• סוזוקי איגניס מקבלת תמיכה חשמלית קלה למנוע, שאיבד בדרך מעט מכוחו
  • בנוסף לצריכת דלק נמוכה ב-6% מקודמתה, יש לה גם מערכות בטיחות חדשות
  • האוטומטית תעלה מעתה 95 אלף שקלים, 10,000 יותר ממחירה לפני שלוש שנים
השם היברידי, התוספת היא סוללה: סוזוקי מצמידה אמנם את המילה "היברידית לאיגניס העדכנית, אבל מטעה בכך מעט את הקהל. שכן "היברידי" פירושו "כלאיים", ובהתייחס להנעת רכב, "הנעת כלאיים" של שני סוגי מנוע. חשמלי (נטען או לא) הוא אחד מהם, האחר הוא דיזל או בנזין, במרבית המקרים - כשמנוע הבעירה הפנימית הוא היחידה העיקרית, ומשמש כגנרטור לטעינת סוללה המספקת בתורה אנרגיה למנוע חשמלי. נשמע מסובך מעט, אז שוב בקצרה: הנעה היברידית מתייחסת לשני סוגי מנועים ברכב, אחד מהם בדרך כלל חשמלי.
אלא שבסוזוקי איגניס הנקראת היברידית יש מערכת 12V עם מנוע חשמלי שהספקו המרבי 3 כ"ס. ככזה הוא כמובן לא מסוגל להניע את הרכב, ומשמש בעיקר כמתנע-גנרטור, המקדים את פעולת העצור-סע בגלישה לעצירה החל ממהירות 16 קמ"ש. בכך מושג לדברי היצרנית חיסכון של 6% בפליטת מזהמים וצריכת דלק עומדת כעת על 19.6 ק"מ לליטר במקרה של התיבה הידנית, או 18.2 ק"מ לליטר באוטומטית. המערכת עצמה שוקלת כ-6 ק"ג, ובסך הכל עלה המשקל ב-35 ל-50 ק"ג.
מנוע הבנזין הוא עדיין אותו 1.2 ליטר עם ארבעה צילינדרים עם שינויים קלים (תזמון שסתומי יניקה חשמלי, מזרקי דלק כפולים, מערכת שימון אחרת) והוא מפיק כעת 83 כ"ס בלבד, ירידה של 7 כ"ס המסייעת אף היא לשיפור צריכת הדלק. הוא מחובר לתיבת חמישה הילוכים ידנית או תיבה רציפה. גם הביצועים לא יצאו נשכרים מהתוספת ה"היברידית". הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש התארך בחצי שניה (12.7 שניות) בידני או ב-1.2 שניות (12.4 שניות) באוטומטית.
שלום לכן, מערכות הבטיחות: יבואנית סוזוקי משלבת סוף סוף בלימה אוטונומית כציוד תקני באיגניס, לצד מערכת מקורית להתרעה על סטייה מנתיב. שאר רשימת האבזור נותרה ללא שינוי. בין היתר עם בקרת אקלים דיגיטלית, מפתח חכם ובקרת שיוט. במפתיע וללא ספק כדי להוזיל את מחיר המכונית, היבואנית בחרה להמשיך ולצייד את האיגניס במסך מגע בהתקנה מקומית, במקום המערכת המקורית האיכותית יותר שמאפשרת צימוד ל-Apple CarPlay ו-Android Auto.
מה אנחנו חושבים: נתחיל בכך שסוזוקי בחרה לכנות את האיגניס אך ורק משיקולי שיווק, ועל הדרך עשויה להטעות את הצרכן. בפועל, היא נעזרת ביחידה חשמלית זעירה שתפקידה הוא גנרטור עזר. ביבואנית הסבירו כי מדובר ביחידה מנוע חדשה, ובכך הצדיקו בין היתר את עליית המחיר, אך לא כך הדבר. בפועל, עיקר הנקודות החיוביות באיגניס מתרכזות במערכת בטיחות עשירה יותר.
בפועל, היצרנית סוזוקי סובלת כיום מהיצע דגמים דל ומיושן יחסית (למעט הג'ימני) והיבואנית אינה יכולה להמלט מכך ונאלצת להכנע למתחרותיה בקטגוריות השונות. בעיה זו מודגמת בין היתר בתוצאותיה עד כה השנה. על רקע מגפת הקורונה, צניחה שנתית של 32% עד ספטמבר (כולל), בין 20 המותגים הנמכרים ביותר זו הירידה התלולה ביותר אחרי ניסאן (36%).
בניתוח שנתי, זו תהיה השנה השלישית ברציפות של ירידות. אם ב-2017 מכר המותג בישראל 16.6 אלף מכוניות בשנה, ב-2018 עמד המספר על 13.3 אלף, שנה מאוחר יותר על 12.4 אלף. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית עברה סוזוקי בקושי את ה-7,000 מכוניות ובכך היא עשויה למצוא עצמה בפתח 2021 עם חיתוך של כ-50% במכירות תוך ארבע שנים. האם אחת הסיבות לכך היא העובדה שסוזוקי הייתה אחת הבודדות בשוק שמכרה מכוניות ללא מערכות בטיחות מתקדמות, גם כאשר אלה הפכו לכמעט-קונצנזוס אצל המתחרים? התשובה חיובית.
האם דגמי טויוטה-סוזוקי שמשווקים באירופה, האקרוס ההיברידי-נטען על בסיס ראב4 או הסווייס על בסיס קרולה סטיישן, יכולים לסייע? האם מותג סיני חשמלי ששמו לא נחשף וצפוי להגיע במהלך 2021 יעשה זאת? יתכן, אבל ממש לא בטוח.