אחרי הדרמה במליאת הכנסת בעקבות אישור הצעת החוק להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בקריאה טרומית, נבחנת כעת הסוגיה האם בקשתו של יו"ר הקואליציה מיקי זוהר לערוך הצבעה שמית הוגשה בהתאם לתקנון הכנסת.
3 צפייה בגלריה
הצבעה על ועדת חקירה לפרשת הצוללות בכנסת
הצבעה על ועדת חקירה לפרשת הצוללות בכנסת
(צילום: שמוליק גרוסמן, ערוץ הכנסת)
בקרב האופוזיציה התעוררה ביקורת נוקבת סביב שתי סוגיות מרכזיות שנבחנות משפטית. האחת: האם זוהר ביקש מסגן יו"ר הכנסת, מנסור עבאס, לערוך הצבעה שמית לפני שההצבעה האלקטרונית יצאה לפועל - ובכך אמור היה עבאס לקבל את בקשתו, והשאלה השנייה היא האם לזוהר יש את הסמכות לבקש הצבעה שמית, שכן הוא לא נושא בתפקיד רשמי בממשלה ומחויב להגיש 20 חתימות בשביל המהלך. ח"כ תמר זנדברג, שיזמה את הצעת החוק, כבר הודיעה שתשקול לעתור לבג"ץ.
3 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
תמר זנדברג במליאה
(צילום: שמוליק גרוסמן, ערוץ הכנסת)
בינתיים, יו"ר הכנסת יריב לוין ומנהל ההצבעה מנסור עבאס שוחחו ביניהם והסכימו כי ההצבעה הייתה צריכה להתבטל. לפי הודעה שיצאה מלשכתו של לוין, השניים צפו בסרטון מההצבעה וראו כי זוהר אכן פנה לעבאס - שהסביר שלא שמע את דבריו אלא רק אחרי שביקש אחרי תחילת ההצבעה האלקטרונית. "לכן, כאשר הופיעו תוצאות ההצבעה האלקטרונית על הלוח, לא הכריז על תוצאות רשמיות עד שיברר את חוקיות ההצבעה", טענו השניים.
3 צפייה בגלריה
יריב לוין ומנסור עבאס
יריב לוין ומנסור עבאס
יריב לוין ומנסור עבאס
(צילום: יואב דודקביץ, אבי מועלם)
מזכירת הכנסת ירדנה מלר הורביץ ציינה כי "בקשה מצד יו"ר קואליציה למזכירות הכנסת לקיים הצבעה שמית בשם הממשלה - הינה דבר שקורה מעת לעת, ואין לראות במקרה שקרה היום בבחינת תקדים".
זנדברג לעומתה טענה כי "ח"כים באופוזיציה שהיו בקואליציה הבהירו לי שידוע בקואליציות הליכוד שמי שצריך לבקש הוא השר. ראיתי שיש מי שהתרעמו שעבאס אומר 'אני מחכה לתמר זנדברג'. מדובר בנוהל קורונה שהנהיג בצדק יריב לוין לפיו היו"ר ממתין שמציע ההצעה יעלה למקומו ביציע כדי שיוכל להצביע. זה רק מבהיר שההצבעה החוקית התנהלה בנחת ולא היה שום מחטף. ביטולה הוא השערוריה".
מנגד, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כינס הצהרה מיוחדת בכנסת בעקבות ביטול תוצאות ההצבעה ואמר: "שמונה שנים אני ח"כ, מעולם, אבל מעולם, לא בוטלה הצבעה אחרי שהכנסת הצביעה. אין דבר כזה. דיברתי עם ותיקי הבניין ואיש לא זוכר דבר כזה". לפיד אמר כי "בכל תולדות הכנסת מעולם לא קרה שיו"ר הכנסת מבטל הצבעה שלא הוא ניהל. אם אפשר לבטל ככה הצבעות, אפשר לסגור את הכנסת. לא צריך אותה יותר. אנחנו סתם תיאטרון, כדי שנתניהו יוכל להסתובב בעולם ולטעון שישראל היא עדיין דמוקרטיה".
ההצעה אושרה תחילה לאחר שבהצבעה הראשונה כל חברי כחול לבן נשארו מחוץ למליאה, ובליכוד לא גייסו ח"כים לקראת ההצבעה. מזכיר הממשלה צחי ברוורמן עצר את דיון קבינט הקורונה בנושא מתווה היציאה מהסגר וביקש מהשרים לצאת להצביע במליאה, בהצבעה החוזרת. בזמן שהאמין שכל השרים כבר עזבו את לשכותיהם, נשמע אומר בטלפון "זה בית משוגעים, תאמין לי".

לאחר ביטול ההצבעה, שעברה ברוב של 23:25 ח"כים, חברי האופוזיציה נטשו בזעם את המליאה, וההצעה נפלה ברוב של 0:44. יו"ר הכנסת לוין ניסה להרגיע את הח"כים לאחר ביטול ההצבעה ואמר: "מאחר שאני הייתי כאן באולם, אני לא צריך ללמוד מכלי שני מה שקרה פה כי הייתי פה. אפילו אני, שישבתי במקומי, לא הצבעתי. לא הצבעתי משתי סיבות: האחת, כי התבצעה הצבעה שמית והשנייה, כי ההודעה שלוחצים ומצביעים לא נאמרה כלל, או שנאמרה בקול ענות חלושה ובוודאי לא נשמעה. לפיכך, אנחנו לא עוסקים פה במחטפים ולא בתרגילים, ולאור הבקשה הברורה להצבעה שמית, אני מבטל את התוצאות שהיו ומכריז על הצבעה שמית".
יו"ר מרצ ניצן הורוביץ אמר: "ביזיון בכנסת. רוב לאופוזיציה להצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, עכשיו היו"ר לוין עושה מעשה שלא ייעשה - ומבטל את ההצבעה. אחרי שהגיעו ח"כים מהקואליציה הוא מקיים הצבעה חוזרת. בושה וחרפה, לא היה דבר כזה בכנסת".
בכחול לבן הגיבו לביקורת מצד יש עתיד והבהירו כי "לא נשתף פעולה עם ניסיונות שבועיים של האופוזיציה להביך את הקואליציה, ולהעלות הצעות שאין להן היתכנות. גנץ התבטא השבוע ואמר כי מדובר בפרשה חמורה שצריכה להיבדק, ומסיבה זו הנחה שר הביטחון כי הוא בוחן בימים אלה ועדת בדיקה של מערכת הביטחון בנושא זה, כפי שנכון וצריך לעשות".
חברי תנועת "חקירה עכשיו" הודיעו שיפגינו הערב מול הכנסת בעקבות ביטול ההצבעה, ויגיעו עם מיצג של חמש צוללות. "אנחנו דורשים ביטול מיידי של ההצבעה השניה ולהשאיר על כנה את תוצאות ההצבעה הראשונה", נמסר מהתנועה. "נפנה לבג"ץ כדי להסדיר את השערוריה שקיימו היום חברי הקואליציה בכנסת".
כמו כן, תנועות המחאה נגד נתניהו הודיעו כי במוצאי שבת יקיימו צעדה מהכנסת למעון רה"מ בבלפור תחת הכותרת "עת חרום – לוקחים את הדמוקרטיה לידיים". מהפעילים נמסר כי "ביום שבו נתניהו מבטל הצבעה בכנסת כי התוצאה לא מוצאת חן בעיניו, מדינת ישראל מפסיקה לתפקד כדמוקרטיה. זוהי קריאת חירום לכל האזרחיות ואזרחי המדינה שחפצים לחיות במדינה דמוקרטית לצאת לרחובות ולמחות נגד הרס הדמוקרטיה. מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מלחמה על היותה מדינה דמוקרטית ולאף אזרח ואזרחית אסור להישאר בבית בנקודת זמן כ"כ גורלית. את המלחמה על הבית חייבים לנצח"
רועי רובינשטיין וחיים גולדיטש השתתפו בהכנת הכתבה