לפני עשר שנים, החליטה מועצת האו"ם, על ציון רשמי של יום הסטטיסטיקה העולמי - שחל היום (ג'), 20 באוקטובר - במטרה להגביר את המודעות הציבורית לחשיבות הסטטיסטיקה הרשמית ככלי לקבלת החלטות, המבוססות על מידע עדכני ומהימן, ועל מנת לשפוך אור על ההישגים הרבים של המערכות הסטטיסטיות הלאומיות והבין-לאומיות. הסיסמה שנבחרה ללוות את היום הזה השנה היא "מחברים את העולם עם נתונים מהימנים" (Connecting the world with data we can trust"").
הרבה מאוד סטטיסטיקה אנו "פוגשים" בחודשים האחרונים. הדבר מתבטא בנתונים, התרשימים, והחישובים הרבים שאנו נחשפים אליהם ובמושגים הסטטיסטיים שנכנסים לשפתנו (רמת תחלואה, שיעור מאומתים, מקדם הדבקה, אחוז אבטלה ועוד).
1 צפייה בגלריה
מיתון. אילוסטרציה
מיתון. אילוסטרציה
לקבל החלטות על סמך nידע אמין
( צילום: shutterstock)
וכשמדברים על סטטיסטיקה, אי אפשר בלי להזכיר את הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), אחד מגופי המידע הגדולים בישראל, וזה שאמון על הפקת הסטטיסטיקה הרשמית. במילים אחרות, הגוף הלאומי שתפקידו לספק מידע רלוונטי, אובייקטיבי (חסר הטיה) ומהימן בנושאים רבים בתחומי הדמוגרפיה, כלכלה וחברה, למקבלי ההחלטות, לחוקרים ולציבור הרחב.
ולמה לי סטטיסטיקה עכשיו? משום ששימוש בנתונים, כמו גם היכולת לפרש, להבין ולהעריך באופן ביקורתי מידע המבוסס על נתונים (מה שמכונה "אוריינות סטטיסטית") יכול לשפר את איכות חיינו ולהפוך אותם לטובים יותר. זה בוודאי נכון כשמדברים על ניהול מדינה, רשות מקומית, או חברה עסקית, אבל לא רק. כל אחד מאתנו חייב להיות מסוגל להבין את הסביבה והחברה שבה הוא חי, ולקבל על בסיס ניתוח נתונים החלטות אישיות כמו איפה לגור, ולאיזה בית ספר לרשום את הילד, מה ללמוד, איפה הסיכוי יותר טוב למצוא עבודה ובאיזה ענף.
התפרצות נגיף הקורונה שהובילה לאחד המשברים הבריאותיים והכלכליים הקשים שחווה ישראל (כמו רבות ממדינות העולם), מדגישה אולי טוב מכולם, את הצורך בנתונים עדכניים, כבסיס להחלטות הממשלה המתקבלות על בסיס יום יומי ומשפיעות על חיי כל אחת ואחד מאתנו וכתשתית למחקר. במקרה הנוכחי, ואין זו קלישאה, יש בידי הסטטיסטיקה להציל חיים.
ביום מן הימים (בתקווה שבקרוב) כשהנגיף ייעלם, נקווה שנהיה טובים יותר בהבנת מספרים ובקריאת נתונים, ונכיר במקומה של הסטטיסטיקה כ"מגדלור" בתהליכי קבלת החלטות.
ערן רופאלידיס, מנהל אגף דוברות, תקשורת והסברה, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה