הורים וילדים נמצאים יחד יותר זמן בבית מאי פעם. האם זה זמן טוב לגמילה מחיתולים של הקטנים שבחבורה או שאולי אין טעם להכניס עוד לחצים הביתה? "הדגש המרכזי הוא על הדרך שבה מנגישים את התהליך לילד", מסביר ד"ר ברוך קושניר, מומחה לטיפול בהרטבת לילה שעוסק בתחום כבר 40 שנה. "כל עוד מתאימים את המשימות והמטלות לגורמים הסביבתיים וליכולות של הילד, גמילה בתקופה כזאת או או גמילה בתקופה אחרת לא ממש שונות זו מזו".
באיזה גיל כדאי להתחיל לגמול ילדים? ברור שזה אישי אך יש המלצה כלשהי?
"השאלה אינה באיזה גיל אלא כיצד ההורים ניגשים לנושא. הגישות המתקדמות מאפשרות בימים אלה להתחיל את תהליך הגמילה כבר בינקות המוקדמת. לגבי הילד, המעבר משימוש בחיתול לשימוש באסלה הינו אתגר משמעותי של שינוי הרגלים.
"מיום היוולדו התרגל הילד לכך שהחיתול הינו השירותים הקבועים שלו. לאחר שנה וחצי-שנתיים משתנות ההנחיות והוא מוזמן לעשות את צרכיו באסלה במקום בחיתול. דומה הדבר למצב שבו היה עלינו להתחיל לנסוע באדום ולעצור בירוק.
"על פי הגישות המתקדמות, מתחילים להרגיל את התינוק כבר בחודשים הראשונים לעשות את צרכיו במקומות שונים מהחיתול, כגון בכיור, מעל האסלה, בחצר ליד עץ וכו'. כך יתרגל בהדרגה לעשיית צרכים במקומות שונים מן החיתול. מכל מקום, ניתן להתחיל גמילה בגילים שונים, כל עוד מתאימים את הגישה ליכולות של הילד".
4 צפייה בגלריה
הכול תלוי בגישה של ההורים
הכול תלוי בגישה של ההורים
הכול תלוי בגישה של ההורים
(צילום: shutterstock)
ליאת עזריה-אהרונוביץ', פסיכולוגית שעוסקת בליווי והרצאות להורים, ממליצה להתחיל לגמול ילדים כבר בגיל שנה וחצי ואף מעט לפני. "אני יודעת שלרוב ההורים זה עשוי להישמע ממש מוקדם, כי גיל הגמילה הנפוץ בישראל הוא בין שנתיים לשלוש ויש כאלה שנגמלים אפילו בין גיל שלוש לארבע", היא אומרת.
"רק פירות במטבח הם בשלים ולא ילדים בתהליך גמילה. התנאי היחיד ההכרחי לתזמון התחלת התהליך הוא הפניות של ההורה ושל הילד או הילדה"
"בעיניי, יש כמה יתרונות לגמילה בגיל צעיר: הראשונה, היא שכיחות נמוכה יותר של בעיות גמילה. בעיות גמילה מגוונות כמו חרדת אסלה נפוצות יותר בגמילות שהתחילו 'מאוחר', באזור גיל שנתיים-שנתיים וחצי. השנייה היא מידת שיתוף הפעולה של הילד.
"כשאנחנו דוחים את הגמילה לאזור גיל שנתיים או מאוחר ממנו עלול להיות לנו קשה לגייס את שיתוף הפעולה של הילד בעקבות גיל ה'לא-לא'. כתוצאה מכך אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מנסים להוביל את הילד או הילדה לסיר ללא הצלחה, מתחננים בפני הילדים ומבטיחים הפתעות. כל אלו מקשים, כמובן, על ביסוס תהליך הגמילה".
קראו עוד:
עזריה-אהרונוביץ' לא מאמינה במושגי ה"בשלות" וה"מוכנות" לגמילה. "לתפיסתי רק פירות במטבח הם בשלים ולא ילדים בתהליך גמילה", היא אומרת. "התנאי היחיד ההכרחי בעיניי באשר לתזמון התחלת תהליך הגמילה הוא הפניות של ההורה ושל הילד או הילדה.
"הילדים שלנו נולדו בשלים לגמילה וידעו לאותת לנו על הפיפי והקקי, בדיוק כפי שידעו לעשות זאת לגבי רעב ושובע. אנחנו אלה שאולי כיבינו את המנגנון הטבעי הזה. באחריותנו לבחור תזמון שבו גם אנחנו וגם הילד יהיו פנויים לתהליך הגמילה.
"למשל, אם ההורה כעת נמצא בחל"ת והילד פנוי, כלומר לא עבר שינויים גדולים בתקופה הזו כמו לידת אח או חווה קושי בעקבות היעדר המסגרת, גמילה בתקופה זו היא הזדמנות נהדרת. פשוט השילוב של השהייה הממושכת של ההורה והילד או הילדה יחד בבית. לעומת זאת, אם ההורה עמוס ומתקשה לעמוד בעומס שבין העבודה לגידול הילדים בבית בתקופת הסגר, זו כנראה תקופה לא מתאימה להתחיל להוביל תהליך גמילה מחיתולים ועדיף לו להמתין".
4 צפייה בגלריה
 חשוב לבחור תזמון נכון לגמילה שיהיה נוח לכולם
 חשוב לבחור תזמון נכון לגמילה שיהיה נוח לכולם
חשוב לבחור תזמון נכון לגמילה שיהיה נוח לכולם
(צילום: shutterstock)
אוקיי, הבנו שסתם משכנו את הגמילה של הילדים לגיל מאוחר ושילמו מלא כסף על טיטולים, אבל מה עם עונות השנה? עוד רגע אנחנו בסתיו ותמיד אמרו שעדיף לגמול בקיץ. האם גם פה מדובר במיתוס שנסחב שנים? "ניתן לגמול את ילדינו לאורך כל עונות השנה", אומרת עזריה-אהרונוביץ'.
"כשהורים מתחילים את התהליך ללא הכנה ותכנון, הם נותרים חסרי אונים מול מכשולים שלא נצפו מראש"
"מטעמי נוחות וחיסכון בכביסות אנחנו מעדיפים לגמול בקיץ או באביב, וכך להימנע מהחלפת שכבות בגדים וכביסה מלוכלכת שנערמת בסל הכביסה. פתרון יעיל הוא שימוש בגיגית מלאה במים בחדר הכביסה או באמבטיה, ואנחנו ממלאים אותה בכבסים המלוכלכים לאורך כל היום, ובערב נוכל להכניסם למכונת הכביסה, רק חשוב מטעמי בטיחות להקפיד שהחדר יהיה נעול כדי שילדים לא ייכנסו אליו בטעות".
לעומת זאת, ד"ר קושניר, שבימים אלו מוציא לאור את הספר "האסלה הקסומה", סיפור שהוגש לילדים עד כה בסרט אנימציה, אומר: "ללא ספק קל יותר לגמול ילדים בתקופת האביב והקיץ. יחד עם זאת, הסתיו והחורף מהווים תקופה מצוינת לצורך הכנת הילדים לגמילה באמצעות חשיפתם לספרים וסרטים בנושא הגמילה, זאת מבלי להציג בפניהם דרישות כלשהן לגבי פרידה מן החיתול".
לדבריו, שתי הטעויות העיקריות של הורים הן כאשר מתחילים את התהליך ללא הכנה ותכנון מראש ונותרים חסרי אונים מול מכשולים שלא נצפו מראש. וטעות נוספת היא כאשר נתקלים בבעיה או במכשול וממשיכים לחזור שוב ושוב על אותן התערבויות שלא מביאות לתוצאות חיוביות".
4 צפייה בגלריה
אל תיכנסו לעימותים עם הילדים
אל תיכנסו לעימותים עם הילדים
אל תיכנסו לעימותים עם הילדים
(צילום: shutterstock)
אז איך עוברים את התהליך בשלום?
"הייתי ממליץ בפני ההורים לקחת אחריות לכך שתהליך הגמילה מחיתולים לא יהפוך בשום שלב לבסיס לעימותים עם הילד. ודאו שכל אורכו התהליך יהיה באווירה חיובית והרמוניה מושלמת עם הילד".
"אנחנו עושים מגמילה הרבה יותר ממה שהיא. גמילה איננה שונה מלמידת הרגלי אכילה נכונים או כל הרגל אחר"
עזריה-אהרונוביץ' מוסיפה: יש הרבה גישות לתהליך גמילה מוצלח, ויש עוד יותר עצות מומחים שאמורים לסייע לנו בדרך. עם זאת, ההורים מוצפים היום במידע ויוצאים מכך יותר מבולבלים וחסרי ביטחון בכל הנוגע לתהליך הגמילה. לכן העצה האחת שאני בוחרת לתת להורים היא לבחור גישה שהם מתחברים אליה, ולהוביל את תהליך הגמילה בנחישות וביטחון".
במה שונים ההורים הישראלים משאר העולם בנוגע לגמילת הילדים מחיתולים?
"קשה לומר שאנחנו שונים באופן מיוחד מיתר ילדי העולם", אומר ד"ר קושניר. "אנחנו די דומים בדפוסי הגמילה לארצות מערביות רבות. גם בקרב האוכלוסייה בארץ ניתן לצפות בגישות שונות ומגוונות לגמילה מחיתולים ומעניין לראות שהרבה מהן מביאות לתוצאות יפות".
עזריה-אהרונוביץ' מסכימה ומוסיפה: "הגמילה בישראל די דומה לעולם המערבי מבחינת גיל הגמילה. אנחנו גומלים את ילדינו בגיל יחסית מאוחר. בנוסף, אני שמה לב שבארץ אנו נוטים גם להתייחס לגמילה ב'כפפות של משי' ומאוד חרדים לפגוע בילד.
"כולנו מדמיינים את ילדינו יושבים בגיל 30 על ספת הפסיכולוג ומספרים על קשיים בזוגיות בעקבות גמילה לא מוצלחת או חלילה שההורים הושיבו אותו בסיר כשלא רצה. לתפיסתי, אנחנו עושים מגמילה הרבה יותר ממה שהיא. גמילה איננה שונה מלמידת הרגלי היגיינת הפה אצל הילד או הרגלי אכילה נכונים או כל הרגל אחר".