נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה הצטרף לפנות בוקר (יום ה') לקמפיין של המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן, מי שהיה סגן הנשיא שלו. אובמה נאם בעצרת "דרייב אין" בפילדלפיה שבפנסילבניה, מול צופים שהיו ישובים ברובם ברכביהם בשל מגפת הקורונה וכללי הריחוק החברתי. פנסילבניה מסתמנת כאחת משתי המדינות החשובות ביותר בבחירות לנשיאות ב-3 בנובמבר, יחד עם פלורידה.
ארה"ב בוחרת 2020 – סיקור נרחב בעמוד המיוחד של ynet
אובמה תקף בעצרת בחריפות את הדרך שבה מטפל הנשיא המכהן דונלד טראמפ, שהחליף אותו בתפקיד, במשבר הקורונה, ואת התאמתו לתפקיד ככלל. הוא טען כי טראמפ אינו מתייחס לתפקיד ברצינות, וכי הוא מזלזל בכל מי שלא מסכים איתו ודואג רק לעצמו ולמקורביו.
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה נואם בפילדלפיה לטובת ביידן נגד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה נואם בפילדלפיה לטובת ביידן נגד טראמפ
אובמה בפילדלפיה הלילה. "להצביע כמו שמעולם לא הצבענו"
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
ברק אובמה בעצרת בחירות של ג'ו בדיין בפילדלפיה
ברק אובמה בעצרת בחירות של ג'ו בדיין בפילדלפיה
"אמריקה היא מקום טוב והגון, פשוט שכחנו בגלל הרעש". אובמה לפנות בוקר
(צילום: AP)
פחות משבועיים לפני הבחירות, אובמה ניצל את נאומו בעצרת כדי להבטיח לבוחרים שביידן וסגניתו המיועדת קמלה האריס יכולים לתקן את המדינה, ההרוסה לדבריו. הוא שיבח את הדמוקרטיה ואת "הערכים ההומניים" שארצות הברית חייבת לדבריו לאמץ שוב.
"אמריקה היא מקום טוב והגון, אבל פשוט היינו עדים לכל כך הרבה שטויות ורעש עד שלפעמים קשה להיזכר", אמר אובמה. הוא הקדיש חלק ניכר מנאומו, שנמשך 35 דקות, להתקפה על טראמפ, והגדיר אותו כמי "שלא מסוגל לקחת את התפקיד ברצינות" וכמי שמתעניין רק בעצמו ודואג רק לחבריו.
"אני מבקש מכם לזכור מה המדינה הזו יכולה להיות", אמר הנשיא לשעבר. "אני מבקש מכם להאמין ביכולת של ג'ו ושל קמלה להוביל את המדינה הזו ולהוציא אותה מהתקופות החשוכות הללו ולעזור לנו לבנות אותה מחדש, טובה יותר".
9 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן עם מסכה כפולה ב צפון קרוליינה בחירות ארה"ב
ג'ו ביידן עם מסכה כפולה ב צפון קרוליינה בחירות ארה"ב
"ביידן והאריס יכולים לתקן את המדינה". המועמד הדמוקרטי
(צילום: רויטרס)
הביקור של אובמה בפנסילבניה שבצפון-מזרח ארצות הברית מדגיש את חשיבותה של המדינה, שלניצחון של טראמפ בה ב-2016 הייתה תרומה מכרעת לניצחונו בבחירות בכלל אז. לא לחינם ביקר בה ביידן פעמים רבות בקמפיין הנוכחי, וגם טראמפ לא הזניח אותה. פנסילבניה מחלקת 20 אלקטורים בבחירות, ואם טראמפ יפסיד בה הפעם כמעט לא יישאר לו סיכוי לזכות בכהונה נוספת. השבוע ערך שם טראמפ עצרת בחירות בנמל התעופה בעיר אירי.
בעצרת הלילה פנה אובמה במיוחד לבוחרים מאוכזבים, כולל גברים שחורים, שאינם מביעים התלהבות יתרה מביידן. הוא הפציר בהם לצאת להצביע, ולא להישאר בבית, והזהיר כי שאננות מצד חלק מהמצביעים הליברלים היא שעזרה לטראמפ להיבחר לפני ארבע שנים.
9 צפייה בגלריה
ברק אובמה בעצרת בחירות של ג'ו בדיין בפילדלפיה
ברק אובמה בעצרת בחירות של ג'ו בדיין בפילדלפיה
הקהל היה בעיקר במכוניות או לידן - וצפר. הלילה בפילדלפיה
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
ברק אובמה בעצרת בחירות של ג'ו בדיין בפילדלפיה
ברק אובמה בעצרת בחירות של ג'ו בדיין בפילדלפיה
"תזכרו מה אמריקה יכולה להיות". אובמה, הלילה
(צילום: רויטרס)
"מה שנעשה ב-13 הימים הקרובים יהיה חשוב לעשרות השנים הבאות", אמר אובמה, והגדיר את הבחירות האלה "מערכת הבחירות החשובה ביותר בדורנו". "העובדה שאנחנו לא מקבלים מיד 100% ממה שאנחנו רוצים, זו לא סיבה טובה לא להצביע", הדגיש, בניסיון להניע את המצביעים לקלפיות גם אם הם אינם חושבים שביידן מועמד מושלם.
כמו בנאומו בוועידה הדמוקרטית לפני כחודשיים, אובמה לא חסך ביקורת מטראמפ, אך הפעם תיבל את דבריו בהומור וסרקזם, וניכר כי הוא "מסיר את הכפפות". בשרוולים מופשלים עמד אובמה על הבמה מול התומכים, שהיו ברובם בתוך רכביהם וצפו בו על המסך, כשהם צופרים פעם אחר פעם. חלקם יצאו מעת לעת ממכוניותיהם.
"מעולם לא חשבתי שדונלד טראמפ יאמץ את חזוני או ימשיך את מדיניותי, אך קיוויתי למען המדינה שהוא עשוי לגלות עניין כלשהו ולקחת את התפקיד ברצינות", אמר אובמה. "טראמפ רוצה קרדיט מלא על הכלכלה שירש ושום אשמה על המגפה שממנה התעלם", טען. לאורך רוב כהונתו של טראמפ, נזכיר, ידעה הכלכלה האמריקנית תקופה נאה, אך בעוד הוא זוקף זאת לזכותו – הדמוקרטים טוענים כי הוא בעיקר קצר את פירות המדיניות שהנהיג ברק אובמה לפניו.
9 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפנסילבניה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעצרת בחירות בפנסילבניה
"דואג לעצמו ולמקורביו". טראמפ
(צילום: EPA)
אובמה ציין את נטייתו של טראמפ "להעליב את כל מי שלא תומך בו", שיבח מנגד את "האמפתיה וההגינות" של ביידן, וטען שההבחנה בין השניים חשובה הרבה מעבר לסגנון. "מדוע שנקבל זאת מנשיא ארצות הברית ולמה אנשים מתרצים זאת?", שאל אובמה. "יש השלכות למעשים הללו. הם ממריצים אנשים אחרים להיות אכזריים, מפלגים וגזענים".
בביקורת מרומזת על כך שטראמפ, שתחתיו ספגה ארה"ב יותר מ-220 אלף מתים מנגיף הקורונה, בעצמו אינו מציית להנחיות המומחים בארה"ב ובעולם, ולכן נדבר בנגיף, אמר אובמה: "דונלד טראמפ לא הולך להגן פתאום על כולנו. הוא לא מסוגל אפילו לנקוט את הצעדים הבסיסיים כדי להגן על עצמו".
אובמה הזכיר כי ב-2016 התגייס לטובת המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון, והופיע בפילדלפיה בעצרת שהתקיימה יום לפני הבחירות בפני אלפי אנשים. "לא אכפת לי מהסקרים", אמר היום אובמה. "היו הרבה כאלו בפעם הקודמת. זה לא עבד כי רבים נשארו בבית, התעצלו והיו שאננים. לא הפעם, לא בבחירות האלו", אמר הנשיא לשעבר לקול הצפירות הרבות.

אובמה, הנשיא השחור הראשון בתולדות ארה"ב, הפציר בעצרת הלילה בבוחרים השחורים שלא לשקוע באדישות, והזכיר כי בפילדלפיה נרשם בבחירות הקודמות שיעור הצבעה נמוך במיוחד בקרב שחורים, עובדה שעזרה להטות את הכף לטובת טראמפ.
אובמה אמר כי הוא מבין את הספקנות ואת חוסר העניין של בוחרים צעירים. "אתוודה: כשהייתי בן 20 לא הייתי אדם ער כל כך לסוגיות חשובות", אמר, אך הוסיף שהימנעות מהצבעה היא ויתור על כוח, משום שפוליטיקאים משקפים במעשיהם את האזרחים שהצביעו.
"אחד התרגילים הגדולים שננקטים נגד העם האמריקני הוא קידום הרעיון שהממשלה נפרדת מכם", אמר הנשיא לשעבר. "הממשלה היא אנחנו, של העם ולמענו", אמר, והדגיש שעתיד המדינה מוטל על כף המאזניים: "עלינו להצביע כמו שמעולם לא הצבענו".