כחודש וחצי לאחר ההחלטה על כניסה לסגר שני, וכמה ימים לאחר שהחל השלב הראשון בהקלות, נראה שהירידה בתחלואה היא מוחשית מאוד. 1,479 ישראלים אובחנו אתמול (ב') כחיוביים לקורונה, שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 3.7% ומקדם ההדבקה עומד על 0.6.
פרופ' ערן סגל, ממכון ויצמן למדע, אומר הבוקר (ג') בריאיון לאולפן ynet כי מדובר בירידה מפתיעה מאוד שמתרחשת בכל הארץ. "זה קצב מהיר יותר ממה שהיה בסגר הראשון, אנחנו כעת במקדם הדבקה הרבה יותר טוב מהיעד של 0.8 שהוצב, אנחנו על 0.65 והיעד הבא של אלף מאומתים, שהוא היעד לשלב ההקלות הבא, יושג כבר בימים הקרובים".
עם זאת, הוא מנסה למתן את האופטימיות ומסביר כי בכל מקרה חשוב לחכות שבועיים בין צעד לצעד. "ברגע שמתחילים לבצע הקלות, אנחנו יכולים להבין את ההשפעה שלהן רק בפרקי זמן של שבועיים. ההקלות שבוצעו עכשיו, היו אמורות להתבצע אך ורק על גני ילדים והגיל הרך, מגילי 0-6. הפתיחה של תלמודי תורה ומוסדות לימוד של גילים מבוגרים יותר, לא עומדת בקנה אחד עם שלבי היציאה. זה יכול להיות אירוע מדאיג".
הוא מוסיף ואומר כי חשוב מאוד להקפיד על השלבים והמועדים שנקבעו. "אני מאוד מקווה שאכן תהיה יציאה מדורגת בשלבים. אני חושב שבפעם הקודמת מיהרנו ולכן הגענו לאן שהגענו, בנוסף לכך, קשה לבודד ולהבין מה הייתה ההשפעה של כל הקלה והקלה שבוצעה".
הוא מסביר כי פתיחת מערכת החינוך תרמה ללא ספק לעלייה בתחלואה. "זו הסיבה שצריך לבצע את הפתיחה לאט ובשלבים. בכל מקרה אסור להאיץ את הקצב של ההקלות, למרות שיש כבר קולות שקוראים לעשות זאת".
לגבי המגזר החרדי הוא מסביר כי ניתן לראות שקיימת ירידה חדה בנתוני התחלואה. "יש כאלה שחושבים שנעשו שם פחות בדיקות אז אני רוצה לומר שבשבועות האחרונים, הבדיקות לנפש במגזר החרדי הן גבוהות בצורה משמעותית מהבדיקות לנפש במגזרים אחרים. בשבוע האחרון אנחנו רואים אמנם ירידה בבדיקות, אבל אם אנחנו משווים לתקופה של לפני שבועיים או שלושה, אז אנחנו פחות או יותר, גם במגזר החרדי, ברמה די דומה של בדיקות.
"לעומת זאת במגזרים האחרים, דווקא שם אנחנו רואים ירידה במספר הבדיקות. אבל צריך לומר שירידה בבדיקות לפעמים פשוט משקפת ירידה בתחלואה. ברגע שיש ירידה אמיתית בתחלואה אז יש פחות אנשים שנדבקו ופחות ביקוש לבדיקות מסיבות אמיתיות, כי פחות אנשים מפתחים תסמינים ולכן לא תמיד ירידה היא אינדיקציה לחוסר היענות. באופן כללי, יש ירידה במספר החולים הקשים החדשים, גם במגזר החרדי, בצורה מאוד משמעותית, וזה עוד אינדיקטור לכך שהתחלואה יורדת במגזר החרדי".
פרופ' סגל מסכם במסר אופטימי, עם זאת זהיר מאוד: "אנחנו צפויים בשבוע הקרוב להערכתנו, לרדת גם אל מתחת לאלף מאומתים ליום, אפילו בממוצע שבועי, שזה בעצם יביא אותנו ליעד הבא. אבל צריך לקחת בחשבון את ההשפעה שתהיה להקלות הבאות, ואותה אנחנו נוכל לבחון באמת בעוד שבוע וחצי. אלו ימים מאוד קריטיים".