תשעה חודשים אל תוך פנדמיית הקורונה הובילו לא רק לגלי תחלואה, תמותה ומשבר כלכלי, אלא גם לעלייה בכמות הסובלים מעודף משקל: סקרים בכל העולם וגם בישראל, מצביעים על עלייה במשקל שנובעת מהסגרים החוזרים והנשנים, סגירת מכוני הכושר והתזונה הלא מאוזנת.
אחד הפיתוחים שעשויים לעזור להילחם בתופעה הוא המכשיר הישראלי "Moonrun", המאפשר להפוך את הסלון למסלול ריצה. המכישר כולל חיישני תנועה המתממשקים עם מסכי הטלוויזיה והסלולר, יחד עם מערכת גומיות אלסטיות. אפליקציות המתלוות לפיתוח מאפשרות לכם לצפות במסלולי ריצה מכל העולם, ולרוץ במקום תוך הפעלת כוח מתיחה לגומיות.
את המכשיר פיתח הפיזיותרפיסט יונתן הופמן מהרצליה. לאחר שנים שטיפל בברכיים הפצועות של שחקני מכבי תל אביב בכדורסל ונבחרת הטניס, עלה במוחו הרעיון לפתח מכשיר שמאפשר להמשיך באימוני ריצה ותנועה גם מהבית עם פחות עומס על הברכיים.
מדובר במכשיר השוקל 400 גרם, המוחזק על ידי רצועות ומוצמד אל האגן של המתאמן. זוג רצועות נוסף הדומה למכשיר ה-TRX, מוחזק בכל יד, ויחד עם ההתנגדות הזו המשתמש מתחיל ללכת, לרוץ, לקפץ או לבצע מכרעים בזוויות שונות. מערכת חיישנים הנמצאת במתקן מנטרת בכל רגע את התנועות, ומחשבת את קצב הפעילות והמהירות.
אבל האטרקציה המרכזית היא בהתממשקות המכשיר אל המסכים: ה-Moonrun מתחבר באמצעות בלוטות' לכל מכשיר סלולרי או סטרימר (אפל טיוי או אנדרואיד), ומציג את נתוני המתאמן: קצב ההליכה או הריצה, המהירות, הקפיצות, ושריפת הקלוריות.
המכשיר יודע להתממשק גם לאפליקציות שונות המאפשרות ללכת או לרוץ בין מסלולים שונים מרחבי העולם, כמו הסנטרל פארק בניו-יורק, ולהתאמן גם מול חברים ובני משפחה המחוברים למערכת, הכל מהסלון שלכם. השקת המכשיר הרשמית בישראל תתקיים בקרוב, אבל הוא נמכר כבר כמה חודשים בארה"ב שם אזל המלאי, סין, דרום קוריאה והונג-קונג.

למרות הממשק האיטי: אלטרנטיבה טובה לריצה בחוץ

מכשירי כושר ביתיים הופכים מהר מאוד לקולבים זנוחים. אפשר להודות שגם הפעם כותב שורות אלה, התמלא בלא מעט סקפטיות רגע לפני שהתקינו בסלון ביתי הקטן את המכשיר לניסיון. אבל הסגר, מכוני הכושר הנעולים, והמשקל שממשיך בתאוצה מעלה, לא הותירו לי הרבה ברירות: לנסות כל אופציה אפשרית לאימון ביתי, העיקר לשרוף קלוריות ולהזיז את השרירים המתנוונים.
המכשיר עצמו קל יחסית, ואף שניתן להלבישו על דלת כניסה העדפתי להציבו במרכז הסלון, מול מסך הטלוויזיה. מתקין מטעם החברה הגיע ובאמצעות ארבעה ברגים חיבר את הרצועות, הדומות בצורתן לרצועות TRX, רק גמישות ומחוברות למכשיר עצמו ובמקביל אל המותן. הפעלת המכשיר באמצעות לחצן, מקשרת אותו אל האפליקציה הייעודית במכשיר הסלולרי.
3 צפייה בגלריה
moonrun ריצה ביתית
moonrun ריצה ביתית
כמו רצועות TRX גמישות: moonrun
(יח"צ )
כמה אפליקציות מאפשרות "לדבר" עם המכשיר. הפופולרית שבהן היא ZWIFT. לאחר הרשמה קצרה, מאפשרות האפליקציות לבחור מסלול הליכה או ריצה, ולהתחיל באימון. המכשיר תקשר במהירות עם האפליקציה שעל מסך הטלוויזיה, והתחלנו.
ההליכה והריצה אמנם במקום, תוך שהגוף מותח את הגומיות, אבל גם הפעולה הזו עושה את שלה: התנועות מעלות את הדופק, מאפשרות להגביר ולהאיט את הקצב, ואפילו לרוץ אחורה כדי להפעיל שרירים נוספים. כל שינוי של הקצב והמהירות נראה היטב על המסך כשדמות ה"אווטאר" שלכם מופיעה על המסך ומתקדמת לפי המסלול. לצידכם רצים נוספים אותם אפשר לעקוף או "לפספס". הריצה עצמה מזכירה במעט ריצה על מסלול טרדמיל בחדר הכושר. בהתחלה זה מרגיש קצת מוזר, אבל תוך כמה דקות מתרגלים לכך.
האפליקציות השונות מאפשרות לרוץ בין עשרות מסלולים מרחבי העולם, להיעזר במאמני ריצה, להשתתף באימוני ריצה בשידור חי עם משתתפים, ואפילו לקבוע לרוץ עם חברים ובני משפחה, כשאתם בסלון והם בבית שלהם. האפליקציות הוויזואליות עדיין אינן בשלות כדי להעניק חוויית סימולציה מושלמת. כולן דורשות הרשמה מראש, הממשק שלהן איטי יחסית, והתפריט די מפרך עד שמגיעים לתחילת מסלול הריצה. במקרה של אפליקציית הריצה הפופולרית "קינומאפ" - כלל לא הצליח הניסיון להפעילה דרך מכשיר האייפון.
3 צפייה בגלריה
moonrun ריצה ביתית
moonrun ריצה ביתית
הגרפיקה עוד בחיתוליה
(יח"צ)
גם הגרפיקה של האפליקציות עצמן בחיתוליה. המסלולים מאויירים באפליקציות השונות, ונחמד להציץ בהם מדי פעם, אך הם לא מעניקים חוויה אמיתית של ריצה בחוץ. עם זאת, עם מוזיקה מתאימה והאפליקציה על המרקע, פשוט רצים.
המכשיר אינו מתיימר להוות תחליף לריצה. אבל הוא בהחלט מעלה את הדופק, מגביר עבודת שרירים, מאפשר לשלב מגוון גדול מאוד של תרגילים בחוויית אימון מעניינת. בתום אימון הריצה, ניתן להמשיך לקולינג דאון בהליכה, ולמעשה גם אלה שאינם יכולים לרוץ, מפאת המצב הרפואי או הגיל, יכולים להשתמש במכשיר כמתקן להליכה.
3 צפייה בגלריה
moonrun ריצה ביתית
moonrun ריצה ביתית
ריצה כנגד רצועות אלסטיות מפחיתה את העומס על הברכיים והקרסוליים
(יח"צ )
הריצה כנגד רצועות אלסטיות מפחיתה את העומס על הברכיים והקרסוליים, ומאפשרת לבצע את תנועות הריצה הנכונות, כשהדופק עולה אך עוצמת הנחיתה על הקרקע מרוככת. במקרה של כותב שורות אלה, הונח מזרן יוגה דק שעליו נעשתה הריצה, גם כדי לא להרעיש לשכנים וגם כדי לרכך את עוצמת הנחיתה על הקרקע. הפיתוח עושה את העבודה, מאפשר להגיע לעבודה אירובית עצימה תוך העלאת דופק, פעילות שרירית מגוונת ושריפת שומנים. ה-moonrun יושק בקרוב בישראל, וניתן להשיגו באתר החברה במחיר של 990 ש"ח.