4 צפייה בגלריה
בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה נאטם לאחר הפרות קורונה
בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה נאטם לאחר הפרות קורונה
בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה נאטם לאחר הפרות קורונה
את תפילת שחרית מתכוונים מתפללי בית הכנסת "אוהב שלום" לקיים כמתוכנן, בכניסה לבית הכנסת, מול הדלת שרותכה אתמול (יום ד') בהוראת ראש העירייה. "אנחנו מבינים את ראש העיר, אבל כולנו פה בוכים על ההחלטה", אומר ל-ynet אחד המתפללים. "זו הפעם הראשונה מזה 50 שנה שבית הכנסת סגור. אף אחד לא הזהיר אותנו. אפילו ספר תורה אחד לא השאירו לנו".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
זה קרה אתמול: בצעד חריף החליטה עיריית יבנה לאטום את דלתות בית הכנסת "אוהב שלום" של יוצאי לוב, ובכך מנעה כניסה למבנה עד להודעה חדשה. הסיבה: טקס ברית מילה רב משתתפים שנערך בבית הכנסת יום קודם לכן, בניגוד להנחיות משרד הבריאות.
"עם כל הכבוד למגיפה ולווירוס – לרתך שערי בית כנסת זה מחריד בעיניי, קיצוני וחסר רגישות", מוסיף חזות. עכשיו הם במרתון שיחות עם ותיקי בית הכנסת וגם עם רב העיר, לגבי קיום תפילת שחרית. "הבעיה היא שזה יום חמישי ואין לנו אפילו ספר תורה".

בעל האירוע פרץ בבכי

בסיור שגרתי של צוות הפיקוח והשיטור העירוני, גילו הפקחים על קיום הטקס. האורחים התבקשו להתפזר מהמקום, והאחראי על בית הכנסת נקנס בסכום של 2,500 ש"ח. שלום דוידי, גבאי בית הכנסת "אוהב שלום", מספר כי בעל האירוע לקח על עצמו את תשלום הקנס. "הוא הרגיש כל כך רע. הוא עמד מולי ובכה ממש. חיבקתי אותו ואמרתי לו שהכול יהיה בסדר".
4 צפייה בגלריה
בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה נאטם לאחר הפרות קורונה
בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה נאטם לאחר הפרות קורונה
על השער נתלה שילוט
מקורב למשפחה שנכח באירוע סיפר כי "אבי התינוק כמעט התעלף במהלך הברית כשראה שהפקחים הגיעו. היה לחץ ובלאגן והוא התחיל לבכות. הוא חיכה כל כך הרבה לשמחה הזו. זה יכול היה להסתיים אחרת. כל המשפחה בצער גדול".
"כשהפקחים הגיעו הם הטילו עלינו הרבה משימות", מוסיף בן המשפחה. "ביקשו לדלל את האורחים, להרחיק בין השולחנות, להוציא שולחן החוצה מהרחבה. ואחרי הדו"ח שנתנו - חשבנו שבזה זה נגמר. נדהמנו כששמענו שהפקחים הגיעו וריתכו את שערי בית הכנסת. איפה נשמע כדבר הזה? המשפחה מרגישה נורא. אף אחד לא ציפה לזה. פשוט עצב גדול במקום שמחה".

"כבית כנסת הקפדנו מאוד על ההנחיות"

מניין החולים המאומתים ביבנה עומד היום על 103, ומניין הנפטרים מאז פרוץ מגפת הקורונה עומד על 9. העיר נמצאת בגבולות הצבע הצהוב, ובעירייה לא מתכוונים לוותר על המעמד בגלל הפרות חוק.
4 צפייה בגלריה
בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה נאטם לאחר הפרות קורונה
בית כנסת "אוהב שלום" ביבנה נאטם לאחר הפרות קורונה
זה לא נעים לראות בית כנסת מרותך
אתמול כאמור הגיעו פקחים ושוטרים ורתכו את הכניסה לבית הכנסת, שבמתחמו פועל אף כולל "תפארת רחמים". על השער הקדמי הוצב שילוט: "לידיעת הציבור, בית הכנסת 'אוהב שלום' הפר את הנחיות הקורונה. המקום נסגר עד להודעה חדשה".
דוידי והמתפללים מבקשים להדגיש כי הם מבינים את התנהלותו של ראש העיר ואינם באים בטענות כלפיו. ובכל זאת, הם מקווים, את קבלת השבת כבר יחזרו לעשות ברחבת בית הכנסת, לפי התקנות המחמירות. "גם לנו חשובה בריאות המתפללים לא פחות מהתפילה", אומר דוידי. "עם זאת, היו צריכים לתת לנו התראה של 24 שעות. כולנו פה בהלם. המתפללים עדיין בסערת רגשות מאוד גדולה".
"בית הכנסת", הוא אומר, "קיים 50 שנה כמעט. הוא בין הראשונים של יבנה. זו הפעם הראשונה שהוא סגור. עם דמעות בעיניים ובצער גדול אנחנו מקווים שהגזירה תתבטל. אנחנו מבינים את חומרת הקורונה וההדבקות, ובבית הכנסת שלנו יש לא מעט מתפללים בסיכון. גם כשהיה מותר להתפלל בפנים – הקפדנו להתפלל רק בחוץ, ברחבת בית הכנסת שהיא גדולה מאוד ועם מאווררים. הפקחים הפתיעו אותנו בחצי השנה האחרונה בעשרות ביקורים, וכל פעם אמרו שבית הכנסת שלנו עומד בתקנים הכי מחמירים. את כל החגים חגגנו בחוץ".
הטענה היא שהיו קרוב למאה איש באירוע. איך קורה מצב כזה?
"היו כ-60 אנשים במקום שבו מותר 20. הייתה מחיצת ניילון ומישהו מהאורחים פתח אותה. שמרנו על מרווחים גדולים בין השולחנות. הבעיה היא שעוברים ושבים שלא היו בין המוזמנים – הצטרפו לחגיגה. בדיוק ברגעים הללו הגיעו פקחי העירייה, ראו את ההתקהלות, ופעלו כראוי וברגישות. הם המתינו עד לסיום טקס הברית, ואז ניגשו לבעל האירוע וביקשו להרחיק את השולחנות. בסוף קיבלנו גם קנס בסך 2,500 שקלים, וחשבנו שבזה זה נגמר, עד שהגיעו הפקחים ללא כל התראה, וריתכו את המקום".
משה חזות, חבר מועצת עיריית יבנה, דורש להסיר את האיטום מעל בית הכנסת לאלתר, ומדגיש כי אין שום עוגן חוקי לפעולת הפקחים. "עם כל הכבוד למגפה – לרתך שערי בית כנסת זה מחריד בעיניי, קיצוני וחסר רגישות. אין שום תקנה או חוק עזר עירוני לרתך מוסד ציבורי, ובוודאי שלא בית כנסת שלא נבנה מכספי העירייה. הם פעלו שלא כחוק. זכותך כראש עיר לתת דו"ח באמצעות הפיקוח העירוני, או לנקוט שלילת תמיכות, אבל לרתך בית כנסת?"
מעיריית יבנה נמסר: "הפיקוח והשיטור העירוני בשיתוף שוטרי תחנת משטרת יבנה והמתנדבים, ימשיכו לפעול בשטח ולאכוף את ההנחיות על מנת לצמצם את ההדבקה ולמנוע אירועים מסוג זה. אנו קוראים לתושבים לתרום את חלקם למאמץ העירוני לצמצום התחלואה ולשמירה על בריאות הציבור. רק ביחד ננצח את הקורונה".
פורסם לראשונה: 16:25, 21.10.20