נהגי אוטובוסים או עובדי קבלן? השבוע הודיע משרד התחבורה כי את התחבורה הציבורית בבית שמש תפעיל חברת נתיב אקספרס, ואת התחבורה הציבורית בפרוזדור ירושלים, תפעיל חברת תנופה. זאת במקום חברת סופרבוס, אשר הפעילה את התחבורה הציבורית באיזורים אלו עד היום.
במקרים קודמים של החלפת זיכיון, נהגים רבים פוטרו ונקלטו לעבוד בחברות החדשות, אליהן התקבלו כעובדים חדשים, ללא זכויות סוציאליות אשר מצטברות עם הוותק הכדוגמת דמי הבראה, ימי מחלה וימי חופשה. כעת, הנהגים, שגם כך שחוקים עקב מגבלות הקורונה והחשש מתחלואה באוטובוסים, חוששים גם שלא יקלטו לחברה החדשה או שזכויותיהם יעלמו במעבר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
5 צפייה בגלריה
אוטובוסים של חברת סופרבוס, המפעילה הקודמת
אוטובוסים של חברת סופרבוס, המפעילה הקודמת
אוטובוסים של חברת סופרבוס, המפעילה הקודמת
מאג'ד מברוק, נהג אוטובוס מבית שמש, עובד כבר תשע שנים בחברת סופרבוס. "הוותק שלי יהיה עכשיו אפס", הוא מספר. "זו חברה חדשה, אין לנו שם הסכם קיבוצי, אין לנו שם ועד ואנחנו נקלטים כעובדים חדשים. זה דבר שאני חושב עליו מההודעה על החלפת הזיכיון ואני מאוד מוטרד. אנחנו לא יודעים את מי יפטרו, את מי ישאירו ומה יהיו הזכויות שלנו".
לדברי מברוק, מדובר בתקופה קשה מאוד גם כך עבור הנהגים. "לפני הקורונה היו חסרים למדינה אלפי נהגים, ועכשיו, בגלל שנהגי ההסעים הפרטיים לא עובדים, הם נקלטו לעבוד בתחבורה הציבורית ויש עודף. לכן, מי שלא יתאים לו התנאים המופחתים שנקבל, הם תמיד יוכלו לקחת מישהו במקומו".
5 צפייה בגלריה
מאג'ד מברוק
מאג'ד מברוק
"לא יודעים את מי יפטרו ומה יהיו הזכויות שלנו". מאג'ד מברוק
(צילום: טוהר לב ג'ייקובסון)
רונן יוסף, שעובד אף הוא כנהג אוטובוס בבית שמש בשנתיים האחרונות, גם מוטרד. "בסופו של דבר, אנחנו עושים את אותה עבודה עם חולצה אחרת ובגלל זה אין לנו זכויות, אין לנו גב, וכל מה שהשגנו עד עכשיו הולך לפח".
לדבריו, "אף אחד לא שומר לנו על התנאים האלה. אם עכשיו אנחנו מקבלים על כל תיקוף רב קו 10 אגורות, מי מבטיח לי שבחברה החדשה יתנו לי את הבונוס הזה? במוצאי שבת אנחנו עובדים ומקבלים 150% ויש עוד מלא תוספות כאלה, כמו שעות לילה. אף אחד לא מבטיח לי שככה יהיה בעתיד. כרגע הכל מסודר בהסכם קיבוצי ואנחנו ניקלט לעבוד במקום שאין בו אפילו ועד עובדים.

"הנוסעים, המדינה, החברות - אף אחד לא איתנו"

"העבודה שלנו גם ככה לא קלה", מספר יוסף. "אנחנו יום ביומו מתעמתים עם ציבור לא קל, באזור בית שמש האוכלוסייה לא פשוטה והרבה פעמים אנשים עולים בלי לשלם או שחושבים שאם שילמו 3.70 לנסיעה קנו אותך ואתה חייב להוריד להם קניות. מתייחסים אליך נורא. בסופו של יום אנחנו באים להתפרנס בכבוד ולעשות נאמנה את עבודתנו, וכל פעם יש דברים שפוגעים בנו. 90% מהיום שלי אני עם ציבור הנוסעים. אני רואה אותם יותר מאת המשפחה שלי וגם הציבור וגם המדינה מתייחסים אלינו כמו אל רובוטים".
5 צפייה בגלריה
רונן יוסף
רונן יוסף
"מתייחסים אלינו כמו אל רובוטים". רונן יוסף
גם יוסף טוען כי תקופת הקורונה החמירה את הבעיות. "נפלה עלינו מכה. בגלל צמצום שעות התחבורה הציבורית, ירדתי ממשכורת של 10-8 אלף שקל בחודש ל-6,000 שקל בחודש. אין לנו גיבוי כלכלי ובסגר הראשון הייתי בכלל בחל"ת וקיבלתי רק 3,200 שקל. אי אפשר לחיות ככה, זה לא הספיק אפילו לשכירות, אבל אמרנו - המדינה במצב חירום, אז אין מה לעשות ומשתדלים כמה שאפשר.
"מנגד, אפילו מחיצות שישמרו עלינו לא מתקינים. למרות ההבטחות, הותקנו אצלנו רק שתי מחיצות", הוא מספר. "בנוסף להכל, האלימות גוברת וגם אם אנחנו מזמינים משטרה, היא מגיעה אחרי חצי שעה ובינתיים יכולים כבר לפרק אותך במכות. פשוט אין לנו גב מאף אחד ועכשיו המצב יחמיר.
"מתחילת הקורונה אני קונה כל יומיים חבילת מסכות ומחלק לאנשים שעולים בלי, כדי לחסוך את העימותים. אבל הכל נובע מזה שלא מכירים בנו כמקצוע ואנחנו נדחקים לפינה - הנוסעים, המדינה, החברות - אף אחד לא איתנו".

"בגיל 60 אצטרך להיות שוב כמו נהג בן 20"

הארון שובש, יו"ר ועד העובדים בסופרבוס, המאוגד בכח לעובדים, חווה את הסוגיה על בשרו לפני חמש וחצי שנים, כשהתחלפה מפעילה באזור העמקים שבו הוא נוהג. "עבדתי שם שש שנים והיו איתי נהגים שעבדו עשור, אבל אז הזכויות שלך מתאפסות ואתה נקלט כמו נהג חדש. בעוד חמש שנים יסתיים המכרז אצלנו ובגיל 60 אצטרך להיות שוב כמו נהג בן 20", מספר שובש.
5 צפייה בגלריה
הארון שובש
הארון שובש
"ללא ועד, ללא הסכמים, כמו עבדים". הארון שובש
שובש הפנה מכתב לשרת התחבורה ,מירי רגב, ואף פנה לוועדת הכלכלה בדרישה להכיר בזכויות הנהגים. "אנחנו מקווים שיעשו עם זה משהו. מדובר ב-350 עובדים, מהם 320 נהגים שהזכויות שלהם מתאפסות כשעוברים לחברה ללא ועד, ללא הסכמים, כמו עבדים".
עו"ד דידי לופו, מהמערך המשפטי בכוח לעובדים, מסביר שאמנם העובדים יקבלו פדיון על ימי חופשה לא מנוצלים, אך מספר ימי החופשה תלוי בוותק, ולמעשה, הוותק הזה לא מוכר כשנקלטים בחברה חדשה.
השפעה נוספת היא על ימי המחלה, אותם ניתן לצבור לאורך חמש שנים לפני שהם מתאפסים, ועל גובה דמי ההבראה, שתלוי בוותק על פי צווי ההרחבה.

"המגמה הזו תתרחב. המדינה חוסכת כסף"

למרות זאת, עו"ד לופו מסביר שבלשון החוק, כתוב "אצל מעסיק אחד" או "במקום עבודה אחד", מה שכביכול עשוי לעזור לנהגים. "למעשה, מדובר באותו מקום עבודה. נכון שהאוטובוס הספציפי שונה, אבל בעצם זה אותו מקום מבחינת העובד - הוא מבצע אותה עבודה בדיוק, ולמרות זאת זכויותיו מתאפסות. זה קרה למורי תוכנית היל"ה לה הוחלפו המעסיקים במכרז ומקרים נוספים, בהם המדינה הפריטה שירות ציבורי לקבלנים, כשכל כמה שנים מתחלף קבלן והעובדים עוברים מיד ליד".
5 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
"המדינה הפריטה את עצמה לדעת על גב העובדים". שרת התחבורה, מירי רגב
(צילום: אבי מועלם)
לדבריו, "המגמה הזו לצערנו תתרחב כי המדינה חוסכת כסף. ולא רק זה, יש כאן גם תחרות לא הוגנת. אם חברה קיימת, לה יש עובדים ואף עובדים ותיקים, זוכה במכרז, העובדים לא מאבדים את הוותק והזכויות. אותה חברה צריכה להתחרות בחברה חדשה, שיכולה לפטר את כולם ולגייס עובדים משלה ובכך להציע מחיר אטרקטיבי יותר על גבם. היא גם יכולה לגייס עובדים חדשים לחלוטין ולהעיף את ועד העובדים".
עו"ד לופו מוסיף כי "זו פגיעה אנושה בעובדים. הם נשארים 40-30 שנה באותו מקצוע, אותו תפקיד ואותו מקום, ותמיד יש להם ותק של עד חמש שנים שמתאפס שוב ושוב. זה טירוף, המדינה הפריטה את עצמה לדעת על גב העובדים".

"נהגי האוטובוסים בישראל הפכו לעובדי קבלן"

מוועד העובדים, המאוגד בכוח לעובדים, נמסר כי "החלפת הזכיינים בתחבורה הציבורית מבהירה שוב כי מעמד נהגי האוטובוסים בישראל ארעי. יש לומר - נהגי האוטובוסים בחברות הפרטיות הפכו לעובדי קבלן. אנו ממשיכים במאבק להכרה העותק בענפי. לא ייתכן שנהג יעבור בין חברה לחברה ובה בעת, הוותק המקצועי שלו יתבטל. לא יעלה על הדעת שנהג עם 20 שנות ותק שקול לנהג ביומו הראשון. התעלמות משרד התחבורה מהלאקונה הזו היא דרך נוספת להבטיח בריחת נהגים מהענף".
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה בנושא סוגיית ותק העובדים, אולם כן ציינו כי המכרזים בבית שמש ובפרוזדור ירושלים הם הגדולים ביותר שפורסמו עד כה בתחום התחבורה הציבורית. לפי הודעת המשרד, בפרוזדור ירושלים יופעלו 30 קווים עירוניים ואזוריים על ידי חברת תנופה, ותגדל התדירות ב-35%. "בנוסף לכך, ישופר מערך השירות בין ירושלים ובית שמש", הבטיחו במשרד. הקווים יופעלו בשתי פעימות - בעוד תשעה חודשים, תפעיל חברת תנופה את כל הקווים המופעלים כיום על ידי חברת סופרבוס, בתוספת שיפורים נקודתיים, ובעוד כשנה תפעיל החברה גם את קווי השירות המופעלים כיום על ידי חברת אגד, ושאר הקווים החדשים שבמכרז.
באשכול בית שמש חברת נתיב אקספרס תפעיל 40 קווים עירוניים, אזוריים ובין-עירוניים, ותדירות הנסיעה תגדל ב-25%. הקווים באשכול זה יופעלו גם הם בשתי פעימות - בעוד תשעה חודשים, תפעיל חברת תנופה את כל הקווים המופעלים כיום, בתוספת שיפורים נקודתיים, ובעוד כשנה תפעיל החברה גם את קווי השירות החדשים במכרז.
בתוך כך, משרד התחבורה הודיע כי חברת תנופה תפעיל גם את התחבורה הציבורית באזור השומרון, במסגרתה יופעלו 85 קווים עירוניים ואזוריים, 17 מהם קווים חדשים, והתדירות תגדל ב-30%.
יצויין כי בחציון הראשון של שנת 2019 ציונה של חברת סופרבוס עמד על 85.21 מתוך 100, ובחציון השני על 80.82. בתקופות אלו, ציונה של חברת נתיב אקספרס, שהפעילה רק אשכול אחד, היו 93.07 ו-82.57 בהתאמה. הממוצע הארצי עמד על 78.6 ו-68.79 בהתאמה. חברת תנופה, שקודם לכן לא הפעילה תחבורה ציבורית, לא נכללה בדו"ח.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מכרזי התחבורה הציבורית נועדו להגביר את התחרות בין חברות התחבורה הציבורית, ולהביא לשיפור השירות לנוסעים. שיפור השירות מתבטא בין השאר ביצירת קווים חדשים, הגדלת תדירויות הנסיעה, חידוש צי האוטובוסים והכנסת טכנולוגיות מתקדמות. הרחבת השירות מייצרת מקומות עבודה רבים עבור העוסקים בענף התחבורה ומגדילה את הצורך בנהגים.
הטענה על פגיעה אפשרית בתנאיהם של הנהגים מופרכת מיסודה, שכן במסגרת מדיניות השרה לחיזוק מעמד הנהג, הוכנסו במכרזים האחרונים תמריצים כספיים וניתן ניקוד למפעילים שישתפו את הנהגים ברווחיהם. תמריצים אלו ישפרו את שכרם של הנהגים, שגדל בשנים האחרונות בעשרות אחוזים. ניסיון העבר מוכיח כי נהגים נקלטים במהירות אצל כל מפעיל חדש ובתנאים דומים לאלו שהיו להם".