6 צפייה בגלריה
קווי האוטובוס הוגבלו, תחנות רכבת נסגרו
קווי האוטובוס הוגבלו, תחנות רכבת נסגרו
קווי האוטובוס הוגבלו, תחנות רכבת נסגרו
(צילום: בראל אפרים )
ביום שני הודיע משרד התחבורה כי עם סיום הסגר, תשוב התחבורה הציבורית לפעילות מלאה עד 22:00 בלבד - דבר שמהווה קושי עבור הנוסעים שחזרו למקומות העבודה. בנוסף, הודיע המשרד כי תחנות הרכבת בנמל התעופה בן גוריון, ירושלים (מלחה), רעננה (מערב ודרום), הוד השרון (סוקולוב) וכפר סבא (נורדאו) לא ייפתחו בשלב זה וכי הרכבת לא תפעל בסופי שבוע.
יצוין כי עוד בטרם הוטל הסגר הראשון, הופסקה תנועת הרכבות בשעות הערב בקו החוף בשל עבודות חשמול המסילות - הפרויקט הגדול ביותר של רכבת ישראל. בנוסף, בתחילת הסגר השני הופסקה תנועת הרכבות גם כך ב-20:00, כך שהעבודות לא פגעו בנוסעים. אלא שעם חידוש פעילות התחבורה הציבורית והגבלת שעות פעילות האוטובוסים עד 22:00 - נדהמו הנוסעים לגלות כי המקטע חדש (הרצליה-חדרה) נסגר והשאטלים, שאותם העמיד משרד התחבורה במקרים קודמים של עבודות בקו - לא הופעלו.
כך למשל, על-פי אתר רכבת ישראל, קו 605 מתל אביב לנתניה פועל בתדירות של 10-20 דקות בשעות הערב, אך קו 910 מתל אביב לחיפה יוצא רק שלוש פעמים, בין 19:30-22:00. בנוסף, קו 407 מתל אביב לחדרה יוצא בכל חצי שעה בלבד (חמישה אוטובוסים בסך הכול) ובכיוון ההפוך בכל 40 דקות (שלושה אוטובוסים בסך הכול). יש לציין כי על כל קו אוטובוס בינעירוני עולים 30 נוסעים בלבד, לעומת 500 מקומות ברכבת בתקופת ההגבלות.
בינתיים, אין צפי לסיום עבודות החשמול בקו החוף ובמשרד התחבורה טרם נערכו למצב, כך שהגבלה נוספת בשעות הפעלת הקווים תקשה באופן משמעותי על תושבי הצפון שעובדים במרכז - והדבר מצית זעם ותסכול בקרב נוסעים רבים.
6 צפייה בגלריה
רכבות
רכבות
תחנות רכבת נסגרו. ארכיון
(צילום: משה טננבאום)

"הפרנסה נפגעת, נסיעה מת"א לחיפה אורכת ארבע שעות"

אנסטסיה, תושבת חיפה שעובדת בצפון תל אביב, עולה בימי שגרה על קו 910 של אגד. "אני מסיימת לעבוד ב-21:00 ולפעמים האוטובוס לא עוצר, אז אני נאלצת לנסוע לתחנות קודמות כדי לתפוס את האוטובוס הבא. כל זה קורה בלילה, כשאין רכבות", היא אומרת. "אני מרגישה שהפרנסה שלי נפגעה משמעותית בתקופה הזו".
ורה, רנטגנאית במחלקה לרפואה גרעינית בבית החולים איכילוב שבתל אביב, מתגוררת בנהריה. בדרך כלל, היא נוסעת ברכבת בכל יום, אך בשל הגבלת שעות פעילות האוטובוסים והרכבות - גם היא טוענת שספגה פגיעה כלכלית: "אם בימי חמישי אני מסיימת לעבוד מאוחר - אני נשארת אצל חברים או שאני מטרטרת את בעלי להגיע מהצפון כדי שייקח אותי הביתה. אין לי הרבה אפשרויות, אבל אני מקווה שמשהו ישתנה. אני לא חושבת שהפעלת אוטובוסים עד 22:00 או לאחר מכן זה מה שיגביר את התחלואה".
ורה הוסיפה: "ברכבת הנסיעה ארכה שעה וחצי, אבל עכשיו - גם אם אני מספיקה לאוטובוס - זה אומר שאני צריכה לרדת בחיפה, להחליף לקו פנימי ואחריו לעלות על קו נוסף לנהריה. מה יקרה אם אגיע לחיפה ב-22:00? איאלץ להישאר שם? גם כך מדובר בנסיעה בת ארבע שעות".
6 צפייה בגלריה
תחנת ירושלים מלחה ריקה מנוסעים בעקבות שביתת הרכבות
תחנת ירושלים מלחה ריקה מנוסעים בעקבות שביתת הרכבות
תחנת מלחה בירושלים ריקה מנוסעים. ארכיון
(צילום: יואב דודקביץ')
עידו מימון, תושב כפר סבא המנהל עסק בתל אביב, הצטרף לדברים: "אפשר לכתוב סרט על מה שקורה בתחבורה הציבורית בכפר סבא. תחנות הרכבת בעיר סגורות בשל עבודות תשתית ותנועת האוטובוסים מסתיימת ב-22:00. זה מאוד מגביל, כי עכשיו אני צריך להיות עם יד על הדופק כל הזמן. אם פעם התאפשר לי לצאת מהעסק ב-23:00 או בחצות - כעת אני צריך לעשות זאת לפני 22:00. החיים, כידוע, לא מסתיימים בשעה הזו".
לדבריו, "נהגי האוטובוס מדלגים מדי פעם על תחנות כי הם עמוסים. בשבוע שעבר לקח לי ארבע שעות להגיע מתל אביב הביתה. לא נתקלתי במצב כזה מעולם בתחבורה הציבורית. העיר מנותקת, זו תחושת כלא".

6 צפייה בגלריה
שמרית נוטמן
שמרית נוטמן
שמרית נוטמן
(צילום: 15 דקות)
גם טלי מולדבסקי, תושבת אשקלון שעובדת בכפר סבא, עברה לנסוע באוטובוסים אחרי כשנתיים וחצי שבהן נסעה ברכבת בשל סגירת תחנת כפר סבא. כעת, כפי שצוין, גם שעות פעילות האוטובוסים הוגבלו - מה שמקשה עליה עוד יותר ומאלץ אותה לנסוע בשלושה אוטובוסים לעבודה - ארבע שעות לכל כיוון לעומת שעה וחצי ברכבת בעת שגרה.
"אני עובדת כבר שש שנים בכפר סבא", היא אמרה, "והמון אנשים נוסעים כמוני מהדרום למרכז ולשרון. אנשים עומדים בתור כבר ב-04:20, כשהאוטובוס הראשון יוצא ב-05:00. אני מחליפה קווים בתל אביב ובכפר סבא".
שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות", אמרה כי עשרות פניות הגיעו למוקד הארגון בימים האחרונים: "מרבית הפניות הן מנוסעים שצריכים להגיע למשמרת אחרי 22:00 או לחזור מהעבודה, ונאלצים לקצץ באורך המשמרות שלהם או להוציא מאות שקלים על מוניות".
נוטמן הוסיפה: "ומה הפתרונות שמציעה שרת התחבורה עבור נוסעים אלו, שרובם המוחלט תלוי בתחבורה הציבורית כדי להתנייד לעבודה? יש להחזיר את שירות התחבורה הציבורית לסידרו ולהפסיק את הפגיעה החוזרת ונשנית בנוסעים באיזה מציאות חיה שרת התחבורה במדינת ישראל, כשהיא מאפשרת הטלת עוצר על כל נוסעי התחבורה הציבורית מדי לילה, גם לאחר שהסגר הכללי התבטל?".
נזכיר כי בשבוע שעבר הודיע משרד התחבורה כי בהמשך להחלטת קבינט הקורונה על הסרת ההגבלות, תשוב התחבורה הציבורית לפעילות מלאה עד 22:00, ובמוצאי שבת היא תפעל עד חצות. על-פי ההודעה, "קווי השירות מתל אביב לנתב"ג וקווי השירות אל המקומות הקדושים, בהם הכותל המערבי, קבר רחל, קבר שמואל, הר הזיתים והר מירון שבים לפעול. בסוף השבוע יחזרו לפעילות מלאה גם אוטובוסים בינעירוניים, שפעילותם בסופי שבוע הופסקה בתקופת הסגר".
עם זאת, במשרד הדגישו כי קווי אוטובוסים המסיעים תלמידים למוסדות החינוך ו"קווי אקדמיה" לא יפעלו עד החזרה ללימודים. הרכבת תפעל בימים ראשון עד חמישי בלבד, ללא סופי שבוע. תחנות הרכבת בנתב"ג, ירושלים (מלחה), רעננה (מערב ודרום), הוד השרון (סוקולוב) וכפר סבא (נורדאו), לא ייפתחו בשלב זה.
האוטובוסים, מוניות השירות, הרכבת הקלה ורכבת ישראל, יפעלו בימים ראשון עד חמישי עד 22:00, בתפוסה של עד 50%. נסיעה ברכבת ישראל תתאפשר רק באמצעות הזמנת שובר נסיעה מראש.
6 צפייה בגלריה
פרופ' אראל אבינרי
פרופ' אראל אבינרי
פרופ' אראל אבינרי
(צילום: יח"צ)

"הנוסעים לא יכולים להסתמך על התחבורה הציבורית"

ביקורת ציבורית נרחבת נמתחה על שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, בעקבות החלטתה לצמצם את פעילות התחבורה הציבורית בסגר - מה שיצר עומסים כבדים. כמו כן, בשל הלחצים והפרסומים בנושא, בין היתר גם ב-ynet, הורתה השרה בשבוע שעבר על חזרה לפעילות כמעט מלאה. אלא שלמשרד התחבורה לקח שבוע ימים לבצע את ההנחיה בשל העובדה שנהגים רבים הוצאו לחל"ת.
פרופ' אראל אבינרי, ראש המסלול להנדסה וניהול מערכות תשתית במכללה האקדמית להנדסה "אפקה", מסביר כי "בחודשים האחרונים פעלה התחבורה במתכונת מצומצמת מאוד, ולכן הרחבת שעות הפעילות ל-22:00 משפרת במידה מסוימת את המצב אך עדיין מותירה קשיים רבים בפני ציבור המשתמשים.
"רבים מהנוסעים לא יכולים להסתמך על המתכונת הזו והיא מותירה אותם ללא יכולת להגיע ולחזור למקומות העבודה ולהתנייד בחופשיות. השינויים התדירים בפעילות התחבורה הציבורית בחודשים האחרונים פוגעים מאוד בתפיסת האמינות של התחבורה הציבורית ובנכונות לשימוש בה. כתוצאה מכך, רבים יעדיפו לא להשתמש בה גם ב'יום שאחרי"' והתוצאה תהיה מעבר לרכב פרטי – ועלייה בפקקים, שניכרים כבר בימים אלה של שגרת קורונה".
6 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
ספגה ביקורת נרחבת. השרה רגב
(צילום: אבי מועלם)

משרד התחבורה: "אין מקום להפעלת נסיעות אחרי 22:00"

ממשרד התחבורה נמסר: לפני כשבוע הוארכו שעות הפעילות של התחבורה הציבורית בשעתיים נוספות, עד לשעה 22:00, במטרה להקל על ציבור הנוסעים לעבודה. עם זאת, מרבית ההגבלות שהוטלו בסגר עודן בתוקף. הפעילות הכלכלית והמסחרית חלקית ביותר, ופעילות הפנאי מושבתת לחלוטין. בשל כך, בשלב זה אין מקום להפעלת נסיעות אחרי השעה 22:00. יצוין כי עובדי המשמרות בבתי החולים מוסעים בשעות הלילה באמצעות הסעות מיוחדות המופעלות על-ידי מעסיקיהם.
"בימי שישי ובמוצאי שבת עמד שיעור הנוסעים על פחות מ-10 אחוזים, בהשוואה לטרום משבר הקורונה. מפעילי התחבורה הציבורית הונחו לתגבר במידת הצורך את האוטובוסים בקווים המקבילים לרכבת.
"יצוין כי רכבת ישראל ניצלה את זמן הפסקת שירות הרכבות בגל הקורונה הראשון להתקדמות גדולה מאוד בעבודות התשתית ופרויקט החשמול. במהלך תקופת הסגר השני חלה התקדמות נוספת במסגרתה קוצרו לוחות הזמנים של עבודות חשמול הרכבת במספר שנים".