נגיף הקורונה לא מפסיק להפתיע לרעה את עולם הרפואה, כשעוד ועוד מערכות גוף נפגעות, ולאחרונה גם בצעירים: בחודשים האחרונים מתברר כי יותר ויותר תינוקות וילדים אושפזו ברחבי העולם, כשהם סובלים ממחלת קורונה קשה ומסכנת חיים, עשרות מהם לקו בה ובתופעות קורונה קשות אחרות גם בישראל ונזקקו לאשפוז דחוף.
לושהמנתונים שאספו המומחים למחלות זיהומיות מהמרכז הרפואי סורוקה - פרופ' דוד גרינברג והפרופ' שלום בן שימול עולה כי בכל הארץ לקו בקורונה קשה מעל 30 תינוקות וילדים, 20 מהם לקו בתסמונת הדלקת הרב מערכתית. הצעיר בהם היה בן שלושה חודשים, והמבוגר ביותר היה בן 18. רוב החולים היו בני 10 ומעלה.
כאמור, מרבית החולים קשה לקו בתסמונת הרב מערכתית, מחלה חדשה שנגרמת על ידי נגיף הקורונה שגורם לפעילות יתר של המערכות החיסוניות בגוף שמתחילות לתקוף את איברי הגוף וכלי הדם עד לכדי קריסת מערכות. "התסמונת תוארה בפעם הראשונה באנגליה", מסביר הפרופ' גרינברג, "ולאט לאט התגלו עוד ועוד מקרים ברחבי העולם.
"המחלה דומה מאוד למחלת הקווסאקי בילדים, כשהסימנים הראשונים היו חום ממושך מעל שלושה ימים, פריחה על פני העור, פגיעה בריריות הפה והעיניים, פגיעה בלב, קוצר נשימה ופגיעה במפרקים. אבל התברר שהיא חמורה יותר מהקווסאקי: הילדים החלו לסבול מדימומים ושלשולים קשים".
הילדים שאובחנו בתסמונת, הופנו לאשפוז ביחידות לטיפול נמרץ, כיוון שמדובר במחלה מסכנת חיים הדוהרת במהירות. למרבה המזל, לא היה עד כה מקרה תמותה בקרב התינוקות והילדים שאושפזו. "הילדים טופלו בעירוי נוגדנים, סטרואידים, סיוע נשימתי ולבבי ונוזלים ביחידות לטיפול נמרץ, כל אלה הובילו להצלת חייהם".
2 צפייה בגלריה
עשרות ילדים ובני נוער שלקו בתסמונת הרב מערכתית בעקבות הקורונה
עשרות ילדים ובני נוער שלקו בתסמונת הרב מערכתית בעקבות הקורונה
עשרות ילדים ובני נוער שלקו בתסמונת הרב מערכתית בעקבות הקורונה
(צילום: shutterstock)

מהי התסמונת הרב מערכתית?

המדובר בתסמונת המכונה "דלקת רב מערכתית פדיאטרית", הדומה לתסמונת אחרת – קווסאקי, שתוארה כבר בשנת 1967. בשתי התסמונות, מופיע חום ממושך, ותסמינים קיצוניים העלולים להגיע עד למצב של נפילת לחץ דם ודום לב.
את התסמונת הדומה, "סינדרום קווסאקי", מכיר עולם הרפואה עוד משנת 1967, אז תיאר רופא ילדים יפני יותר ויותר ילדים הסובלים מתסמינים הכוללים חום מעל חמישה ימים (ובמקרים מסוימים מעל שלושה ימים), נפיחות בבלוטות לימפה, לשון תותית (אדומה הנראית כתות שדה), קילופים בשפתיים ובאצבעות, נפיחות בכפות הידיים וברגליים, מדדי דלקת מוגברים בבדיקות דם, וסיכון גבוה לאוטם בשריר הלב ופגיעה בעורקים גדולים.
בחודשים האחרונים מתגברים הדיווחים ברחבי העולם על עשרות ילדים ובני נוער שלקו בתסמונת הדלקת הרב מערכתית, לאחר שנדבקו בנגיף הקורונה. כאמור, גם בישראל נרשמו מעל 20 מקרים של ילדים שהגיעו לבית החולים בתמונה דומה, הנראית לכאורה כמחלת "קווסאקי", אולם העלתה את החשד כי המדובר אמנם בדלקת הרב מערכתית, החמורה הרבה יותר.
על פי הידוע, מדובר בסיבוך של ההדבקה בנגיף COVID-19 המופיע בילדים שנדבקו בנגיף, אם כי כמה מהחולים היו שליליים בבדיקת הקורונה. עדיין רב הנסתר על הגלוי בתסמונת הזו ובקשר שלה לקורונה, אולם מתחזקות ההערכות שהיא תוצאה של הדלקת רבת העוצמה המתחוללת בגוף בתגובה לחדירת הנגיף. הדלקת עלולה להתרחש זמן קצר לאחר ההדבקה, אולם לעתים גם שבועות אחריה.

מהם הסימפטומים?

הדלקת הרב מערכתית, דומה כאמור לתסמונת קווסאקי, והיא כוללת חום ממושך הנמשך לרוב מעל חמישה ימים ברציפות (אך לעתים גם ניתן איבחון כאשר החום נמשך מעל שלושה ימים), פריחות בעור, כאבי בטן קיצוניים שאינם מוקלים על ידי שיכוך כאבים, הקאות ושלשולים מרובים. בתוך כך, גורמת התסמונת להופעת אודם בלחמיות העיניים (החלק ה"לבן" החיצוני), נפיחויות בכפות הידיים או הרגליים, הגדלת בלוטות לימפה בצוואר, יחד עם קוצר נשימה או שיעול. בשל הפגיעה בריריות, מופיעה בחלק מהמקרים לשון "תותית", הנראית אדומה מאוד, כתות שדה.

מה הסיכון בתסמונת?

הסכנה המרכזית היא אי ספיקת איברים רב מערכתית, נפילת לחץ דם, ודום לב. בשל סיכון גבוה להיווצרות קרישי דם קטלניים, עלולה התסמונת גם לגרום לחסימה של כלי דם, ובשל הדלקת בעורקים, גם לקרע שלהם.

מה ההמלצות להורים?

פרופ' גרינברג: "אם התינוק או הילד שלכם לקה בקורונה, עם חום ממושך מעל שלושה ימים, ירידה באנרגיות, במצב ההכרה, פריחות על הגוף ואדמומיות בעיניים ובלשון, הוא חייב לראות מיד רופא".

מהו הטיפול?

הטיפול בתסמונת, כולל אשפוז, מתן עירוי נוגדנים (IVIG), סטרואידים וטיפול בנוגדי קרישה, לצד ניטור קפדני צמוד, סיוע נשימתי ותמיכה לפעילות הלב ולחץ הדם. החולים הללו לרוב ממשיכים במעקב קרדיולוגי בשל הסיכון הגבוה לחסימות עורקים, ונדרשים להמשיך ליטול תרופות נוגדות קרישה גם לאחר השחרור מבית החולים.