יותר מחמש שנים לאחר שהושקה לראשונה, פלטפורמת הסטרימינג הייעודית לילדים מבית יוטיוב מגיעה רשמית לישראל. YouTube Kids זמינה החל מהיום (ג') בחינם בחנויות האפליקציות של גוגל ואפל לסמארטפונים וטאבלטים, או בגרסת Web, והיא מיועדת לילדים בגילי 12-3.
השורה התחתונה: אם הילדים שלכם בטווח הגילים הרלוונטי וממילא צופים ביוטיוב - אפילו אם רק לפרקי זמן קצרים ומוגדרים - עדיף לכם וגם להם שזה יקרה בתוך החממה הבטוחה יחסית של יוטיוב קידס. לא שהיינו זקוקים לאחד כזה, אבל ביוטיוב משיקים את הפלטפורמה בישראל לצד סקר הורים שמצביע על גידול משמעותי בזמני מסכים בקרב ילדים בתקופת הקורונה. מאחר שסוף המשבר ממש לא נראה באופק, סביר להניח שהמגמה הזאת תימשך גם בחודשים הקרובים.

התכונות המרכזיות של יוטיוב קידס

  • הגדרות הורים פשוטות לתפעול, נגישות וברורות.
  • חלוקה לפי קבוצות גיל בשלוש רמות: פעוטות וגן (4-0); חטיבה צעירה (7-5); ובית-ספר יסודי (12-8). אפשר גם להגדיר סינון עצמי של תכנים על ידי ההורה.
  • חמש קטגוריות צפייה: מומלצים, מוזיקה, למידה, תוכניות וחקר.
  • בלי תגובות, בלי שיתופים ובלי לייקים. רק נגן סרטונים פשוט להפעלה.
  • הגבלת זמן מסך. בתום הזמן האפליקציה ננעלת.
  • הגבלות על מודעות ופרסומות.
  • אין קישורים חיצוניים ואין אפשרות להקליק ו"לברוח" מחוץ לאפליקציה.
  • לא מוכרחים להתחבר באמצעות חשבון גוגל.
  • אפשר לחסום סרטונים ספציפיים, וגם לסמן סרטונים שיעברו לבדיקה מחודשת.
3 צפייה בגלריה
יוטיוב קידס
יוטיוב קידס
יוטיוב לילדים בעברית
(צילום מסך)
לא לגמרי ברור למה זה לקח יותר מחמש שנים לבצע את ההתאמות הנדרשות לשוק הישראלי, אבל יוטיוב קידס היא בשורה שלא כדאי להקל בה ראש עבור הורים, בייחוד בחודשים האחרונים. מאחורי הקלעים, בגוגל נעזרים בשכבה אוטומטית לסינון ראשוני של התכנים ומעליה בסינון אנושי, על מנת לוודא שכלל התכנים שמוצאים את דרכם לפלטפורמה הם אכן מותאמים לשכבות הגיל הרלוונטיות, ולא כוללים פרסום סמוי, אלימות או מיניות מהסוג שכבר פגשנו בעבר ביוטיוב - גם בתכנים שלכאורה היו ייעודיים עבור ילדים.
3 צפייה בגלריה
יוטיוב קידס
יוטיוב קידס
יוטיוב קידס
(צילום מסך)
לדברי גרג דריי, מנהל יוטיוב קידס העולמית, כלל התכנים המצויים בפלטפורמה מגיעים מיוצרי תוכן אנושיים (בניגוד לערוצים האוטומטיים הקיימים ביוטיוב ומכילים תוכן שנוי במחלוקת), וישנו שיתוף פעולה תוכני עם ערוצים ישראליים ועולמיים פופולריים כמו לולי, הופ, רחוב סומסום ובייביTV.
חוויית השימוש הכללית טובה. בכל פעולה שקשורה להגדרות - כמו הגבלת זמן מסך או סינון גיל, האפליקציה בודקת שמדובר בהורה באמצעות שאלות חשבוניות פשוטות. החיפוש הקולי עובד נהדר. התקלנו עם ביטויים לא מותאמים - את רובם האפליקציה חסמה כליל. בחיפוש "קורונה" קיבלנו סרטוני הדרכה רלוונטיים, בחיפוש "קולה" קיבלנו סרטוני עשו זאת בעצמכם של עיצוב בקבוקי קולה מפלסטלינה. לא מושלם, אבל בסדר. בחיפוש "כדור הארץ שטוח" - קיבלנו הרצאת טד נחמדה על ממדים.

ונעבור לפרסומות

עקב האכילס היחיד של יוטיוב קידס הוא בעובדה שהאפליקציה לא מוותרת על מודעות. לכאורה, המודל החינמי מאלץ את גוגל להישאר עם פרסום, ובכל זאת סביר להניח שהורים היו שמחים לוותר כל כמה שקלים בחודש בתמורה לנגן סטרימינג ייעודי לילדים שהוא גם נקי לחלוטין מתוכן פרסומי.
למרות זאת, כדאי להבין שיוטיוב קידס מחילה מגבלות משמעותיות על פרסום בפלטפורמה - והוא לא דומה כלל לזה שתראו בפלטפורמת-האם. זה מתחיל מהעובדה שמודעות ביוטיוב קידס לא עוברות תהליך אוטומטי של מכירה פומבית - כמו ברוב הפלטפורמות הדיגיטליות הגדולות, ומסוננות על ידי גורמים אנושיים בלבד.
"גם מכסת המודעות מוגבלת", מסביר דריי, "יש מודעה אחת בכל 15 דקות. אלה מודעות שאי אפשר להקליק עליהן, כך שהילדים לא יכולים ללחוץ ולהגיע פתאום למקום אחר מחוץ לאפליקציה. בנוסף, יש משבצת של חמש שניות לפני שמגיעה מודעה. אנחנו רוצים שילדים ידעו להבדיל בין מודעה לבין התוכן שבו הם צופים".
מודעות ביוטיוב קידס מוגבלות גם בנושאים שבהם הן עוסקות. הרשימה המלאה של מודעות אסורות כוללת בין היתר מותגי מזון ומשקאות, מוצרי יופי וטיפוח, גיימינג ומשחקים, דייטינג ומודעות פוליטיות. בחמש שנות פעילות, יוטיוב קידס עברה שינויים וקיבלה שכלולים - חלקם נוגעים לפרסום מותאם לילדים בפלטפורמה, ובמובן מסוים היא מגיעה לישראל הרבה יותר בשלה ומותאמת.

ועוד מילה על פרטיות

מאחר שגוגל לא מאפשרת פתיחת חשבון לפני גיל 13 (לפחות על הנייר), ילדים שצופים ביוטיוב קידס לא צריכים לפתוח חשבון גוגל. במקום זאת, ההורים מוזמנים להוסיף אותם כפרופילים נפרדים אל חשבון הגוגל שלהם, ולהזין שמות וגילים לטובת תעדוף התכנים המומלצים.
המשמעות היא שגוגל לא אוספת מידע פרטי על ילדים מתחת לגיל השימוש המותר - פשוט כי אין להם חשבון גוגל נפרד. היא כן תאסוף מידע על הרגלי הצפייה והשימוש באפליקציה, סוגי המכשירים והחיבורים - בדומה להרבה מאוד אפליקציות אחרות הקיימות בשוק.
הורים שפרטיות חשובה להם יכולים לבחור להשתמש ביוטיוב קידס מבלי לקשר אליה שום חשבון גוגל - גם לא את זה שלהם. המגבלה היחידה בבחירה הזו, היא בהמלצות הצפייה - אבל ממילא כדאי שהורים יבחרו בעצמם את התכנים ולא ישאירו את המלאכה לאלגוריתם ההמלצות של גוגל.