גלגול חדש של אפליקציית DeepNude ש"מפשיטה" נשים: בוטים ברשת טלגרם מציעים לגולשים לשלוח להם תמונה של אישה, ולקבל בחזרה את אותה התמונה כשהאישה עירומה מבגדים. הבוטים מציעים כמה דוגמאות חתומות בסימן מים כהתנסות, ולאחר מכן גובים תשלום על השירות. מומחים מעריכים כי הקוד של הבוטים הוא עיבוד של אפליקציית DeepNude שנחשפה בשנה שעברה ועוררה סערה גדולה שהביאה להסרתה.
מתברר שהקוד של האפליקציה עשה את דרכו לאתרי קוד פתוח ולאפליקציות שיתוף קבצי טורנט, ולמעשה הוא זמין לכל. מבחינה טכנולוגית, ההתפתחויות האחרונות בעולם התמונות והווידאו הסינתטיים, הדיפ פייק, מאפילות על אפליקציית DeepNude, שעושה שימוש בסיסי בטכנולוגיית GAN הנפוצה בתחום הדיפ פייק. אבל זה כנראה מה שמאפשר להפעיל אותה באמצעות בוט פשוט בטלגרם.
2 צפייה בגלריה
בוט
בוט
אחד הבוטים שמציעים תמונות עירום מזויפות
(צילום מסך)

דו"ח של מרכז המחקר Sensity (לשעבר Deeptrace Labs) שפורסם עתה, מעלה כי בפלטפורמה של טלגרם נוצרה רשת של בוטים, המופעלים באמצעות בינה מלאכותית, שמעניקים שירותי הפשטת נשים מצולמות. חומרת התופעה היא בהיקפה, וביכולת להשיג תמונות עירום מזויפות לא רק של כוכבות קולנוע וסלבריטאיות, אלא גם של נשים ונערות המוכרות למשתמשי השירות, מה שמאפשר להם גם לסחור בתמונות או להשתמש בהן לסחיטה. החוקרים כבר איתרו מקרים בהם ניסו לסחוט בלוגריות ומשפיעניות באמצעות תמונות מזויפות.
בניגוד לאפליקציה המקורית, שהיתה קשה להשגה ודרשה 50 דולר עבור כל עיבוד תמונה, התופעה החדשה הופכת את הגישה לטכנולוגיה הפוגענית לקלה ביותר, באמצעות הסמארטפון. גם המחיר הנדרש עבור השימוש בה נמוך ביותר – כ-1.3 דולר ל-12 תמונות. החוקרים מצאו שעד חודש יולי האחרון קרוב ל-105 אלף נשים הפכו לקורבנות המערכת, ולהערכתם בשלושת החודשים האחרונים המספר הזה הכפיל את עצמו. ב-70 אחוזים מהמקרים מדובר בתמונות של נשים ונערות שנלקחו מאוסף פרטי או מהרשתות החברתיות, רבות מהן צעירות ובחלק מהמקרים אף קטינות.
2 צפייה בגלריה
בוט
בוט
רשת הבוטים בטלגרם
(צילום מסך)
בנוסף לבוטים פועלים גם מספר אתרי אינטרנט בתחום זה, כולל מאות דפים ברשת החברתית הרוסית VK, שם מועלות תמונות עירום מזויפות של נשים מפורסמות ומתנהלים דיונים ערים. להערכת החוקרים, מספר משתמשי המערכות השונות בתחום זה מגיע ליותר מ-100 אלף בעולם, רובם מרוסיה ומדינות חבר העמים. הקורבנות, אגב, מגיעות גם מארה"ב, איטליה וארגנטינה. מחברי הדו"ח מציינים כי מסרו את כל המידע על האפליקציות והבוטים לחברות טלגרם ו-VK אך לא קיבלו כל תגובה. גם כלי תקשורת בעולם שפנו לקבלת תגובה לא נענו.
בחברת אבטחת המידע ESET ישראל מסבירים כי הטכנולוגיה של DeepNude מבוססת על למידת מכונה ורשתות עצביות ממוחשבות, שעושה שימוש במאגרים עצומים של תמונות עירום של נשים שונות. בחברה אומרים כי מדובר בפוטנציאל פגיעה בעייתי ביותר, והדרך להקטין את פוטנציאל הפגיעה היא באמצעות הגדרת הפרופילים של המשתמשים כפרטיים, כך שלא לכל אחד יש גישה אליהם. "יש לשים לב את מי אנחנו מאשרים לרשימת החברים שלנו" אומרים בחברה.