• מרצדס EQC ששיווקו החל הוא דגם ראשון ברשימה ארוכה שתגיע בשנים הקרובות
  • יציע שני מנועים חשמליים, 408 כ"ס, טווח נסיעה של 412 ק"מ ויוקרה גרמנית
  • שינוי הטבות המס לרכב חשמלי מאז נהגנו בו לראשונה ייקר אותו משמעותית
באיחור, לא אופנתי: שנתיים לאחר שהוצג לראשונה וכשנה וחצי לאחר שנהגנו בו לראשונה, מנחיתה יבואנית מרצדס את ה-EQC בישראל. רכב חשמלי ראשון במשפחת החשמליות של היצרנית שצפויה להתרחב משמעותית בשנים הבאות. ולצער היבואנית וקהל הרוכשים הפוטנציאלי, לאיחור הזה יש השלכות.
שכן בינתיים השתנו תקנות המיסוי, ועימן הטבות המס בהן זכו כלי רכב חשמליים בעבר. וכך, ממה שהגדרנו לאחר נהיגה ראשונה כ"מחיר מציאה", זינק תג המחיר לסביבה המקובלת כיום בדגמים מקבילים - פלוס-מינוס חצי מיליון שקלים. ורק כדי לתת מושג עד כמה: הערכות היבואנית לפני כשנה וחצי היו שהמחיר יעמוד על כ-350 אלף שקלים, אז עדיין זול בכ-100 אלף שקלים מהמקביל ביגואר וכמה עשרות אלפים זול מאודי עם ה-e-טרון.
והיום? המחיר עומד על חצי מיליון שקלים ועד 590 אלף לגרסה הבכירה. וזה אומר שהוא אמנם זול ב-20 אלף שקלים מאודי e-טרון 55 קוואטרו בעל הספק וטווח דומים, אבל יקר בכ-70 אלף שקל מ-50 קוואטרו בסיסית עם הספק וטווח צנועים יותר (300 כ"ס, 308 ק"מ).
טווח וביצועים: בניגוד לדגמים חשמליים רבים שמציפים כיום את השוק, ה-EQC לא תוכנן על דף חלק אלא מבוסס על פלטפורמת ה-GLC "רגיל" אך מוסבת, עם מנוע אחורי וקדמי המניעים את כל הגלגלים בהספק משולב של 408 כ"ס. הזינוק ל-100 קמ"ש אורך 5.1 שניות, 0.6 שניות יותר מה-e-טרון, בדרך ל-180 קמ"ש מרביים (20 קמ"ש פחות).
מצברי 80 קוט"ש מעניקים טווח נסיעה רשמי של 412 ק"מ, עם אפשרות לטעינה מהירה (110DC) ל-80% בתוך כ-40 דקות, וזו טעינה איטית יותר (בכ-10 דקות) מהמתחרה הישיר שמאפשר טעינה בהספק גבוה יותר (150DC). מערך המיתלים כולל קפיצי אוויר מאחור אבל ספירלות פלדה רגילים לפנים, בעוד אודי מציעה מיתלי אוויר מלפנים ומאחור.
על חישוקים לא מוותרים: גם עם ה-EQC בו נוחות ובעיקר טווח אמורים להיות בסדר עדיפות ראשון, בוחרת יבואנית מרצדס להציע חישוקי ענק ("21) יקרים שיפגעו בשני פרמטרים אלה. וייקרו את הרכב כמובן. גרסת בסיס עם חישוקים רגילים עולה משמעותית פחות אך עדיין כוללת צמד מסכים ("10.25), אחד כלוח מחוונים, השני כמסך מגע, מצלמות היקפיות, ריפודי עור, מושבים קדמיים מתכוונים חשמלית עם חימום, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית ו... חישוקי "19.
מערכות הבטיחות כוללות בלימה אוטונומית (כולל לתנועה חוצה ובנסיעה לאחור), בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב עם אפשרות מעבר נתיב אוטומטית, התראת שטחים מתים אקטיבית כולל התרעה על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי ותאורת מטריקס-לד אדפטיבית. גרסת הביניים (540 אלף שקל) כוללת בקרת אקלים מפוצלת לשלושה אזורים, עיסוי במושבים הקדמיים, תצוגת נתונים עילית ומערכת שמע משודרגת של בורמייסטר.
מה אנחנו חושבים עליו: זה כנראה לא ממש היה בידיה, אך העיכוב בהנחתת ה-EQC לא ישחק לטובת היבואנית. גם בגלל תג המחיר שמונע ממנו להיות עסקת מעולה, גם מכיוון שהשוק כבר מכיר לא מעט דגמים חשמליים. המתחרה הישיר מבית אודי נהנה לעומת זאת מהחדשנות, ומכר לא פחות מ-650 מכוניות עד כה - מספר שללא ספק הפתיע מאוד אפילו את הגרמנים.
אבל הסיפור הגדול כאן, עם כל הכבוד ל-EQC, הוא לא הרכב עצמו - ממנו מאוד התרשמנו מאוד בנהיגת הבכורה - אלא מה שהוא מסמל עבור היצרנית. ולכן דגמים עתידיים, החל מה-EQA הקטן שינחת כאן ברבעון השני של 2021 וכלה ב-EQS שתגיע ברבעון השלישי כספינת דגל נקייה מזיהום, יהנו מקבלת פנים מעודדת עוד יותר.