היסטוריה באבו גוש: לממון ול-ynet נודע כי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים שבמינהל התכנון, בראשות עו"ד עמיר שקד, החליטה לאשר תוכנית להקמת מוקד תיירותי בתחומי הכפר שליד ירושלים, בכניסה המערבית ליישוב על שטח של כ-27 דונם. במסגרת התוכנית, יוקם לראשונה מלון בן חמש קומות הכולל 140 חדרי אירוח וכן מבנה חדש עבור משרדי המועצה, המשלב מרכז כנסים במתחם מצודת "הטיגארט".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בכפר אבו גוש ישנם מספר אורחנים ובתי אירוח, אולם עד כה טרם הוקם בית מלון. התוכנית מציעה היקף של 24,500 מ"ר לטובת המלון לשימושי תיירות ואחסון מלונאי, 1,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ו-6,000 מ"ר עבור מבני ציבור.
3 צפייה בגלריה
המלון המתוכנן באבו גוש
המלון המתוכנן באבו גוש
המלון המתוכנן באבו גוש
(הדמיה: גיאו בן גור אדריכלות בע"מ)
מתחם מצודת הטיגארט הוא מחנה צבאי נטוש על צלע הר, הממוקם בין קריית יערים ואבו גוש, וכולל שני מבנים היסטוריים המיועדים לשימור. המבנה הראשון מכונה "הוילה" והוא נבנה ב-1912 על ידי משפחה מקומית אמידה שהשכירה אותו לקונסול הגרמני, ולצידו נותרו בורות מים וטרסות. עד כיבוש הארץ על ידי המנדט הבריטי הוא שימש למגורים וחקלאות.
המבנה השני, מצודת המשטרה הבריטית, הוקם בסמוך למבנה הוילה ב-1926 תחילה כמתחם של תחנת המשטרה של הכפר. ב-1940 הורחב המתחם במסגרת תוכנית חיזוק המשטרה הבריטית בארץ והפך למבנה "הטיגארט" על שמו של סר צ'ארלס טגארט, שנשלח לארץ ישראל על ידי שר המושבות הבריטי ב-1937 בחודשים הראשונים של תחילת השלב השני של המרד הערבי. עם סיום המנדט הפך המתחם למחנה צבאי ישראלי ונוספו לו סככות, אנטנות ומחסנים.
3 צפייה בגלריה
הדמיית המלון באבו גוש
הדמיית המלון באבו גוש
הדמיית המלון באבו גוש
(הדמיה: גיאו בן גור אדריכלות בע"מ)

נקודת ציון היסטורית

בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת המתחם ננטש והמבנים נותרו מוזנחים. שאר האתר משמש מתחם תחזוקה של המועצה. במסגרת התוכנית, שהוגשה על ידי המועצה המקומית אבו גוש ונערכה על ידי משרד גיאו בן-גור אדריכלים, ישומרו המבנים ההיסטוריים, שלדברי הוועדה מהווים נקודת ציון היסטורית בעלת חשיבות משמעותית במורשת האזור. בנוסף מציעה התוכנית הקצאת שטח להקמת כיכר ציבורית ומרכז מבקרים במבנה המצודה הבריטית.
בכפר אבו גוש ישנם מספר אורחנים ובתי אירוח, אולם עד כה טרם הוקם בית מלון. התוכנית מציעה היקף של 24,500 מ"ר לטובת המלון לשימושי תיירות ואחסון מלונאי, 1,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ו-6,000 מ"ר עבור מבני ציבור
מהוועדה נמסר כי "מדובר באחד האתרים החשובים באבו גוש, הממוקם בכניסה המערבית ליישוב המתחדש, ובעל חשיבות לפיתוח התשתית התיירותית באזור בכלל ועבור אבו גוש בפרט. התרשמנו כי התוכנית מציעה שיפור משמעותי של האתר, תוך הקמת המלון הראשון ביישוב ושיפורו המשמעותי של המרחב הציבורי, הן בפיתוח השטחים הפתוחים, הן בשיקום ושימור המבנים הקיימים והן בהקמת מוסדות ציבוריים בדמות אולם כנסים, מרכז קהילתי ומסחר עבור תושבים ומבקרים כאחד".
3 צפייה בגלריה
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי
(צילום: יח"צ)
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "התוכנית מהווה מימוש הלכה למעשה של מדיניות הוועדה המחוזית לבינוי במתחם מצודת הטיגארט, שמטרתה יצירת שער כניסה ייצוגי ליישוב אבו גוש באמצעות פיתוח אינטנסיבי של השטחים הפתוחים ומבני הציבור באזור, תוך חיזוק התשתית התיירותית של היישוב".