עופות רבים מתים בישראל מדי שנה כתוצאה מהתנגשות בעמודי חשמל ובקווי מתח, ולמרות המחקר שמקדמים בחברה להגנת הטבע על מנת לצמצם את התופעה נראה שבינתיים המחזה העצוב לא עומד להיעלם מהנוף.
2 צפייה בגלריה
שקנאים מעל קווי מתח גבוה בשרון
שקנאים מעל קווי מתח גבוה בשרון
שקנאים מעל קווי מתח גבוה בשרון
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
כ- 500 מיליון עופות חולפים בשמי ישראל פעמיים בשנה, בדרך מאפריקה לאירופה ובחזרה. מדובר בתופעה עולמית. בעיית התנגשויות העופות בקווי מתח, בעיקר בלילה ובתנאי מזג אוויר קשים, גורמת לפגיעה ותמותה של מיליוני עופות בשנה ברחבי העולם.
במחקר של חברת החשמל בשיתוף החברה להגנת הטבע, המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים נמצא כי היקף התנגשות העופות בקווי מתח בישראל גבוה פי שניים מהממוצע המדווח בספרות העולמית. בשטח קטן יחסית, לאורך כ-4 ק"מ של קו מתח עליון, נמצאו שרידים של 68 מינים של עופות, בהם 12 מינים המוגדרים בסיכון אזורי או עולמי.
2 צפייה בגלריה
פלמינגו שהתנגש בקו מתח גבוה
פלמינגו שהתנגש בקו מתח גבוה
פלמינגו שהתנגש בקו מתח גבוה
(צילום: נדב ישראל)
בחברה להגנת הטבע גייסו 1.3 מיליון שקל עבור המחקר - 400 אלף מהקרן לשטחים פתוחים ו-900 אלף מחברת החשמל - לצורך רכישת ציוד למניעת התנגשות העופות וקווי המתח והתקנתו. אלא שלאחרונה המשנה למנכ"ל חברת החשמל, יצחק בלמס, הנחה שהסכום שגויס מהחברה יכלול גם את שכרם של עובדי החברה שיפקחו על העבודות.
אלון רוטשילד, מנהל תחום המגוון הביולוגי בחברה להגנת הטבע, פנה לרשות החשמל ולשר האנרגיה יובל שטייניץ, בתקווה שיעזרו להם לשחרר את הפלונטר התקציבי. לדבריו, כ-340 אלף שקל, כלומר יותר משליש מהסכום שחברת החשמל התחייבה עליו, הופך לשעות עבודה של עובדי החברה. "המשמעות היא ביטול המחקר", כותב רוטשילד במכתב לרשות החשמל, "ומניעת האפשרות לאפיון האלמנטים היעילים ביותר למניעת התנגשות".
מחברת החשמל נמסר בתגובה: "במהלך השנה התקבלו בחברת החשמל פניות רבות מארגונים העוסקים בהגנה על בעלי החיים. ועדת אחריות תאגידית של חברת החשמל תלמד את הבקשות והרלוונטיות שלהן לפעילות החברה ברצינות המתבקשת. אנו כבר משתפים פעולה ומשאבים במגוון פרויקטים עם החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים. כל ההצעות ייבחנו ויתוקצבו בהתאם ליכולות, מבלי שנתעלם מהתחייבויות קודמות".