• דאציה ספרינג יהיה מיני-פנאי-חשמלי ראשון למותג ולפי היצרנית הכי זול שיש
  • טווח הנסיעה "עירוני" באופיו ועומד על 225 ק"מ. אלינו הוא יגיע בקיץ 2021
  • יהיו מגוון גרסאות, כולל אחת ייעודית לתחבורה שיתופית עם אבזור מתאים
החשמלי הזול ביותר: לפני כשנה עדכנה דא'ציה שהיא עובדת על רכב חשמלי חדש שיבוסס על רנו K-ZE שיועד לשוק הסיני. לפני כחצי שנה הציג המותג הרומני קונספט ראשוני וכעת נחשפת גרסת הייצור והפרטים המלאים על דאצ'יה ספרינג, שיהיה לפי היצרנית הרכב החשמלי הזול מסוגו בעולם.
מבחינת מידות הוא באזור קטגוריית המיני, כך שייעודו עירוני בעיקרו. העיצוב החיצוני שומר כצפוי על דמיון רב לאב הטיפוס. דאצ'יה צפויה להציע מגוון גרסאות, כאשר המהודרת שבהן מופיעה כאן בתמונות, עם צביעה ייחודית ומראה אטרקטיבי, לרבות איפור "פנאי" כמו מגיני סף והרחבות כנפיים מפלסטיק שחור, פסי גגון וחישוקים נאים.
עיצוב הפנים פשוט יחסית עם לוח מחוונים דיגיטלי, מסך מגע בגודל "7 המוכר של היצרנית ובורר מצב נסיעה (לפנים-סרק -אחור). אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית מבוססת רדאר עם טווח פעולה גבוה בהרבה מהמהירות המרבית (עד 170 קמ"ש).
אבל דאצ'יה אינה מסתפקת בגרסה זו. הספרינג תיוצר גם בגרסה ייעודית לחברות תחבורה שיתופית. זו תהיה פחות נוצצת, עם צבעי מרכב בסיסיים (לבן ואפור), עם פלסטיק שחור סביב המרכב למניעת פגיעות, חישוקים אחרים (זולים ועמידים יותר) וללא קישוטים מיותרים. בפנים היא תצויד בדיפונים וריפודים מבד מיוחד עמיד - עד כמה שניתן - ללכלוך וכזה שניתן לניקוי בקלות. בנוסף צפויה גם גרסה מסחרית קטנה להובלת סחורה בעיר, ללא מושב אחורי, עם יותר ממטר של רצפת הטענה ונפח של 800 ליטר, לצד יכולת העמסה של עד 350 ק"ג. קלאסי למשלוחים.
צנוע, מיועד בעיקר לעיר: המנוע החשמלי מפיק 44 כ"ס צנועים ו-12.5 קג"מ, ובהתאם דאצ'יה מוותרת על נתון זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש המיותר שכן ממילא המהירות המרבית עומדת על 125 קמ"ש. בהנחה שמהירות השיוט הנינוחה (והלא בזבזנית בחשמל) עומדת על כ-100 קמ"ש, הייעוד הוא לכל היותר אל ערי הלווין של הכרך, לא הרבה מעבר. מצברים בקיבולת 26.8 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה תיאורטי של 295 ק"מ בעיר, אך 225 ק"מ בלבד בנהיגה משולבת.
אפרופו שימוש עירוני איטי. דאצי'ה מציידת את הספרינג גם במצב ECO המפחית את הספק המנוע ל-33 כ"ס, מגביל את מהירות הנסיעה ל-100 קמ"ש ומגדיל את טווח הנסיעה ב-10%. טעינה משקע חשמל ביתי תהיה איטית למדי ותמלא את המצבר בלא פחות מ-14 שעות. עמדה מנוהלת (7.4 KW) תאפשר מילוי תוך חמש שעות. גם עמדה מהירה (30KW) רלוונטית, וזו תמלא את המצברים ל-80% בתוך פחות משעה.
מה אנחנו חושבים: גל החשמליות שבדרך ארצה נמצא רק בשלבי התרוממות ראשוניים. יש לנו כבר סופר-ספורט (פורשה טאייקן), פנאי יוקרה (אודי e-tron), רכבי פנאי קומפקטיים (פיז'ו 2008), משפחתיות (יונדאי EV) וסופר-מיני (פיז'ו 208), וזו ממש רק ההתחלה. החשמלית של דאצ'יה מבחינה זו תצטרף לחבורה המכובדת מלמטה, אך צפויה להיות הרבה יותר חשובה מכפי שעשויים לחשוב.
היא זו שעשויה לבצע מהפך משמעותי ברמת הלקוח הפרטי אבל לא פחות מכך, בעולם התחבורה השיתופית הגדל במרכזי הערים. ולכך יכולות להיות השפעות גדולות הרבה יותר מהצלחה מסחרית נקודתית. זה יחייב כמובן תמיכה של רשויות מקומיות והמדינה, אבל דגם כזה עשוי להיות בדיוק מה שהתחבורה השיתופית צריכה על מנת לזנק קדימה - ולמרות שהיא עדיין בחיתוליה, פוטנציאל המכירות שלה עצום.
ועד כמה זול יהיה המחיר? שאלה טובה ומורכבת. על כך שמדובר בחשמלית הכי זולה באזור חוזרת דאצ'יה פעם אחר פעם ואין סיבה שלא להאמין לה, אבל היכן זה מציב אותנו כאן בישראל, מאחר ולא התפרסם עדיין מחיר אירופי? בעבר הצהיר העומד בראש היצרנית שהספרינג צפויה לעלות באירופה פחות מ-10,000 יורו, או בסביבות ה-65 אלף שקלים בישראל אם לחשב מיסים ואתנן. אפשר לנחש שמדובר היה בהצהרה אופטימית, אבל גם אז נראה שהמחיר לא יכול לעבור את ה-70 אלף שקלים לצרכן הפרטי.