"אם המערכת איננה ערוכה לפתיחה ראויה, יש להמתין עד שתהיה ערוכה": כך אומר הבוקר (ד') פרופ' אלי וקסמן, יועץ למל"ל ממכון ויצמן למדע, בהתייחס לדיון על מתווה החזרה ללימודים שצפוי להתקיים היום. הדיון שאמור היה להתקיים אתמול, נדחה בשל מחלוקת בקרב שרי קבינט הקורונה.
"הסגר אכן הביא לירידה בתחלואה ואנחנו ממשיכים לראות ירידה יציבה, אך יש לבנות תוכנית שלמה ליציאה מהסגר, כולל להציב יעד ברור של מספר חולים ביום, שיאפשר יציאה מלאה", מסביר פרופ' וקסמן באולפן ynet. לדבריו, הקבינט עוד לא החליט על סדרת צעדים מדורגים על פי יעדים שנקבעו מראש, וכי מדובר בפער מסוכן שעשוי להוביל להדבקה מואצת נוספת.
"החזרה ללימודים של הגיל הרך ובהמשך כיתות א' וב' זה הדבר שנכון לעשותו", הוא מסביר. "הסיכון שם יותר נמוך, ומדובר בצעד הכרחי כדי לאפשר להורים לחזור לעבודה. עם זאת, החזרה צריכה להיות מסודרת, בקפסולות עם מספר ילדים מוגבל בכיתה. נראה שבשלב הזה מערכת החינוך לא ערוכה, וזה עלול לסכן את ההישגים של הסגר.
"בסבב הקודם כבר ראינו את העלייה בקצב ההדבקה שנגרמה מחזרה מהירה מדי. אנחנו ממליצים לפתוח בהתאם לכללי הזהירות שנדרשים, ואם המערכת איננה ערוכה לפתיחה ראויה, אז יש לחכות. המערכת כולה צריכה להיערך לפתיחה בצורה ראויה מספיק זמן מראש, כדי שלא נגיע למצב שנפתח בצורה לא נכונה".
1 צפייה בגלריה
בית ספר יסודי ב רמת גן
בית ספר יסודי ב רמת גן
פתיחת בתי הספר מתעכבת: "מערכת החינוך לא ערוכה"
(צילום: AP)
אתמול (ג'), אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין ל-ynet כי "עמדת משרד הבריאות כעת היא שאם נתוני התחלואה יאפשרו זאת, ניתן יהיה להחזיר את הלימודים בכיתות א'-ב', ובתנאי שיתקיימו בקפסולות אמיתיות ללא ערבוב של הילדים בין הקפסולות. אין בעיה שכיתות ג'-ד' יחזרו לפני א'-ב' מבחינה בריאותית. אני מעדיף שכולנו ניערך פעם אחת בצורה נכונה - גם אם זה ייקח זמן - מאשר לעשות דברים תחת לחץ ולהגיע בעוד חודשיים-שלושה למצב שבו נצטרך לסגור בתי ספר".
משרד החינוך צפוי להציע היום בקבינט להחזיר את תלמידי א'-ב' בחצאי כיתות, באופן שבו מחצית הכיתה תחזור ללמוד במשך שבוע - והמחצית השנייה בשבוע שאחרי - או שכל קבוצה תגיע לכיתות לשלושה ימים מתחלפים. בדיון המקדים בנושא שנערך לפני כינוס הקבינט, בהשתתפות נציגי משרדי החינוך, האוצר והבריאות, הציע מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי לפתוח את בתי הספר בקפסולות גם לכיתות א'-ב'.

"אין נוסחת קסם. הנתונים תמיד יהיו חלקיים"

באולפן התראיינה גם ד"ר גליה ברקאי, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בילדים בבית החולים שיבא, שאמרה שגם בהינתן מתווה, קשה לנבא מה יהיו תוצאותיו. "גם בסגר הנוכחי הטילו ספק, אף אחד לא האמין שזה יוריד את התחלואה כל כך מהר. לכן אני חושבת שאין נוסחת קסם. עם זאת, סוף סוף מונהגת יציאה הדרגתית ולא הכל נפתח מיד - וזה הדבר הטוב.
"אני לא יכולה לדעת אם כיתות א' צריכים לחזור בקפסולות ולא כיתות ב', ואני לא יודעת מי יודע בוודאות דבר כזה. אבל אין ספק שככל שנרכז קבוצות יותר קטנות וקבועות זה יהיה יותר טוב. ככל שנקפיד לקחת את הצעדים באיטיות, להמתין שבועיים בין צעד לצעד - זה ייטיב איתנו".

לדבריה של ד"ר ברקאי, ידוע כיום שלרוב ילדים הם א-סימפטומטיים, ולכן בטוח לומר שילדים עד גיל 10 נדבקים פחות ומדביקים פחות. "הרבה מהם אמנם א-סימפטומטיים, אבל הם מידבקים ויכולים להידבק. לפי נתוני משרד הבריאות הילדים נדבקו בעיקר ממבוגרים ולא להפך. 74% מגני הילדים היו למעשה נקיים מקורונה. לכן אני חושבת שיש ביטחון בלהחזיר את הגנים.
"בנוגע לילדים גדולים יותר, אכן ראינו בגל הראשון שיכולה להיות התפרצות בתיכונים, כמו במקרה של גימנסיה הרצליה. לכן חשוב לפתוח מהגילים הצעירים בהדרגה למעלה. עם זאת, לומר שהקפסולות הכרחיות בכיתה א' אבל לא בגן זה לא נכון".

בדבריה, מדגישה ד"ר ברקאי כי נתוני משרד הבריאות בנוגע להדבקה בילדים אינם מדויקים. "קשה להסיק מדו"ח כזה או אחר על תמונת מצב אמיתית, ובסופו של דבר לומדים שצריך לפעול בהיגיון ובצורה רציונלית ולהמתין לתוצאות של כל שלב כדי לנקוט במהלכים נוספים. לא הייתי מקלה ראש בנושא הזה".
במקביל נמשכת מגמת הירידה במספר המאומתים בישראל. אתמול (ג') אובחנו 1,165 חיוביים לקורונה, המספר הנמוך ביותר באמצע שבוע זה כמעט שלושה חודשים. במקביל נמשכת הירידה גם בשיעור הבדיקות החיוביות - אתמול 3% מ-39,285 הבדיקות שפוענחו יצאו חיוביות. זהו נתון משופר ביחס לימים הקודמים, בהם אחוז החיוביים היה קרוב ל-5%. מפילוח הנתונים עולה כי 507 מהנדבקים אתמול היו במגזר הערבי (5.3% חיוביים), 351 במגזר החרדי (5.7%) ו-607 במגזר הכללי (2.1%). ללא בדיקות סקר, שיעור החיוביים עמד אתמול על 4.4%.