה תותיר את חותמה בתחומים רבים, ואין לי ספק שגם הרגלי העבודה שלנו בעידן הפוסט-קורונה ייראו אחרת", אומרת דנה אסא פישר, סמנכ"לית משאבי אנוש ומומחית בתחום כוח האדם בחברת BigID, הפועלת בתחום מדיניות ניהול פרטיות ברשת.
"כבר בגל הראשון ראינו כיצד העובדים שלנו מצליחים, למרות כל הקשיים, לעבוד מהבית ולשמור על תפוקות גבוהות. לצד זה, חשוב להגיד, שלמדנו גם שהתפוקות הגבוהות הן לא חזות הכל, ויש דברים שהזום לא מצליח להעביר. בסופו של יום קשה לשמר את הקשר הבינאישי ואת החיבור לארגון מבעד למסכים. לאור המסקנות הללו, שהיו רוחביות בלא מעט ענפים שאימצו מודל של העבודה מהבית, אני סבורה שבעתיד נראה יותר ויותר חברות מייצרות מודלים היברידיים דומים שישלבו בין שתי המתודות".
7 צפייה בגלריה
דנה אסא פישר
דנה אסא פישר
דנה אסא פישר, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת BigID. "ראינו שהעובדים שלנו מצליחים לעבוד מהבית ולשמור על תפוקות גבוהות"
(צילום: שי דויס)

משלבים עבודה וטיול

"לטוס ולעבוד מחו"ל לאורך זמן לולא המצב? אני לא חושבת שזה היה אפשרי, מקומות העבודה לא היו מאפשרים את זה אלמלא הקורונה", מודה נועה פורת, מנהלת מוצר בחברת איזיסנד (EasySend), הפועלת בתחום הטרנספורמציה של טפסים ותהליכים בירוקרטיים לעולם הדיגיטלי. פורת החליטה יחד עם בעלה, שעובד גם הוא מהבית מאז התפרצה המגפה, להגשים חלום ישן ולעבוד מחו"ל במהלך התקופה, כשהמדינה שנבחרה היא יוון.
"בעלי ואני תמיד רצינו לעשות רילוקיישן ולעבוד מספר שנים מחוץ לישראל. חשבנו כיצד ניתן למנף את המצב הנתון לטובתנו, והבנו שמודל העבודה מהבית מאפשר לנו גמישות רבה, כך שנוכל להוציא את התוכנית הזו לפועל. זו חוויה מעולה, אנחנו עובדים במהלך היום ויוצאים לבלות ולהסתובב בערבים ובסופי השבוע אנחנו נופשים בחופים היפהפיים שיש ליוון להציע - זו דרך נפלאה לשלב בין עבודה לטיול".
7 צפייה בגלריה
נועה פורת
נועה פורת
נועה פורת, יוון. "אנחנו עובדים במהלך היום ויוצאים לבלות בערבים"
(צילום: EasySend)
פורת ובעלה הם כמובן לא הישראלים היחידים שבחרו לעבור ליוון, שהפכה למדינה המקבלת ביותר כלפי ישראלים מאז נפתחו השמיים לאחר שחלף הגל הראשון. "מצב הקורונה כאן יחסית טוב", מתארת פורת, "ישנה חובה של עטיית מסכה במקומות סגורים ושמירת מרחק של שני מטר בין אדם לאדם, אבל האטרקציות, המסעדות והברים פתוחים כולם כרגיל". פורת ובעלה אמנם ישובו לישראל בקרוב, אחרי תקופה לא מבוטלת ביוון, אבל ההצלחה של הניסיון הנוכחי הביאה איתה מחשבות על מעבר קבוע לתקופה ארוכה, אם מודל העבודה מהבית יישמר.

"בחברה הבהירו שאין שום בעיה"

ומה קורה בצד השני של הגלובוס? ישראלים רבים עזבו את ניו יורק בשיאו של הגל הראשון, שהכה קשות בעיר שחיה ללא הפסקה. לידור עוז, מנהל לקוחות אזור אירופה בחברת WSC Sports הישראלית, הפועלת בתחום שידור הווידאו בספורט, ניצל את המצב ולאחרונה עשה את הדרך ההפוכה היישר לעיר המתאוששת. "מרגישים את הקורונה בעיר - היא שונה ובעיקר ריקה ופחות עמוסה בהשוואה לשגרה", לדבריו.
עוז, שבימים כתיקונם עובד מישראל, אך מרבה לבקר במדינות אירופה השונות במסגרת העבודה שלו, נסע לניו יורק לשם בחינת האפשרות לעבור לעיר באופן קבוע, זאת בעקבות מעבר של בת זוגו ללימודים באוניברסיטת קולומביה שבעיר, ונוכח מודל העבודה מרחוק. בתחילה תכנן ביקור קצר כדי לסייע לה בהתאקלמות, אך המצב אפשר להישאר הרבה מעבר למה שתכנן. "הקורונה מורגשת בניו-יורק. היא שונה, אבל עדיין החוויה כאן טובה מאוד. אנשים מצייתים להוראות באופן כמעט מושלם, לא תמצא אדם ברחוב שלא עוטה מסכה.
"המסעדות המוכרות חזרו לעבוד, הוציאו שולחנות וכיסאות החוצה - מה שנותן תחושה תל אביבית נחמדה, וגם המוזיאונים שבו לפעילות לפני כשבועיים, כאשר הכניסה מותנית בהזמנת תור מראש וכחלק מקפסולה. אופן העבודה שהשתנה לחלוטין איפשר את הנסיעה, והצוות ב-WSC קיבלו את הנסיעה שלי בשמחה רבה, ואף הבהירו לי שאם אצטרך להאריך את השהייה שלי כאן לתקופה ארוכה יותר אז לא תהיה שום בעיה".
7 צפייה בגלריה
לידור עוז
לידור עוז
לידור עוז, ניו יורק. "אופן העבודה שהשתנה לחלוטין איפשר את הנסיעה"
(צילום: WSC Sports)

"מחכה לראות את החברים לעבודה מחוץ לזום"

הגלובליות שנובעת משיטת העבודה החדשה אותה כפתה מגפת הקורונה פועלת לשני הכיוונים. עם הזמן, מתרבים הקולות שמדברים על עולם שטוח דרך הזום, כך שעל משרה במדינה מסוימת יוכלו להתמודד רבים ממדינות שונות בעולם, מבלי להזדקק לעבור למקום העבודה המיועד. אמנם מדובר בחזון קצת קיצוני, אבל אפשר לזהות ניצנים לתופעה כזאת. מלבד לאלה שנסעו להגשים חלומות בעולם הגדול והרפתקנים שהחליטו למנף את המצב לטובת רילוקיישן, יש גם כאלה שפשוט בחרו לחזור למולדתם.
לינדה נבון היא מנהלת פרויקטים קהילתיים בחברת וורביט (Verbit), שפיתחה פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית לתמלול אוטומטי. נבון נולדה וגדלה בספרד ולאחר תקופה בענף הבנקאות, בחרה לעבור לאתגר חדש בעולם ההיי-טק, כאן בישראל. שבוע אחד בלבד מאז שהחלה לעבוד בחברה, נכנסה מדינת ישראל למגבלות הסגר הראשון וכל העבודה שלה הועתקה מהמשרד היישר לביתה. למעשה, כמעט מיומה הראשון בחברה עובדת נבון מהבית, ולכן עם תחילת הסגר השני בחרה לשוב לעבוד בספרד, שנפגעה קשות מהקורונה.
7 צפייה בגלריה
לינדה נבון
לינדה נבון
לינדה נבון, ספרד. "המנהלת שלי ואני התחלנו את יחסי העבודה שלנו באמצעות הזום ככה שאנחנו רגילות לדינמיקה הזאת"
(צילום: Verbit)
"המנהלת שלי ואני התחלנו את יחסי העבודה שלנו באמצעות הזום, ככה שאנחנו רגילות לדינמיקה הזאת", היא מסבירה. "אמנם גם בספרד המצב לא פשוט, אבל לפחות אני מוקפת במשפחה. המתודה של עבודה מהבית פתחה עולם שלם של אפשרויות, ואפילו המנהלת שלי תמכה ברילוקיישן שלי חזרה לספרד. עם זאת, יש דברים שפשוט אין להם תחליף, גם לא בזום, ולכן אני מאוד מחכה שהמצב ישתפר, שנוכל לשוב למשרד ושאוכל סוף סוף לראות את הפנים של החברים שלי לעבודה - מחוץ למסך".
7 צפייה בגלריה
אריק רובנוב
אריק רובנוב
אריק רובנוב. "החברה קיבלה בצורה מצוינת את הרצון שלי לנסוע, מאחר שאימצנו בשלב מוקדם את מודל העבודה מהבית, ובמקרה שלי כשאין גם הבדלי שעות בין המדינות - זה בכלל מסתדר"
(צילום: Argus)
אריק רובנוב, מנהל מוצר בחברת הסייבר לרכב ארגוס (Argus), נולד וגדל בבולגריה עד גיל שבע. עם תחילתו של הסגר השני, החליט לנסוע לביקור מולדת ממושך, ובינתיים הוא נהנה מאחת המדינות הירוקות ביותר באירופה. "מצב הקורונה בבולגריה הוא מצוין", מספר רובנוב, "יש פה מעט מאוד הדבקות בהשוואה למדינות אחרות, מה שמדרג אותה במקום נמוך של מספר נדבקים ליום".
"כל מקומות הבילוי כבר פתוחים, ומלבד חובת עטיית מסכה במקומות סגורים בלבד, הקורונה לא מורגשת כאן בצורה משמעותית. לשמחתי, החברה קיבלה בצורה מצוינת את הרצון שלי לנסוע, מאחר שאימצנו בשלב מוקדם את מודל העבודה מהבית, ובמקרה שלי כשאין גם הבדלי שעות בין המדינות, זה בכלל מסתדר. הייתי בעבר ברילוקיישן בארצות הברית ובמזרח במסגרת תפקידים בעבודות קודמות, אבל הפעם מדובר בחוויה שונה. ועם כל זה, למרות המצב החיובי כאן בבולגריה, הקורונה לא שינתה את הרצון שלי לחיות בישראל ואחזור לארץ בקרוב", מבהיר רובינוב.
ניתן לשער שאם מצב העניינים בישראל ימשיך להחריף ומודל העבודה מהבית יישמר, נראה עוד ועוד ישראלים שנוסעים לעבוד לתקופה ממושכת מחו"ל, כל עוד שמקום העבודה שלהם מאפשר זאת. מדובר במגמה מעניינת וחדשה יחסית בכל הנוגע להשלכות הרילוקיישן על המשק הישראלי, לנוכח העובדה שהכישרון של העובדים הישראליים עדיין נותר בידי החברות המקומיות. יחד עם זאת, יש לקוות שבסופו של דבר, בדיוק כמו שתיאר רובינוב, הקורונה לא תשנה את הרצון לחיות כאן בישראל.