בישראל, בשונה מאירופה, טויוטה יאריס היא מהדגמים הפופולאריים ביותר בקטגוריית הסופר-מיני. למרות שלא הבריקה בעבר, בוודאי לא הייתה זולה במיוחד ולמעט מנוע היברידי ייחודי - לא בלטה בשום תחום. מלבד מוניטין אמינות ושמירת ערך יוצאי דופן. ואלה הספיקו לה כדי להפוך ללהיט כמעט בכל דורותיה, למעט עידן תיבת הילוכים רובוטית בעייתית.
4 צפייה בגלריה
טויוטה יאריס
טויוטה יאריס
(צילום: ניר בן זקן)
כעת מדובר כבר בדור רביעי בשושלת, שמשחרר לגימלאות את היאריס הקודמת. וכחלק מאסטרטגיה מוצהרת לוותר על מכוניות משעממות, היא אמורה להיות אחרת. בעיקר כזו שתרחיב את קהל היעד של הדגם עם לקוחות חדשים וצעירים ולצד המבוגרים והשמרנים שהאמינו בה. וזה לא יהיה קל. שכן בסביבתה יש כמה מתחרות אירופאיות איכותיות, בהן רנו קליאו, פיז'ו 208 ואופל קורסה החדשות, לצד סיאט איביזה הוותיקה והמצליחה.
סיכום: היאריס החדשה היא הפתעה מרעננת. היא נראית מצוין וטוב בהרבה מהדורות שקדמו לה, תוך שהיא גם נעימה ומהנה יותר לנהיגה בפער ניכר. נכון, הביצועים פחות טובים משל המתחרות האירופיות, היא צפופה וגם נתוני צריכת הדלק רחוקים מאוד מהמובטח, אבל יש לה מערכות בטיחות מהמתקדמות בקטגוריה - וכל זאת מבלי לאבד כמובן (ואולי אף לחזק) את התדמית המצוינת. אז כן, אין ספק שהמתעניינים בה יהיו מגוונים מבעבר ובהם גם צעירים שלא שקלו לרכוש אותה עד היום. במילים פשוטות: הקרב על ראשות הקטגוריה פתוח לגמרי.
איך נראית: במילה אחת, מצוין, חרטום כוחני ובתי גלגלים תפוחים-משהו מעניקים לה מראה קרבי נהדר. אהבנו גם את שילוב הצבעים ברכב המבחן אבל אולי לראשונה בטויוטה התאכזבנו מאיכות הרכבה-גימור עקב אי התאמת גסה בחיבור הצבעים שחור-אדום על הדלת. לא אופייני.
4 צפייה בגלריה
טויוטה יאריס
טויוטה יאריס
(צילום: ניר בן זקן)
תא הנוסעים פחות מרשים, הן מכיוון שהוא מוצף בגווני שחור קודרים אבל גם מכיוון שאיכות החומרים בו אינה אחידה, עם פסלטיק מחוספס ונוקשה בחלק מהמקומות ומשענת יד פשוטה-זולה מדי למגע. מסך המגע גדול יותר ("8 לעומת "7 בעבר) אבל הרזולוציה שלו אינה מהגבוהות שבנמצא. טויוטה גם מסוגלת לצייד את המכונית הכה-חדשה שלה ביותר משקע USB בודד ובמשטח טעינה אלחוטית, כמו בחלק ממתחרותיה האופנתיות.
אהבנו את לוח המחוונים המקורי עם תצוגת נתונים עלית ברכב המבחן, ובעיקר את המושבים המציעים נוחות ותמיכה טובים מאוד, עם טווח כיוון נדיב להגה. כך קל למצוא תנוחת נהיגה נוחה, בניגוד ליאריס הקודמת.
4 צפייה בגלריה
 קפיצה בצבע - פספוס לא אופייני לטויוטה
 קפיצה בצבע - פספוס לא אופייני לטויוטה
קפיצה בצבע - פספוס לא אופייני לטויוטה
תוספת של 5 ס"מ לממד הרוחב ולבסיס הגלגלים אמורים היו להפוך את הישיבה מאחור לנוחה יותר, אבל בפועל - למרות מיקום גבוה יחסית לספסל - היא פשוט צפופה ולא תתאים למבוגרים. מעבר לכך, מי שגובהו מעל 170 ס"מ ישייף קלות את התקרה שם. תא המטען נותר ללא שינוי והוא קטן יחסית למקובל (286 ליטר) ונטול גלגל חלופי.
נקודות זכות מגיעות ליאריס על אבזור הבטיחות שכולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה דינמית וזיהוי תמרורים. בנוסף יש מערכת להתרעה על שכחת ילדים ושמונה כריות אוויר. לא במקרה הגדיר ה-EuroNCAP את היאריס כמוביל הקטגוריה מבחינה זו.
איך נוסעת: היחידה ההברידית מורכבת כאן ממנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר (92 כ"ס) ומנוע חשמלי (79 כ"ס), המעבירים יחדיו 116 כ"ס לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים רציפה. הביצועים טובים משמעותית מבעבר: 0 ל-100 ב-9.7 שניות (2.3 שניות פחות), תאוצות ביניים זריזות משמעותית ושיוט מהיר ללא תחושת מאמץ כלשהי.
היחידה החדשה שמאפשרת שימוש מוגבר במנוע החשמלי לטובת ההנעה, הפעלת מערכות וכתוצאה מכך צריכת דלק, מעמידה נתון של 18.5 ק"מ לליטר בממוצע המבחן. זו תוצאה נאה למדי, אבל כדאי להתעכב עליה ולהעמידה בפרופורציות.
היאריס משווקת בישראל על-ידי טויוטה עם נתון צריכה משולבת של 33.3 ק"מ לליטר. הפער בין ההבטחה למציאות - המבחן שערכנו לרכב היה בעיקר מחוץ לעיר ובנהיגה רגועה - לא פחות מעצום. גם אם זונחים את נתוני טויוטה לפי תקן NEDC הישן, ובודקים מול 27 ק"מ לליטר לפי תקן WLTP העדכני שמתפרסם באירופה וייכנס לתוקפו בישראל ב-1.1.2021, הפער לא פחות מענק. קחו זאת בחשבון.
בחזרה למנוע. אופי הפעולה שלו והמעבר בין הבנזין לחשמל חלק ובמפתיע, מנוע הבנזין מבודד היטב ואינו מייצר רעש ורעידות כמקובל במנועי שלושה צילינדרים. פחות אהבנו את תפקוד תיבת ההילוכים הרציפה, בשונה מחלק מהמתחרות היא אינה מאפשרת אופי פעולה טבעי ותחת עומס מעלה את המנוע לסל"ד גבוה וקבוע (וצורם). גם אין בה אפשרות לשליטה ידנית בהילוכים, אלא רק מצב B המייצר בלימה רגנטיבית שאינה חזקה דיה כדי להוות תחליף לבלימת מנוע.
4 צפייה בגלריה
טויוטה יאריס
טויוטה יאריס
(צילום: ניר בן זקן)
כבסיס ליאריס משמשת פלטפורמת GA-B העדכנית הקשיחה יותר (37%) לדברי טויוטה וכזו המאפשרת הנמכת מרכז הכובד (1.2 ס"מ). מפסקי הסרנים הורחבו והמתלים שומרים על תצורה זהה עם גיאומטריה שונה, לצד הקשחה של קורת המתח מאחור ב-80%.
כל אלה דואגים לשיפור משמעותי ביכולת הדינמית עם זוויות גלגול צנועות, אחיזת כביש גבוהה והיענות מהירה ומדויקת לשינויי כיוון. הגה מדויק, מהיר ובעל משקל טוב מסייע כאן לתחושת ביטחון שבעבר לא הייתה ביאריס. פחות מרשימים הם הבלמים עם פעולה דו-שלבית בולטת מדי, כמקובל בדגמים היברידיים וחשמליים בעת המעבר בין בלימה רגנטיבית לבלמים עצמם.
מיתלי היאריס כוילו כך שיתאימו לטעמו של הנהג האירופאי ובהתאם הם מעט נוקשים במהירות נמוכה. אך נוקשות זו אינה מפריעה יתר על המידה ונעלמת ככל שהמהירות עולה. בידוד רעשי הרוח והדרך טוב מבעבר, אך היא לא מצטיינת בסעיף זה.
  • מנוע: בנזין, 3 צילינדרים, 1.5 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 92 כ"ס ב-5,500 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 12.2 קג"מ ב-4,800 סל"ד
  • הספק / מומנט מנוע חשמלי: 79 כ"ס / 14.4 קג"מ
  • הספק משולב: 116 כ"ס
  • תמסורת: רציפה, הנעה קדמית
  • אורך: 394 ס"מ
  • רוחב: 174.5 ס"מ
  • גובה: 150 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 256 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,090 ק"ג
  • נפח תא מטען: 286 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.7 שניות, 175 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 27 ק"מ לליטר, 92 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 8
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 120 אלף שקל (113 אלף שקל)