בימים האחרונים קשה היה לפספס את זה: מסרון שרץ בין נשים חרדיות והודעה שהופיעה בקבוצות ווטסאפ ייעודיות, המזמינה נשים חולות קורונה ומבודדות לטבול במקווה טהרה מיוחד עבורן בעיר בני ברק. "בשיתוף עיריית בני ברק ו'איחוד הצלה', העירייה הקצתה מקווה לנשים חולות מאומתות ולמבודדות", נכתב. "ההגעה רק באמבולנס!"
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

3 צפייה בגלריה
התכתבויות מקווה חולות קורונה מבודדות
התכתבויות מקווה חולות קורונה מבודדות
"העירייה הקצתה מקווה" - אבל העירייה הכחישה
במסרון נמסרו מספרי הטלפון למקווה החולות ומקווה המבודדות, אבל בדיקת ynet העלתה כי מדובר ביוזמה אסורה מכל וכל: במשרד לשירותי דת הבהירו כי הדבר אסור, גם במוקד 104 של פיקוד העורף אמרו כי לנשים חולות ומבודדות אסור לצאת מהבית לשום מטרה, ובכלל זה למקווה.
בעיריית בני ברק המוזכרת בהודעה ביקשו לבדוק את הדברים, והשיבו כי "עיריית בני ברק איננה מפעילה מקוואות שכאלה ואיננה שותפה ליוזמות מסוג זה, האסורות על פי חוק". הם הוסיפו כי "מדובר בפעילות התנדבותית שנעשתה על ידי נשים פרטיות מטעם עמותות פרטיות ובמקווה פרטי. מיותר לציין כי אין למיזם כל קשר לעירייה ו/או לגורם מטעמה. עיריית בני ברק רואה בחומרה כל הפרה אסורה מעין זו".
תחקירנית ynet קיימה התכתבות עם האחראית על המקווה לחולות, וזו אישרה כי ניתן להגיע למקווה בתיאום מראש, וכי האישה תוחזר לביתה לאחר הטבילה על ידי אישה אחרת, ברכב שאיננו אמבולנס. אלא שלאחר פניית ynet לעיריית בני ברק בנושא, חזרה בה הבלנית וציינה כי מדובר במקווה פרטי: "כרגע הודיעו לי שעקב בעיות טכניות בשלב זה הוא סגור", הוסיפה. "דברי איתי בימים הקרובים".
3 צפייה בגלריה
התכתבויות מקווה חולות קורונה מבודדות
התכתבויות מקווה חולות קורונה מבודדות
ההתכתבות עם אחראית המקווה לחולות
ב"איחוד הצלה" החתומים על המודעה הבהירו כי אינם מעורבים ביוזמה החדשה. "בגל הראשון קיבלנו פניות מגורמי רווחה ובריאות בבני ברק, שביקשו לסייע בפעילות הומניטרית זו", אמרו. "נענינו לבקשה וביצענו מספר נסיעות. לאחר בדיקה עם משרד הבריאות והמשרד לשירותי דת, הובהר לנו כי נסיעות אלו אינן מאושרות, ועל כן הן הופסקו מיידית על ידי איחוד הצלה".

"נשים מסתירות"

כבר בתחילת חודש אפריל פרסם המשרד לשירותי דת אזהרה חמורה ולפיה "חל איסור לאפשר טבילה במקוואות לנשים הנדרשות לשהות בבידוד ביתי או נשים שאובחנו כחולות. יש לוודא זאת מול הטובלות טרם הגעתן למקווה".
3 צפייה בגלריה
התכתבויות מקווה חולות קורונה מבודדות
התכתבויות מקווה חולות קורונה מבודדות
לאחר פניית ynet לעירייה - הודעה חדשה: "דברי איתי בימים הקרובים"
בפועל, בריכוזים חרדיים היו נשים שהסתירו מידע מבלניות, ולכן הופעל נוהל מיוחד ולפיו אחרי כל פעם שמתברר כי חולה או חייבת-בידוד טבלה, יש לסגור את המקווה וליצור קשר עם המשרד לשירותי דת, לצורך עדכון וביצוע חיטוי מיוחד לפני פתיחה מחודשת של המקום.
ר', בלנית תושבת הצפון, אומרת כי "מצד אחד, לכולנו ברור שהטבילה היא מצווה ואנחנו מכבדות את הרצון של נשים לטבול. אבל מצד שני, הן מסכנות את כל הנשים האחרות ויש גם תופעה של נשים מסורתיות שהפסיקו להגיע, כי הן חוששות שנשים חולות טבלו לפניהן".
וזה באמת קורה?
"אני גרה ביישוב שרובו חילוני, ואף פעם לא אישרתי טבילה לאישה שזה אסור לה על פי הוראות משרד הבריאות, אבל אני יודעת מחברות שלי שעובדות כבלניות ביישובים חרדיים, שהן מאפשרות לכולן לטבול. הן טוענות שהכלור במקווה והניקיון לפני ואחרי הטובלת, מעניק הגנה מספיקה".
במשרד לשירות דת הבהירו הבוקר באופן חד משמעי: "התנגדנו ואנו מתנגדים ליוזמת מסוג זה. אין מקווה למבודדות או חולות - מבודדת או חולה אסור לה לצאת מהבית".

שלג מהחרמון למקווה במלונית הקורונה

בניגוד לטבילה של גברים במקווה, שהיא מנהג, חובת הנשים היא מצווה מהתורה. לכן משפחות חרדיות רבות שחלו בקורונה, התעקשו להגיע דווקא למלונית-ההחלמה של פיקוד העורף בניר עציון, מאחר ובמקום יש מקווה טהרה. לאחר שניתנה הוראה לסגור את הגישה למקווה, נשים שהיו במקום פתחו במחאה ואיימו לקרוא לציבור שלא להגיע למקום. בהמשך נמצא פיתרון, ומשרד הבריאות העניק אישור מיוחד לפתיחת המקווה.
במלונית התארחו תושבים רבים מבני ברק, שפנו בעניין ללשכת ראש העיר שלהם, הרב אברהם רובינשטיין, והוא הורה לסייע להפעלת המקום. בתחילת חודש מאי הגיעה משאית ועליה גושי שלג שהובאו מאזור החרמון. השלג הוכנס למתחם "אוצר מי הגשמים", מכיוון שמקווה כשר רק עם בבסיסו יש מיכל ובו מים שמקורם בגשמים, שלא הובאו למקום בעזרת שאיבה מבאר או נחל.
הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון "עתים" מסר: "היהדות מקדשת החיים - וכל יציאה מהבית של חולת קורונה היא סכנת נפשות! לצערנו זה לא המקרה הראשון של מקווה שמפר את החוק ואת הנחיות הרבנות בכזאת בוטות, אך אנו מקווים כי הרשויות יטפלו בדברים בחומרה הראויה להם וזה יהיה המקרה האחרון".
הרב פרבר הפועל להתנהלות תקינה במקוואות, הוסיף כי "אין שום תירוץ הלכתי או מוסרי לאשר לאישה חולת קורונה לצאת החוצה, להיחשף לציבור ולסכן את בריאותו. דווקא משום חשיבותה של המצווה, עלינו לדאוג כי כל אישה תוכל לקיימה מבלי לסכן את עצמה ואת הסובבים אותה, ולכן יש לדאוג לבטיחות בריאות הטובלות, על אחת כמה וכמה כשברקע המשבר הבריאותי החמור ביותר שידענו".