נתונים של משרד התקשורת מראים: עד 90% מהשיחות בערים החרדיות מתנתקות בשעות העומס בתקופת הסגר, שבה משמשים מכשירי הטלפון כאמצעי המרכזי ללמידה-מרחוק. בתקופות מסוימות ממרץ ועד מאי, שנדגמו על ידי משרד התקשורת, נרשמו בעיר החרדית ביתר עילית עד 90% ניתוקים. בימי "שגרת קורונה", ברקע סגר או הגבלה על עיר מסוימת, נרשמים עד 40% בניתוקי שיחות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
חוסר היכולת לנהל תקשורת סבירה מקשה על השהייה בבית, ללא יכולת ללמוד, כך לטענת נציגי הציבור החרדי. נוכח הביקורת הגוברת על המגזר, טוענים חברי כנסת ושרים שהשתתפו בדיוני הממשלה, כי סיוע רב שאמור היה להינתן למגזר החרדי ולזה הערבי לא ניתן בזמן, וכן לא גובשה תוכנית שתואמת את אורח החיים במגזרים אלה.
שר התקשורת, יועז הנדל, פנה בנושא לראש המל"ל, מאיר בן שבת, וביקש לטפל בסוגיה הנוגעת לשני המגזרים. "בגל הקורונה הראשון התבססה הלמידה מרחוק במגזר החרדי בעיקר על שיחות טלפון", כתב הנדל לבן שבת. "בשל העומס הרב על התדרים שמספקים שירותי דור 3, כ-80% מהשיחות במגזר החרדי נחסמו, והלכה למעשה הניסיונות לייצר שגרת למידה מרחוק נכשלו. על מנת למנוע קריסה נוספת באתרים אלה, יש צורך מיידי ודחוף בשיפור מערך התקשורת התומך בלמידה מרחוק בחינוך החרדי".
הוא הוסיף כי נדרשת פעולה נחושה של מנהיגות המגזר החרדי לעודד את הציבור לרכוש מכשירי סלולר כשרים התומכים בדור 4, ולהגדיל את מספר הקווים הנייחים בבתיהם.

"הציבור החרדי חייב לעבור לדור 4"

גם במגזר הערבי והבדואי המצב בעייתי. "ביישובים רבים קיימים פערים משמעותיים בפריסת תשתית נייחת, וכן יש בעיות כיסוי סלולרי נרחבות", כתב הנדל. "בעיות חיבור לתשתיות תקשורת קיימות גם ביישובים נוספים במגזר הבדואי ובמגזר הערבי. בטווח הזמן הקצר ניתן לגשר על הפער על ידי שימוש בטכנולוגיית גלים מילימטריים. על מנת לצמצם את הפער בטווח הארוך מוצע להקצות כסף לפרישה ביישובים אלה, במנגנון הקרן לפרישה אוניברסלית במסגרת מתווה הסיבים. העלות המוערכת לכיסוי הינה כ-300 אלף שקל".
2 צפייה בגלריה
 למידה מרחוק במשפחה חרדית
 למידה מרחוק במשפחה חרדית
למידה מרחוק במשפחה חרדית
עד כה לא הוקצו התקציבים לצורך שיפור יכולת הלמידה והתקשורת בשני המגזרים, דבר שמעורר לא מעט ביקורת. בשיחה עם ynet אמר הנדל: "אין הפתעה. כפי שמשרד התקשורת התריע מרגע כניסתי לתפקיד, תשתיות התקשורת במגזר החרדי הן במצב קריטי. זה נובע משתי סיבות עיקריות: הראשונה, מחסור באנטנות. היעדר השקעה של שנים ותפיסה מוטעית בציבור החרדי שככל שיש יותר אנטנות, ככה יש יותר קרינה.
"הסיבה השנייה היא שימוש בדור 2 ו-3 שמשמעותו יותר מידע על פחות תשתית; התיישנות הקיים והיעדר השקעה בחדש. אנחנו פועלים מול הנהגת הציבור החרדי שיורו לציבור לעבור לטלפונים דור רביעי כשר, בהתאם להתפתחות שוק התקשורת. התרעתי על המצב, ולצערי זה מתממש. המצב הנוכחי שבו אין תקציב מדינה והרפורמות תקועות - פוגע בכלל הציבור הישראלי, ובתוכו - בתחום תשתיות התקשורת - הציבור החרדי".
2 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
שר התקשורת, יועז הנדל
(צילום: יריב כץ )
בדיונים האחרונים העלה השר הנדל הצעה ולפיה ישמש פרויקטור לשני המגזרים, על מנת לבחון מקרוב את הצרכים ולתת את המענה ההולם. זאת על מנת שניתן יהיה ליישם את ההנחיות הקשות לתקופת הסגר בהתחשב בצורת החיים המיוחדת בשני המגזרים – החרדי והערבי - הנובעת מהצפיפות הגדולה הקיימת בערים מסוימות וממספר הנפשות בבתים קטנים יחסית. למרות הצעתו, עד כה לא מונה פרויקטור לשני המגזרים ובקשתו לא נענתה.