שתי עוולות תוקנו הערב בכנסת. הנכים, שקצבתם לא עודכנה בשל אי אישור התקציב, יקבלו מענק בשתי פעימות. כמו כן, ילדים נכים ש"נשכחו" במענק "צ'ק לכל אזרח" ייכללו, שלושה חודשים אחרי חלוקת המענקים, בחוק המכפיל את קצבתם.
לאחר שקצבאות הנכים לא הועלו בראשית השנה, בשל אי אישורו של תקציב המדינה, הכנסת אישרה היום (רביעי) אחה"צ בקריאה שנייה ושלישית את חוק מענק הנכים. החוק המיוחד כולל מענק שישולם לכל נכה בשתי פעימות, בחודשים אוקטובר ודצמבר 2020. לראשונה, החוק כולל גם מענק ייעודי לילדים בעלי אחוזי נכות של 50% ו-100%. עלות המהלך תהיה כמיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
גובה המענק משתנה בהתאם לסוג הקצבה, אחוז הנכות ומספר חודשי הזכאות לקצבה במהלך שנת 2020. כך זכאי קצבת נכות כללית לאורך כל שנת 2020, בעל 100% נכות, יזכה בסכום המרבי - מענק בגובה 2,280 שקל.
כמו כן, במסגרת החוק יזכו כ-67 אלף ילדים נכים בשיעור של 50% ו-100% למענק שנתי חד פעמי בגובה של 1,000 שקל. זאת, לאחר שהם לא נכללו בחוק "צ'ק לכל אזרח", מה שגרם למורת רוח ולטענות על חוסר צדק, שכן נכים מגיל 18 קיבלו מענק כפול.
במסגרת התיקון לחוק הביטוח הלאומי בשנת 2018, נקבע מתווה להעלאת קצבאות הנכות, שאמור היה להגיע לסיומו עד שנת 2021. לאור העובדה שטרם אושר תקציב מדינה, ובמטרה לסייע לאוכלוסיית הנכים בימים אלה, נקבע המענק כתחליף חד פעמי, עד לתום הסדרת הפעימה השנייה כפי שנקבעה במסגרת התיקון לחוק הביטוח הלאומי בשנת 2018.
שר האוצר, ישראל כץ, אמר הערב כי "היום עשינו היסטוריה. חוק הסיוע לנכים בגובה מיליארד שקל עבר כעת בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. מבחינתי זה מימוש התחייבות אישית, שנטלתי לסייע לנכים ולהיות נציגם בדרג הבכיר של מקבלי ההחלטות. אני גאה ושמח על כך שקיימתי את ההתחייבויות. אמשיך לחבק את הציבור הנהדר הזה ולסייע להם לאורך כל הדרך".