שמונה חודשים של פגרה כפויה עברו על ענף הג'ודו, תקופה ארוכה שתגיע לסיומה ביום שישי הקרוב עם חזרת הסבב העולמי לגראנד סלאם בודפשט, תחרות המעניקה ניקוד רב לקראת המשחקים האולימפיים בטוקיו.
שובו של הג'ודו לא מובן מאליו, בעיקר בענף שמסתמך על מגע פיזי וסיכויי ההדבקה שלו גדולים. לכן גם הוא חזר לפעילות כמעט אחרי כולם, אך כמובן שיש לא מעט התאמות ותקופת הסתגלות לעידן החדש.
6 צפייה בגלריה
ששון בפעולה
ששון בפעולה
אחד הבולטים במשלחת הישראלית. אורי ששון
(צילום: אורן אהרוני)
גם איגוד הג'ודו הבינלאומי (IJF) תיאר את הגראנד סלאם כ"מבחן לעתיד" לקראת חזרה מלאה של הסבב העולמי ולכן קבעו כללים נוקשים, שיהיו גם דרך עיניו הבוחנות של הנשיא, מריוס וייזר.

הדרך למזרן רצופה בדיקות

המשלחת הישראלית הגדולה שהגיעה כבר אתמול לבודפשט נאלצה עוד לפני הטיסה לעבור בדיקה כפולה של קורונה – ביום שישי ובתחילת השבוע.
הג'ודוקא ברוך שמאילוב, המתחרה בקטגוריית משקל עד 66 ק"ג, נמצא חיובי לקורונה ולא המריא עם הנבחרת. מבחינה בריאותית שמאילוב מרגיש טוב וללא תסמינים ושני שותפיו הקבועים לאימון נכנסו מיידית לבידוד על פי הוראות משרד הבריאות. עם נחיתת המשלחת נערכה בדיקה נוספת, כשהרביעית תתקיים לפני השקילה. כל 500 הספורטאים בתחרות, שמגיעים מ-75 מדינות, יעברו בדיוק אותו תהליך.
אבל זה רק ההתחלה. כמו ענפים רבים שראינו לאחרונה גם בג'ודו יפעילו "בועה", במטרה להימנע מהידבקויות. המלון עצמו נמצא ממש מאחורי אולם התחרות, ככה שאפילו לא צריך לחצות את הכביש. היציאה לעיר אסורה בהחלט ומי שבכל זאת ינסה לעשות זאת, הוזהר כי אישור הכניסה שלו ייגזר ולא ישתתף בתחרות.
6 צפייה בגלריה
טל פליקר
טל פליקר
נדבק ולא המריא. ברוך שמאילוב
(צילום: אורן אהרוני)
6 צפייה בגלריה
האולם בו נערכת התחרות
האולם בו נערכת התחרות
חיטוי פעם בשעה ועמדות ניקיון. גראנד סלאם פריז. בבודפשט לא יהיה קהל
(צילום: EPA)
מבחינת מצרכים ומזון, המארגנים יספקו דברים בסיסיים כמו מים, חטיפי בריאות, ג'לים ועוד, כאשר תוגבל הכניסה לחדר האוכל. מן הסתם אסור להסתובב ללא מסיכה על הפנים, עד לרגע שיעלו להתחרות. הקהל לא יורשה להיכנס והג'ודוקאים יתחרו לעיני יציעים ריקים.
מזרני התחרות יעברו ניקיון יסודי אחת לשעה על ידי שימוש בתמיסה מיוחדת ובטוחה עבור הספורטאים, אך קטלנית לחיידקים ווירוסים. לשופטים תמוקם "עמדת ניקיון" שבו יצטרכו לחלוץ נעליים ולנקות ידיים. כל מדינה התבקשה למנות "מנהל קורונה" שאחראי ליידע את המארגנים על כל דבר חריג שקורה.
"זה יהיה גראנד סלאם בטוח", נכתב בהצהרת IJF לקראת התחרות. "לא יכול להיות ספק בקשר לזה. זה יהיה בטוח כי פדרציית הג'ודו הבינלאומית פעלה ללא לאות להציע ערבויות לספורטאים ולממשלת הונגריה, שהמשיכה לתמוך בג'ודו".
"זה יהיה מבחן לעתיד ואנחנו מוכנים. אף אחד לא יכול להתבדח על בריאות הספורטאים. זו הסיבה ש-IJF קבע אמצעים קפדניים שכולנו חייבים לכבד, החל מהבדיקות הרפואיות שקדמו לטורניר".
6 צפייה בגלריה
נבחרת הנשים בג'ודו בבודפשט
נבחרת הנשים בג'ודו בבודפשט
נבחרת הנשים בג'ודו בבודפשט
(צילום: אויגוד הג'ודו)
"לעבור את התחרות ללא מקרי קורונה"
מי שאחראית לכל נושא הבריאות ב-IJF היא אנדראה אמבר מהוועדה הרפואית של הארגון, שעבדה בחודשים האחרונים על נוסחה שתצליח להחזיר את הג'ודו לעניינים. "בחנו המלצות רבות של ארגון הבריאות העולמי (WHO) במטרה ליצור 'מסגרת של אמצעי בטיחות' שניתן יהיה למלא ברמה הלאומית והבינלאומית כאחד", סיפרה אמבר.
"כל תחרות שונה, הכל תלוי בסביבה, גודל המקום, מספר המשתתפים, המרחק בין המלון לאולם וכו'. עם זאת, ישנם כמה כללים שחייבים לפעול לפיהם. הבסיסיים ביותר הם הכללים התברואתיים, תקנות הניקיון, הציוד הדרוש לשמירה על בטיחות הסביבה. IJF רוצים לעבור את התחרות ללא מקרים חיוביים של קורונה, אך מוכנים לטפל באנשים מבודדים. נוכל להצליח רק בעזרת הספורטאים", הוסיפה.
6 צפייה בגלריה
גפן פרימו
גפן פרימו
גפן פרימו
(צילום: אורן אהרוני)
6 צפייה בגלריה
מוקי בפעולה
מוקי בפעולה
הג'ודוקא הבכיר פצוע. שגיא מוקי
(צילום: אורן אהרוני)
כשאנחנו נמצאים 275 ימים למשחקים האולימפיים, כל תחרות היא חשובה. 15 ספורטאים בכחול לבן יצאו לתחרות: בגברים – מתן שני (60 ק"ג), טל פליקר וירין מנגד (66 ק"ג), טוהר בוטבול (73 ק"ג), לי קוכמן ואיתי גולן (90 ק"ג), פיטר פלצ'יק (עד 100 ק"ג), אורי ששון וסרפים קומפנייץ (מעל 100 ק"ג). בנוסף לשמאילוב, מי שייעדר הוא אלוף העולם שגיא מוקי, שסובל בחודש וחצי האחרונים מפציעה חוזרת בגב ועובר סדרת טיפולים.
בנשים ייקחו חלק שירה ראשוני (48 ק"ג), גילי כהן וגפן פרימו (52 ק"ג), תמנע נלסון לוי (57 ק"ג), ענבל שמש (63 ק"ג) ומאיה גושן (עד 70 ק"ג).
הדרך למדליה לא תהיה פשוטה, ולא מעט אלופי עולם ומדליסטים אולימפיים ישתתפו בתחרות. המוכר ביותר הוא אלוף העולם לשעבר סעיד מולאי, האיראני שעבר לייצג את מונגוליה לאחר שנמלט ממדינתו.