קשה להפריז בחשיבות ה-208 החדשה עבור פיז'ו, וברור שאי אפשר להפריז בחשיבות גרסתה החשמלית. ראשית, מדובר בבת חדשה למשפחת סופר-מיני המפוארת שעשתה עד היום לפיז'ו רק טוב, כמעט ללא יוצא מהכלל, עם סדרה ארוכה שהחלה מעשית ב-205 והסתיימה עד היום ב-208 הקודמת. שנית ויותר חשוב, הרבה יותר חשוב: פיז'ו מצרפת לראשונה למגוון גרסאותיה גם כול-חשמלית אחת, פחות או יותר זהה למראה. במילים פשוטות: כדאי לכם להתרגל, כי יותר ויותר דגמים צפויים לאמץ את הגישה.
4 צפייה בגלריה
פיז'ו e208
פיז'ו e208
(צילום: ניר בן זקן)
ושנה בדיוק לאחר שנהגנו ב-208 לראשונה, כחצי שנה לאחר נחיתת גרסת הפנאי שלה ה-2008, לקחנו את החשמלית למבחן ראשון של מאות קילומטרים. הפעם ובניגוד למקובל, לא רק כדי להתרשם מה-e208 כמכונית, אלא גם במטרה לבחון את יעילות מערכת הטעינה המהירה ועד כמה היא הופכת את החיים עם רכב חשמלי לנטולי דאגות מהסוג שליוו אותו עד עתה. טווח למשל. אז האם היא הופכת למכונית להמונים, כפי שהיא צפויה להיות בכל מקרה תוך לא יותר מחמש שנים?
סיכום (ארוך במיוחד): פיז'ו 208 החשמלית היא מכונית חשמלית משובחת שמסירה כל ספק באשר למוכנות המעבר של קונצרן PSA לעידן החשמל. היא גם סנונית ראשונה של מה שיהפוך בשנים הקרובות לצונאמי חשמלי של ממש, ועובדה זו רק מוסיפה לחשיבותה כאחת מנושאות דגל השינוי. אז שאפו גדול לפיז'ו, גם על העובדה שהצליחו לייצר סופר-מיני חשמלית כבדה יותר, עם פגיעה לא גדולה מדי ביכולת הדינמית. הוסיפו לכך סביבת נהג מעולה (עם הגה קטן) ואיכות גימור משובחת לצד אבזור עשיר, ותקבלו יופי של אוטו.
ויש עוד. ה-208 החשמלית מציעה אפשרות לטעינה מהירה סופר-יעילה שתסייע במידה לא מעטה לגשר על חרדת הטווח המוכרת, בוודאי במהלך 2021 עם הצבתן של עוד ועוד עמדות טעינה ראויות לאורך כבישי הארץ. טווח הנסיעה שלה אינו מזהיר אמנם, אבל בהחלט סביר.
לצד המחמאות, יש גם ביקורת, רובה ככולה נוגעת לעובדה שהיא "מחושמלת". שכן לכן היא מרגישה "פחות מהודקת" מסופר-מיני מודרניות ואיכותיות בעלות מנוע "רגיל". יש אחרי הכל גבול ליכולת העלמת תוספת מאות הקילוגרמים של הסוללות. אז בכל תחום דינמי היא נאלצת להקריב מעט. אם ברמת הנוחות או ההנאה מנהיגה. ולצד זאת, היא צפופה למדי מאחור, ולא ממש תתאים לארבעה מבוגרים.
וכעת לעניין משמעותי לא פחות וכנראה הרבה יותר - המחיר. הסופר-מיני החשמלית עולה 156 אלף שקלים. כדי לקבל פרופורציה, אלה 37 אלף שקלים יותר מ-208 רגילה העדיפה עליה בכל מובן כמכונית סופר-מיני. ובסך הכל 9,000 שקלים פחות מ-2008 שעדיפה עליה בכל מובן כמשפחתית (וכפוזה פופולארית). בלובינסקי, היבואנית, מבהירים באופן מאלף היכן "נחסכים" עשרות אלפי השקלים מול ה-208 הרגילה במהלך השנים,
אבל גם הם יודעים שמדובר בחישוב - משכנע פיננסית ככל שיהיה - שיסיט רק מעטים לתצורה חשמלית. שכן לצד הוצאות אנרגיה ותחזוקה נמוכות משמעותית המתקזזות לאחר שנים, יש לחשמלית עדיין את הבעיות שלה ועוד לא אמרנו כלום על שוק היד ה-2 שלא ממש ניתן לחיזוי בינתיים. ויש גם תחרות מחוץ לבית. יונדאי איוניק EV המשובחת עולה רק 4,000 שקלים יותר, עם טווח דומה ותא נוסעים שימושי יותר, או טויוטה יאריס ההיברידית-חדשה עם צריכת דלק מזערית, קהל לקוחות מאוד נאמן, מעמד מצוין בשוק הרכב המשומש ומחיר נמוך ב-36 אלף שקלים.
מה שמותיר אותנו עם המחשבה הבאה: ה-e208 הגיעה ארצה בגרסת אבזור סופר-עשירה לא במקרה. ביבואנית בחרו במודע בחבילה יקרה שממצבת את הסופר-מיני במקום ייחודי. גם מכיוון שהיא נושאת דגל, גם מכיוון שעוד יגיעו זולות ממנה בהתאם לבחירת פיז'ו להפוך למותג היותר-יוקרתי בקונצרן. כן, זה אומר שסיטרואן ואופל יציעו אלטרנטיבות זולות יותר.
ה-208 החשמלית היא ללא ספק מכונית שרבות ידובר בה ורבים יחשקו בה. ובעתיד, עם תמחור ידידותי יותר, תהיה פופולארית. עד אז היא צפויה לקסום בעיקר ללקוחות עם פחות בעיות פיננסיות מרוכשי סופר-מיני מקובלים, אלה שמחפשים רכב חשמלי בגלל הטכנולוגיה וחווית הנהיגה הייחודית, או כרכב שני לצד 3008.
4 צפייה בגלריה
פיז'ו e208
פיז'ו e208
(צילום: ניר בן זקן)
איך נראית: ה-208 נראית מצוין, לטעמנו המכונית הנאה בקטגוריה. באופן מודע, בחרה פיז'ו - בניגוד למתחרה מבית ניסאן למשל - לשמור על כמעט-זהות בין גרסת הבנזין לחשמל. יש מי שתחסר לו הייחודיות וההצהרה הויזואלית באשר לבחירות המוטוריות שלו, אחרים יסכימו עם טענת פיז'ו כי כך יקל על לקוחות לעבור לחשמל.
גם תא הנוסעים זהה ל"רגילה", וזה דבר טוב בעיקרו. הוא נראה מצוין עם שילוב חומרים איכותיים ונאים ולוח מחוונים דיגיטלי ("10) כולל תצוגה תלת-ממדית סופר-מרשימה. חבל רק שהיבואנית הסתפקה במסך המגע הקטן משמעותית מזה המוצע בגרסאות בכירות באירופה ("7 לעומת "10) ובכל מקרה, תפעול המערכות השונות דרכו מחייב - יותר מדי - תשומת לב בזמן נהיגה.
חבל גם שפיז'ו החליטה לדבוק בהגה הקטן וצנוע-טווח הכיוון שהפך לסימן היכר בדגמיה. לטעמנו, בחירה פחות מוצלחת לנמוכים וגבוהים כאחד. את תא האחסון השימושי בתחתית הקונסולה המרכזית עם מגרעת נפתחת המשמשת כמנשא לסלולארי, ומאפשרת להשתמש בו בנוחות לצורך ניווט למשל, אהבנו יותר.
4 צפייה בגלריה
פיז'ו e208
פיז'ו e208
(צילום: ניר בן זקן)
המושבים נוחים ותומכים היטב, אבל תנוחת הישיבה מקשה על אומדן פינות המרכב מלפנים. פיז'ו מבטיחה שמרחב המחיה בחשמלית זהה לבנזין אבל המושב האחורי בה צפוף באופן שארבעה מבוגרים לא יסתדרו בה. נפח תא המטען זהה (311 ליטר) אבל אין גלגל חלופי, יש ערכת תיקון.
רשימת אבזור הנוחות מרשימה וכוללת מצלמת נסיעה לאחור, משטח טעינה אלחוטי, ארבעה שקעי USB, מפתח חכם ומראות מתקפלות, עם מערכות בטיחות הכוללות בלימה אוטונומית מבוססת רדאר ומצלמה, שמירה על נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.
איך נוסעת: המנוע החשמלי מפיק 136 כ"ס, ואלה 6 כ"ס יותר מגרסת הבנזין. על הנייר זה מאפשר לה לזנק ב-8.1 שניות ל-100 קמ"ש, 0.6 שניות פחות מגרסת הבנזין. ובשילוב מצב ספורט התאוצה מהמקום אכן מהירה עם סחרור צמיגים פרחחי בדוושה מלאה. אבל תאוצות הביניים המדמות עקיפה הרבה פחות דרמטיות.
לשאר תחומי הנהיגה. ה-e208 מתבססת על פלטפורמת CMP החדשה של היצרנית שמיועדת לדגמים הקטנים יחסית ומאפשרת את הסבתם לתצורה חשמלית. ולפני הכל, חשוב לזכור: היא שוקלת 1.5 טון, ואלה כ-300 ק"ג (כ-25%) יותר מגרסת הבנזין. ויש לכך משמעות גדולה.
4 צפייה בגלריה
פיז'ו e208
פיז'ו e208
(צילום: ניר בן זקן)
למשל הצורך להקשיח את מערך המיתלים ובהתאם, נוחות הנסיעה סבירה בלבד, ללא יכולת ספיגת השיבושים המרשימה של גרסת הבנזין. התקנת המצברים מביאה עמה גם שינוי בחלוקת המשקל לפנים-אחור, וכתוצאה מכך יש ערפול מסוים בהיגוי וצורך בתיקוני כיוון תכופים יותר. גם התנהגות הכביש אינה חדה ומושחזת כמו גרסת הבנזין המרשימה.
מערך הבלימה מעורפל כמקובל במרבית החשמליות, עם תחושה דו-שלבית בכניסת הבלימה הרגנטיבית - טעינת המצברים בעזרת אנרגיית ההאטה. בהקשר זה שווה לציין כי לפיז'ו מצב אחד לבלימה רגנטיבית, לעומת יונדאי איוניק או MG החשמלית שמציעות מספר מצבים, או ניסאן שמאפשרת במצב החזק ביותר לוותר באופן כמעט מוחלט על שימוש בבלם.
מצברי 50 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה רשמי של 339 ק"מ, אך בפועל ובנהיגה מאוד נינוחה - מצב חיסכון, שלעיתים מפחית עוצמת מזגן - מדובר ב-280-300 ק"מ לכל היותר. נראה כי 250 ק"מ הוא טווח ריאלי הרבה יותר לנהיגה רגילה. טעינה מלאה הראתה לנו 340 ק"מ של טווח אך לאחר 250 ק"מ (רובם בשיוט נינוח במצב ECO, עם קטע דינמי קצרצר) הראה מחשב הדרך שנותרו לנו 35 ק"מ בלבד.
אבל, ל-208 יתרון משמעותי על דגמים חשמליים בגזרת מחיר זו, שכן היא מאפשרת טעינה מהירה בהספק KW100, מהירות כפולה מיונדאי איוניק EV או ניסאן ליף. כחצי שעה לאחר התחברות לעמדת טעינה מהירה התמלאה הסוללה מ-13% ל-80%, נתון זהה להצהרת היצרן המאפשר כ-270 ק"מ על פי מחשב הדרך. ולאחר יותר מ-500 ק"מ, רובם בנסיעה בינעירונית מאוד רגועה, צריכת החשמל הייתה סבירה: 16.6 קוט"ש ל-100 ק"מ.
  • מנוע: חשמלי
  • מצבר: ליתיום-יון 50 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 136 כ"ס / 26.5 קג"מ
  • הנעה: קדמית
  • אורך: 405.5 ס"מ
  • רוחב: 174.5 ס"מ
  • גובה: 143 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 254 ס"מ
  • משקל: 1,530 ק"ג
  • נפח תא מטען: 311 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 8.1 שניות
  • מהירות מרבית: 150 קמ"ש
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): ארבעה כוכבים
  • מחיר: 156 אלף שקל