1 צפייה בגלריה
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן
(צילום: AP)
הנה נתון שיפתיע את הקורא הישראלי: רק 9% מכלל תושבי סעודיה תומכים בהסכמי נורמליזציה עם ישראל. 3% אמרו שהם "לא יודעים", והשאר, הרוב הגדול, מבהירים חד-משמעית שהם מתנגדים. בתשובה לשאלה מדוע, ענו 60% שהצד הפלסטיני חשוב יותר מישראל, 30% טענו ש"אי אפשר לסמוך על ישראל", ו-10% סירבו לנמק את עמדתם.
חשוב להבין: סקרי דעת קהל נדירים מאוד בסעודיה. הקהל מסרב להשתתף, לא להכעיס ולא לצאת נגד השלטון. והכי חשוב: דעתו לא נחשבת בארמונות. ובכל זאת, שוב, אפילו הדור הצעיר, שנציגיו ונציגותיו הוזמנו להשתתף בסקר, השיב "לא" לכל השאלות הנוגעות לעתיד היחסים עם ישראל.
שני דורות מייצגים את בית המלוכה בריאד: המלך הקשיש סלמאן שמתעקש לשמור על יוזמת השלום הסעודית מ-2002, שבה הובהר בלשון הכי ברורה שקודם פותרים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני ורק אחר כך הולכים למהלך שלום ערבי כולל; ויורש העצר בן-סלמאן שמעדיף יחסים מתחת לשולחן עם מומחי ביטחון ישראלים ונותן את ברכת הדרך לממלכת בחריין ללכת להסכמי הנורמליזציה. ללא הסכמתו זה לא היה קורה. ליורש העצר לא מפריע שממצאי הסקר יוכיחו לישראל ולארה"ב עד כמה קשה למכור את השלום בתוך סעודיה.
המלך הקשיש סלמאן מתעקש לשמור על יוזמת השלום הסעודית מ-2002, שבה הובהר שקודם פותרים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני ורק אחר כך הולכים למהלך שלום כולל
התמונה מורכבת: המופתי הגדול של העיר מכה מנצל את דרשת סוף השבוע במסגד כדי לחשוף בפעם הראשונה את היחסים הטובים שנרקמו בסעודיה, לדבריו, בין היהודים והנוצרים. סרט על השואה אמור היה להיות מוקרן בפעם הראשונה בפסטיבל סרטים סעודי, שבוטל ממש ברגע האחרון בגלל הקורונה. עכשיו גם עמלים במערכת החינוך בסעודיה על שינוי בספרי הלימוד: לא עוד "קופים" ו"חזירים" כשם נרדף ליהודים. מוחקים, משנים, ומתכוונים להוסיף את שמה של מדינת ישראל למפת המזרח התיכון.
כל עוד המלך סלמאן מתפקד בארמון, וכל עוד עתידו של הנשיא טראמפ בבית הלבן לא ברור, אין לצפות לשינוי בעמדת סעודיה. יורש העצר, השליט בפועל, יוכל לשנות בבת אחת כשהתמונה תתבהר. מה גם שסעודיה רואה עין בעין עם ישראל את הסכנה האיראנית.
הסכמי נורמליזציה, או כל מערכת יחסים גלויה עם ישראל, תסייע לסעודיה לשפר את תדמיתה הבעייתית בארה"ב.
ויש מקום אחד בסעודיה, בבת עינו של יורש העצר: העיר המדברית המתפתחת "נאום", הנושקת לגבולות מצרים, ירדן ולדרום העיר אילת. בארמונו של בן-סלמאן כבר יצרו מגעים דיסקרטיים עם מומחי חקלאות, מהנדסים ישראלים ואנשי הייטק. אבל את מה שקורה עכשיו ב"נאום" ומי בדיוק מסתובבים בה קשה לחשוף. כאן מנהלים נורמליזציה שקופה.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com